Projekt mezinárodního civilního letiště Vodochody končí

06.12.2021

Projekt mezinárodního civilního letiště Vodochody končí
Projekt mezinárodního civilního letiště Vodochody končí (Zdroj: Aeroweb.cz)

Nový majitel výrobce letecké techniky Aero Vodochody ve svých plánech do budoucna nepočítá s budováním mezinárodního civilního letiště pro osobní ani nákladní přepravu u stejnojmenného středočeského sídla. Letiště Vodochody bude sloužit především pro firemní potřeby společnosti Aero, vyplývá z tiskového vyjádření společnosti.

Vizualizace letištního terminálu (Foto: letiste-vodochody.cz)
Vizualizace letištního terminálu (Foto Letiste-vodochody.cz)
Vizualizace letištního terminálu (Foto: letiste-vodochody.cz)
Vizualizace letištního terminálu (Foto Letiste-vodochody.cz)

Předchozí majitel Aera, investiční skupina Penta, měla v plánu vytvořit ve Vodochodech mezinárodní letiště, které by mohlo do jisté míry konkurovat pražskému Letišti Václava Havla. Plány Penty jsou však definitivně smeteny ze stolu.

Největšího českého producenta letecké techniky má v zástavě maďarská státní rozvojová banka MFB Hungarian Development Bank, která financovala letošní převzetí Aera maďarskou firmou HSC Aerojet. MFB by však nikterak neměla zasahovat do činnosti Aera Vodochody v provozním ani obchodním smyslu. Souhlas banky musí společnost získávat jen k určitým finančním transakcím, což v podobných situacích není nic neobvyklého.

Většinovým vlastníkem HSC Aerojet, která Aero ovládla, je od září letošního roku maďarský podnikatel Kristóf Szalay-Bobrovniczky. Dvacetiprocentní podíl drží česká skupina Omnipol.

Po změně majitelů bude letiště využíváno primárně pro lety během vývoje letounů a k zalétávaní letadel po servisu. Letišti také nadále využívají privátní provozovatelé letadel.

Letiště Vodochody před osmi lety obdrželo od ministerstva životního prostředí kladný posudek, který nasvědčoval jeho brzkému rozšíření. Stížnosti starostů okolních obcí však zapříčinily soudní spory, které skončily až v létě 2017 potvrzením kladného posudku Ústavním soudem ČR i Evropským soudem pro lidská práva ve Štrasburku. Penta jakožto investor projektu tehdy plánovala dokončení mezinárodního civilního letiště do sedmi let. Podle informačního systému EIA platnost posudku uplynula v pátek 26. listopadu.

Letiště mělo podle původních plánů investora odbavovat až 3,5 milionu cestujících za rok a mělo být zaměřeno především na nízkonákladový segment letecké dopravy nebo pro účely na nepravidelných a soukromých letů. Penta měla v plánu na rozšíření vynaložit asi tři miliardy korun.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář