Nový vzdušný prostor je tu

25.02.2021 9 příspěvků

Rok 2021 je rokem významných změn ve vzdušném prostoru jak v České republice, tak na Slovensku. Velmi důležité změny právě vstupují v platnost.

V posledních dnech u nás panuje nádherné „skoro jarní“ počasí, a tak mnoho z nás již vyrazilo na letiště užít si krásy létání pro radost. Ostatně je to jedna z mála činností a radostí, které se v současné krizové situaci mohou vykonávat legálně a zároveň bez jakéhokoliv rizika nákazy. Alespoň létání nám ještě zůstalo!

V Česku bylo v letošním roce posunuto datum účinnosti hlavní aktualizace o měsíc dříve oproti běžným zvyklostem. Proto jsem pro všechny piloty připravil s předstihem také elektronickou verzi Databáze letišť 2021 a leteckých map pro mobilní zařízení platnou od 25. února 2021. Papírová verze včetně leteckých map VFR je aktuálně v tisku a její vydání je naplánováno jako každoročně v druhé polovině března, konkrétně na 19. březen. Níže uvádím stručný přehled zásadních změn, podrobný popis všech změn a novinek najdete v sekci BRIEFING vaší nové Databáze letišť.

Přeorganizovaný vzdušný prostor v Čechách

Český vzdušný prostor zaznamenal zásadní změny v uspořádání CTR a TMA všech tří vojenských letišť a návazně také omezených prostorů spravovaných armádou. Došlo k přeorganizování MTMA Čáslav, MTMA Náměšť a MTMA Pardubice. Všechny tři TMA byly také rozděleny do více částí jak horizontálně, tak vertikálně. TMA Čáslav a Pardubice má nově tři části, TMA Náměšť dvě části. Spodní hranice těchto TMA již nejsou vztažené k výšce nad terénem, ale k výšce nad střední hladinou moře (AMSL). CTR Náměšť bylo upraveno v návaznosti na nové MTMA Náměšť a změnila se horní vertikální hranice. Horizontální hranice CTR Čáslav byly upraveny jen drobně v návaznosti na ostatní změny okolních prostorů. V okolních vojenských prostorech došlo ke změně vertikálních hranic v návaznosti na novou spodní hranici TMA vztaženou k AMSL. Týká se to LKTRA10, LKTRA17, LKTRA73.

Změny v rozdělení vzdušného prostoru ČR
Změny v rozdělení vzdušného prostoru ČR

Významná změna se týká vojenských prostorů na jihu Čech. Horizontální hranice prostorů LKTRA74, LKTRA78 byly redesignovány a návazně byla upravena také hranice LKTSA22. V okolí letiště Prostějov vznikly úplně nové prostory LKTRA90, LKTRA91, LKTRA92 vyhrazené pro lety vojenských bezpilotních letadel (MIL UA). V rámci zavádění vzdušného prostoru volných tratí (FRA - Free Route Airspace) v České republice došlo také k rozsáhlé změně význačných traťových bodů. Vzdušný prostor volných tratí v ČR (FRACZECH) vstoupil v platnost k dnešní půlnoci s vertikálním vymezením FL95-FL660.

Důležitá je také změna komunikačních frekvencí na šesti letištích v ČR.

Na Slovensku je nově všechno jinak

Ve vzdušném prostoru Slovenska vstoupila podstatná část změn v platnost již v prosinci 2020, jednalo se o kompletní redesign ve střední a východní části území a významné změny v CTR a TMA Bratislava a Piešťany. Bylo přepracováno TMA Poprad ve všech dílčích částech (TMA1-4). CTR a TMA Košice bylo kompletně přepracováno včetně vstupních bodů. TMA Košice je nově rozděleno na šest částí s různými vertikálními hranicemi a jsou stanoveny nové vstupní body. V návaznosti na změny TMA Košice byly kompletně překresleny vojenské prostory v okolí letiště Prešov. V zásadě bylo původní rozdělení prostorů zrušeno a nahrazeno novým (zrušeno: LZR90, LZR100A, LZTSA09A, LZTSA09W, LZTSA10, změna: LZR315, nové prostory: LZR90A, LZR90B, LZR90C, LZR415, LZTRA09A, LZTRA09W, LZTRA10, LZTRA100A, LZTRA100B, LZTRA100C).

CTR Štefánik bylo zmenšeno na SE okraji (u letiště Kvetoslavov) a jsou zavedeny zcela nové vstupní body. TMA 1 Bratislava bylo upraveno v návaznosti na CTR Štefánik a TMA Piešťany, V TMA 4 Bratislava došlo ke změně SE okraje. Došlo ke změně TMA 1 a TMA 2 Piešťany a návazné změně TMA 1 Bratislava. Nastala také rozsáhlá změna význačných traťových bodů spojená se zaváděním vzdušného prostoru volných tratí (SEE FRA).

Změny ve vzdušném prostoru Slovenska
Změny ve vzdušném prostoru Slovenska

Druhá zásadní změna týkající se zrušení civilního provozu na letišti Sliač a následného zrušení CTR a TMA Sliač vstupuje v platnost na konci března - platná je však již nyní, jelikož je od 1. ledna 2021 vypublikována NOTAMem. Na letišti bude probíhat rozsáhlá rekonstrukce (plánovaná doba rekonstrukce cca tři roky). Proto byla úplně ukončena činnost civilního provozovatele letiště a zároveň zrušeno CTR Sliač a TMA Sliač. Místo CTR a TMA jsou v platnosti prostory LZR225+A+B+C a LZTRA225D s aktivací H24. Pro vstup nebo průlet LZR225+A+B+C a LZTRA225D je nezbytné vyžádat letové povolení od Sliač MTWR/MAPP a následně dodržovat obousměrné spojení.

Databáze letišť a letecké mapy VFR

Všechny uvedené změny včetně mnoha dalších menších, ale důležitých aktualizací a novinek, jsou samozřejmě plně zapracovány do vaší nové Databáze letišť a přiložených leteckých map VFR. Najdete v nich aktuální informace o 246 letištích ČR+SR (včetně čtyř nových letišť).

Součástí Databáze letišť 2021 budou jako každý rok také naše dvě mapy VFR. Letecká navigační mapa VFR 1 : 500 000 - perfektní pro navigaci podle GPS i pro srovnávací navigaci a Letecká plánovací mapa VFR 1 : 1 000 000 - pro plánování letů a jednoduchou navigaci podle GPS. V rozsáhlé všeobecné části Databáze letišť najdete jako každoročně aktualizované informace pro VFR létání a také podrobné mapy řízených prostorů CTR a TMA.

Databáze letišť PROFI vyjde také ve stejném termínu jako klasická verze a ve stejném rozsahu jako v loňském roce.

ICAO mapa ČR od ŘLP ČR letos není součástí Databáze letišť

Vzhledem k současné kritické situaci v sektoru dopravního letectví a drastickému propadu tržeb, Řízení letového provozu (ŘLP) ČR dočasně odstoupilo od distribuce ICAO mapy s Databází letišť. Bohužel jsem byl zároveň nucen přistoupit k mírnému zdražení Databáze letišť 2021 z důvodu celkového dlouhodobého růstu výrobních a dodavatelských cen. Ke zdražení došlo po čtyřech letech, kdy se cena neměnila. Pokud bych k plánovanému zdražení nepřistoupil, nebylo by možné udržet stávající vysokou úroveň publikace a kvalitu výroby v dlouhodobém horizontu. Vzhledem k tomu, že ICAO mapa byla vždy k Databázi letišť přikládána zdarma, nemá ani absence ICAO mapy vliv na aktuální zdražení.

Databáze letišť mnoho let sloužila jako distribuční kanál pro ŘLP, které se rozhodlo mapu věnovat každému aktivnímu pilotovi v rámci programu zvyšování bezpečnosti v sektoru všeobecného letectví. ŘLP ČR si k tomu vybralo Databázi letišť, jelikož je v České i Slovenské republice nejrozšířenější pomůckou pro VFR lety všeobecného letectví. Osobně pevně věřím, že až se situace v sektoru dopravního letectví stabilizuje, bude možné se ke spolupráci zase vrátit.

Jakou mapu má pilot povinost mít na palubě letadla

Aktuálně se na mě obrací mnoho pilotů s dotazem, jestli mají povinnost mít ICAO mapu na palubě letadla. Po legislativní stránce mluví předpisy platné v ČR zcela jasně: pilot je povinen mít na palubě mapu obsahující aktuální letecké informace. Mapa VFR přiložená ke každé Databázi letišť tuto povinnost splňuje bez výhrad. Žádné nařízení ani zákon, že pilot musí mít na palubě právě ICAO mapu (vydanou ŘLP ČR) v České republice neexistuje. Naše mapa VFR je plně vyhovující.

Doporučuji všem pilotů naši mapu VFR vyzkoušet - je ve stejném měřítku jako ICAO mapa (1 : 500 000) a obsahuje podstatně více praktických informací pro VFR létání. A myslím si, že je i přehlednější. Nemluvě o tom, že letiště i vzdušné prostory jsou v naší mapě popsány detailněji. Naše mapa VFR je samozřejmě zcela aktuální a je kvalitně zpracována pomocí moderních digitálních technologí. Vyzkoušejte ji a pokud by vám nevyhovovala, můžete si ICAO mapu doobjednat později.

Mapa VFR 1 : 500 000 v Databázi letišť 2021
Mapa VFR 1 : 500 000 v Databázi letišť 2021

Předplatné Databáze letišť a leteckých map ještě do konce února

Pokud si chcete zajistit svůj výtisk nové Databáze letišť pohodlně a bez starostí, můžete se ještě pár dnů přihlásit k našemu předplatnému za zvýhodněnou cenu. Předplatné je možné uhradit až do posledního února, tak neváhejte a přihlašte se na WWW.AEROBAZE.CZ/PREDPLATNE - přihlášení odběru i s on-line platbou vám zabere jen pár minut. Platby předplatného budeme letos prakticky uzavírat až 3. března, tak to určitě ještě stihnete a můžete výrazně ušetřit (poštovné i balné je navíc pro předplatitele zdarma!).

Aktuální data pro mobilní aplikace a vývoj nové apky Databáze letišť

Aktuální data platná od 25. února jsou již od půlnoci dostupná na našem serveru pro stažení z vaší aplikace Databáze letišť pro mobilní zařízení Apple. V mobilní aplikaci najdete aktuální letištní informace a nové letecké mapy (od přehledky, přes mapu 1 : 500 000 až do podrobné mapy 1 : 200 000). Mobilní apka navíc obsahuje již nyní také kompletní nové vydání Databáze letišť 2021 ve formě eBooku. Vzhledem k tomu, že obsažené informace jsou již platné, tak jsem nové vydání v elektronické formě zahrnul do mobilní apky již o měsíc dříve. Příznivci Androidu i Applu si mohou také aktuální data již nyní stáhnout ve svých mobilních aplikacích SkyDemon, AirNavPro a RocketRoute.

Pro uživatele mobilní aplikace mám po dlouhé době dobrou zprávu. S novým dodavatelem již finišujeme testování nové verze pro mobilní zařízení od Apple (pod operačním systémem iOS). Aplikace již pěkně funguje, ladí se poslední detaily a já doufám, že na jaře by mohla být uvolněna první veřejná beta verze. A na léto by již mohla apka fungovat v běžném provozu. Zároveň byla v únoru 2021 zahájena práce na zcela nové apce pro mobilní zařízení s operačním systémem Android. Vývoj je odhadován cca na půl roku, tak by první beta verze mohla být snad dostupná v průběhu letních prázdnin. Pokud se vše podaří. :-)

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Databáze letišť pro Android

25.02.2021 v 22:06 Jaroslav

Patrik Sainer 29.03.2018: Aplikaci pro operační systém Android plánujeme spustit v průběhu roku 2018 (snad také do prázdnin).

Patrik Sainer 25.02.2021: Zároveň byla v únoru 2021 zahájena práce na zcela nové apce pro mobilní zařízení s operačním systémem Android.

Odpovědět

RE: Databáze letišť pro Android

26.02.2021 v 14:18 Patrik Sainer

Dobrý den pane Jaroslave,

děkuji za připomenutí :-)) Vývoj aplikace pro Android tehdy skutečně byl započat i s novou verzí pro Apple, ale firma která apku měla zajišťovat byla neschopná dodat funkční řešení. Bohužel svoji neschopnost ještě navíc maskovala a vše jen protahovala a oddalovala. A také mi celou dobu práce fakturovala ... tak došlo k tomu, že po dva a půl rocích vývoje apky a mých neustálých urgencí mi hodili na hlavu nefunkční kód apky (program) a že si s ní můžu dělat co chci (když jsem si to zaplatil), ale je už to nezajímá. Právní řešení celé záležitosti by bylo velmi složité a zpozdilo by celý projekt o další roky. Tak mi nezbylo než přijmout, že si se mnou někdo ..... a začít hledat řešení jak v projektu pokračovat alespoň tak, jak byl rozpracován (nevyhodit vše co se udělalo, ale začít opravovat co je zprasené...). Najít někoho, kdo bude ochoten a schopen pokračovat ve zpackané práci byl velmi těžký úkol. Naštěstí se toho ujala společnost, která to skutečně umí a začala rozkrývat kostlivce ve skříni (jsem jim za to neskutečně vděčný! - každý kdo o programování něco ví, vám poví jak extrémně nevděčný úkol to je). Aktuálně máme za sebou pět měsíců intenzivní dřiny a já konečně začínám vidět světlo na konci tunelu. O ztracených investicích do vývoje mobilní apky (v řádu milionů!) a množství promarněného času se nechci ani rozepisovat. Zásadní problém je v tom, že projekt navigační aplikace pro létání vyžaduje erudovaný a zkušený tým programátorů a ten se v současné době velmi těžko hledá. Programátorů je šílený nedostatek a velké společnosti je motivují finančně. Bohužel Databáze letišť není tak finančně významná společnost, aby si mohla dovolit takovouto kompetici a proto jsem musel hledat řešení, které je možné zrealizovat s "normálním" rozpočtem. I tak jsou proinvestované prostředky významně vyšší než jsem očekával a nejspíše i než by si většina pilotů vůbec dokázala představit, že taková věc může stát (řádově jsem v tom již proinvestoval skutečně pěkné letadlo :-). Tak teď jen doufám, že se apka bude líbit a bude celé komunitě pilotů dobře sloužit. Držte nám prosím palce v cílové rovince :-)

Patrik Sainer, vydavatel vaší Databáze letišť

Odpovědět

VFR mapa

26.02.2021 v 15:59 Michal

Zdravím spolaviatiky,

 

mapu VFR používám už 3 roky, je dle mého daleko vhodnější pro naše malé létání než ICAO, byť s malou připomínkou , že někde jsou  významné body, či názvy měst přakryty např. vyzznačením hranice TMA.

 

MG

Odpovědět

Open Flight Maps

27.02.2021 v 14:45 Mike

 

Aktuální mapa ne jen LKAA je ke stsžení zde jako pdf a v dalších formátech

https://www.openflightmaps.org/lk-czech-republic/

Odpovědět

predpisy

28.02.2021 v 12:38 Tomáš

Dobrý deň, 

môžem poprostiť odkaz na predpis ktorý stanovuje mať pri lete na palube mapu a aktuálnymi informáciami bez toho aby bola v súlade s ICAO? 

Ďakujem 

Odpovědět

RE: predpisy

28.02.2021 v 19:24 Michal Řeháček

L6/I 6.2.3 Letouny musí mít na palubě tyto doklady a dokumentaci:

c) mapy platné a vhodné pro trat’ plánovaného letu a pro každou další trat’, o které lze předpokládat, že na ni může být let odkloněn;

Odpovědět

RE: RE: predpisy

01.03.2021 v 12:50 Tomas

Zaujímalo by ma nakolko je tento predpis použiteľný vzhľadom na to platnosť nariadenia 923/2012 o pravoidlách lietania.

Odpovědět

RE: RE: RE: predpisy

01.03.2021 v 14:42 Michal Řeháček

Na evropské úrovni to neřeší SERA, ale 965/2012 Air Operations. Ani tam není žádná zmínka o ICAO mapě, a dokonce je explicitně zmíněna možnost elektronické mapy. Takže máme docela velkou volnost, jaké podklady použijeme - ale musíme zajistit, že jsou aktuální a obsahují všechny potřebné informace. Citace jsou z NCO, ostatní typy provozů mají podobné znění:

NCO.GEN.135 Documents, manuals and information to be carried:

(a) The following documents, manuals and information shall be carried on each flight as originals or copies unless otherwise specified:

(10) current and suitable aeronautical charts for the route area of the proposed flight and all routes along which it is reasonable to expect that the flight may be diverted;

GM1 k výše uvedenému:

(b) The documents, manuals and information may be available in a form other than on printed paper. An electronic storage medium is acceptable if accessibility, usability and reliability can be assured.

---

Předpisy řady L jsou (nepřímo) zmíněny v zákoně o civilním letectví, tudíž rovněž platí. V případě, že by došlo k rozporu mezi přímo aplikovatelným nařízením EU a lokálním předpisem, bude platit předpis EU (i tak má ale lokální předpis možnost zpřísňovat evropská pravidla). Obecně nemalá část předpisů řady L jsou překlady nařízení EU či ICAO dokumentů (včetně citovaného odstavce o mapách v předpise řady L).

Odpovědět

ICAO mapa

02.03.2021 v 13:32 Michal

na tema, jestli musi byt na palube icao mapa od RLP uz mam rozepsany clanek, stay tuned. 

Odpovědět

Přidat komentář