Rozbory ÚZPLN: Osudné mávání

17.02.2022 1 příspěvek Tento článek je součástí seriálu Rozbory leteckých nehod

Je odpoledne, 4. září 2020, a na Letišti v Mladé Boleslavi (LKMB) se chystá na svůj let Zlínem Z 526 AFS-V šestatřicetiletý muž. Podle svědků byl před odpolední návštěvou letiště v zaměstnání a do letadla usedl v psychické i fyzické pohodě. Těsně před 17. hodinou provedl standardní vzlet z dráhy 34 a pokračoval přímo k obci Bukovno, kde bydlel a očekávalo ho tam předem domluvené publikum z řad rodiny a sousedů.

Tříminutový let

Nad obcí provedl letoun zatáčku o cca 180°. Následoval nízký průlet na malé rychlosti nad obcí. Na východním okraji městečka se pilot rozhodl zamávat křídlem přihlížejícím. Během manévru však došlo ke ztrátě rychlosti a k následnému pádu letounu do zahrady rodinného domu na východním okraji obce. Letoun dopadl pod malým úhlem, téměř na plocho, do nadzemního bazénu. Kritický let trval dohromady jen cca tři minuty.

Trať letu zobrazená v aplikaci SeeYou
Trať letu zobrazená v aplikaci SeeYou (uzpln.cz)

Letoun byl nárazem zcela zničen a došlo také ke škodám na travnaté ploše, zahradním nábytku, dřevěném přístavku u rodinného domu a nadzemním bazénu. Pilot zahynul v troskách letounu důsledkem mnohočetných zranění. Majitel pozemku, kam letoun dopadl, v okamžiku nehody seděl u bazénu. Křídlo letounu ho odmrštilo ze židle do vzdálenosti asi tři metry, utrpěl lehké zranění v oblasti kotníku.

Na místo letecké nehody se dostavili složky integrovaného záchranného systému a následně inspektoři ÚZPLN se soudním lékařem, kteří provedli odborné ohledání místa a trosek.

Trosky letounu na místě letecké nehody
Trosky letounu na místě letecké nehody (uzpln.cz)
Zbytky dřevěné židle, na které seděl majitel pozemku
Zbytky dřevěné židle, na které seděl majitel pozemku (uzpln.cz)

Vyšetřování letecké nehody

Nejvíce informací směřujících k úspěšnému určení příčiny letecké nehody vyplynulo z důkazů nalezených během ohledání trosek letounu, z výsledků prohlídky místa nehody, z informací ze záznamů letového trackeru, z výpovědí svědků a z odborných expertíz.

Z jednotlivých výpovědí vyplynulo, že pilot létal zodpovědně a podle záznamů disponoval leteckou praxí s celkovým náletem přes 305 hodin. Měl také zkušenosti s akrobacií, ale špatně snášel některé její prvky, tudíž se jí nevěnoval aktivně. Naopak se aktivně věnoval navigačním soutěžím a dosáhl i významných úspěchů. Poslední dva roky před nehodou však létal velmi sporadicky.

Mnohokrát při svých letech zamířil nad obec Bukovno, kde předváděl své pilotní umění svým blízkým, zmiňuje zpráva z vyšetřování.

Mohlo by vás zajímat


Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Ach to předvádění :-(

19.02.2022 v 17:08 Dzordzik

Člověk má občas tendence se předvést, je to asi přirozené, ale právě při něm vzniká hodně nehod, protože se pilot přestane soustředit na samotný let a čumí kam nemá. Bohužel.

Odpovědět

Přidat komentář