Dění na kábulském letišti není ojedinělé, i tak se nejspíš zapíše do dějin

17.08.2021

Okolnosti evakuace afghánského hlavního městě Kábulu po příchodu bojovníků Tálibánu se dost možná svým průběhem zapíšou do dějin letectví. Kvůli Afgháncům, kteří se snaží uprchnout ze země před rychle postupující ofenzivou Tálibánu, bylo letiště zahlceno evakuačními lety. Aktuálně je již téměř celá země a většina hlavního města Kábul pod kontrolou Tálibánu, jedinou možností k opuštění země je letecký most.

Zoufalí lidé dokonce vtrhli na letištní plochu v naději brzkého transportu z města. Pro zachování pořádku nasadila armáda Spojených států amerických své jednotky, které se snažily koordinovat volný pohyb lidí po letišti. Ne zřídka však docházelo k situacím, kdy armádní letouny nemohly projet či provést vzlet kvůli lidem a cizím předmětům na pojížděcích a vzletových drahách. Situace se později vyhrotila natolik, že musel nekoordinovaný dav dokonce rozhánět nízko letící vrtulník AH-64 Apache proudem vzduchu ze svého rotoru a došlo i na varovné výstřely vojáků.

Kabul
Letiště Kábul v obležení civilistů / Foto Independent.co.uk 

I přesto se situaci na letišti nepodařilo zcela uklidnit a začalo docházet k tragickým scénám, kdy se hned několik lidí snažilo vyšplhat na podvozek odlétajících letadel a po vzletu padali z několika desítek metrů. Evakuace musela být tedy v rámci zachování bezpečnosti provozu pozastavena na několik hodin, provoz letiště byl opět obnoven v pondělí večer.

Napjatý stav v Kábulu přiměl v pondělí přistát i český armádní evakuační letoun Airbus A319 v ázerbajdžánském Baku, kde strávil noc a do destinace pokračoval až ráno. Kromě České republiky se o evakuaci snaží například i Američané, Francouzi a Němci. Primárním cílem spojenců je udržet funkční letecký most pro evakuaci desítek tisíc emigrantů a afghánských spojenců ze země.

Informace z různých zdrojů uvádí, že jeden z nákladních letounů US Air Force C-17A Globemaster III odstartoval dokonce s osmi sty lidmi na palubě. Běžně letoun tohoto typu dokáže přepravit jen cca 134 vojáků s vybavením při maximální kapacitě nákladu 77 519 kilogramů. Letoun s označením RCH871, který údajně odstartoval s osmi sty lidmi na palubě, by však nejspíš ani tak nepřekročil maximální vzletovou hmotnost, pokud bychom počítali s průměrnou váhou dospělého na člověka, startem s minimem paliva a následným tankováním za letu či v nepříliš vzdálené destinaci.

Evakuace za pomoci vojenských vysokokapacitních nákladních letounů v takovém měřítku není ojedinělá. Stejnému letounu se podařilo v listopadu 2013 evakuovat 670 lidí při hurikánu Hayian. Hromadnou evakuaci civilistů nákladními letouny můžeme znát i z historie v případě závěru války ve Vietnamu.

V souvislosti s aktuálním děním v Afghánistánu se mění i obraz nebe nad Evropou. Vzdušný prostor České republiky zaznamenal vyšší nárůst transportních letadel amerických vzdušných sil. Celkem se jednalo o 24 přeletů letounů.

Aerolinky se postupně začínají v důsledku nejistoty z budoucího vývoje situace v afghánském vzdušném prostoru vyhýbat jeho hranicím. Společnost United Airlines například již přesměrovává své lety do Indie a podobně reagují již i některé evropské společnosti včetně British Airways či Air France.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář