Bývalého testovacího pilota Boeingu 737 MAX vyšetřují z podvodu

19.10.2021 3 příspěvky

Bývalý testovací pilot americké společnosti Boeing čelí obžalobě z podvodu v souvislosti s kauzou letounů Boeing 737 MAX. Podle prokuratury pilot Mark Forkner předal vedení společnosti a americkému Federálnímu leteckému úřadu (FAA) nepřesné a neúplné informace o funkčnosti systému stabilizace letu MCAS. Forkner nyní čelí obviněním za spiknutí s cílem podvést zákazníky Boeingu a z podvodu FAA.

Boeing 737 MAX flyingmag.com
flyingmag.com Boeing 737 MAX

Forkner působil jako hlavní testovací pilot Boeingu pro program MAX. Prokuratura se domnívá, že vedení společnosti a skupině Aircraft Evaluation Group (AEG) při FAA nepředal zásadní informace o funkci systému MCAS, aby se Boeing vyhnul nákladnému dodatečnému výcviku pilotů. Podle předběžných závěrů z vyšetřování by další výcvik navýšil cenu každého stroje o cca 21,8 milionu korun. Kvůli možnému podvodu vůči FAA nebyl systém MCAS dostatečně popsán v letové příručce a dalších výcvikových dokumentech.

FAA certifikovala typ 737 MAX v roce 2017, ale po dvojici tragických nehod byl letoun roku 2019 celosvětově uzemněn. První Boeing 737 MAX společnosti Lion Air spadl v říjnu roku 2018 do Jávského moře. K druhé nehodě došlo v březnu roku 2019, kdy havaroval krátce po startu z Addis Abeby letoun stejného typu flotily Ethiopian Airlines. V obou případech systém stabilizace letu MCAS kvůli vadnému senzoru opakovaně uváděl letoun do prudkého klesání, kterému piloti nedokázali vzdorovat.

Devětačtyřicetiletý pilot by měl v pátek stanout před soudem ve Fort Worth v Texasu. Obžaloba tvrdí, že se Forkner dopustil podvodu ve snaze získat desítky milionů dolarů pro Boeing a během certifikace podvedl FAA AEG. Pokud se prokáže pilotova vina ve všech bodech obžaloby, hrozí mu až 100 let vězení.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Dokumenty

20.10.2021 v 15:31 Radovan

Ak by sa mala hodnotit vina toho testovacieho pilota, tak by som rad videl zverejnene test casy a test reporty. No este predtym by som rad videl systemovu FMEA na zavedenie MCAS. Pretoze odtial bude vietor fukat.

Odpovědět

Neuvěřitelné

20.10.2021 v 19:26 Petr

Já si myslím že úkol zněl jasně...najít nějakého obětního beránka a předhodit jej hladovým davům. Neuvěřím nikdy tomu, že za všecho může jeden jediný testovací pilot...a pro koho ten pilot asi pracoval?Jaký byl systém kontroly atd....ale to asi napadne kdekoho...jen je mi  smutno, že Boeing všechno ohledně testování a certifikace ošulil a nakonec za to zavřou vybraného jednotlivce. No jen aby ten pilot nezačal mluvit....

Odpovědět

RE: Neuvěřitelné

21.10.2021 v 12:38 Emil

... nezavřou ho.... vždyť dělal "tvůrčí práci" bez úmyslu někoho vědomě poškodit a .... že zřejmě nedobře "odhadl" schopnosti pilotů "odněkud", to nemůže být trestné a ... protože to bylo "poprvé", tak max. podmínka....

Odpovědět

Přidat komentář