Kunovický Čmelák prošel důkladnou renovací a získal původní barvy

04.01.2022

Letecké muzeum v Kunovicích věnovalo svým fanouškům opožněný vánoční dárek. Na sociálních sítích představilo legendární letoun Z-37 Čmelák po kompletní renovaci, konzervaci a v původním zbarvení. Restaurovaný stroj bude prvním leteckým exponátem v kunovickém muzeu, který nenese českou registraci.

Z-37 Čmelák registrace DM-SNK Foto: Facebook.com @leteckemuzeumvkunovicich
Z-37 Čmelák registrace DM-SNK Foto: Facebook.com @leteckemuzeumvkunovicich

Čmelák registrace DM-SNK před více než 50 lety opustil Československo a zamířil na území tehdejší Německé demokratické republiky. Letoun byl mimo jiné podle kunovického muzea rekordmanem mezi takzvaně „klasickými Čmeláky“. Životnost letounu byla původně plánována na 5 000 letových hodin, avšak díky preciznímu servisu strávil stoj ve vzduchu celkem 7 280 hodin.

Původně zemědělský letoun byl několik let uskladněn ve Střední škole letecké. Kunovické muzeum na svých sociálních sítích uvádí, že se letoun dočkal renovace také díky příspěvku ministerstva kultury formou dotace v rámci programu Preventivní ochrana před nepříznivými vlivy prostředí. Muzeum také v příspěvku děkuje panu Petru Chmelíkovi, který je velkým fanouškem a znalecem Čmeláků; pan Chmelík se podílel na znovu zrození Čmeláka odbornými konzultacemi i poskytnutou podrobnou dokumentací k původnímu vzhledu letounu. Na projektu spolupracovala také firma Aircraft Industries, která poskytla ze svých zdrojů potřebné montážní prostory.

Z-37 Čmelák registrace DM-SNK Foto: Facebook.com @leteckemuzeumvkunovicich
Z-37 Čmelák registrace DM-SNK Foto: Facebook.com @leteckemuzeumvkunovicich

Zlín (nebo též Let) Z-37 Čmelák je jednomotorový dolnoplošník československé konstrukce původně vyvinutý jako zemědělský letoun pro rozprašování sypkých hmot a postřiku. Letoun však našel uplatnění v dalších oblastech, například pro vlekání transparentů nebo větroňů atp. Čmelák je výsledkem spolupráce firem Let Kunovice a Moravan Otrokovice. Letouny Z-37 se začaly sériově vyrábět roku 1965 a jejich výroba v různých variantách byla ukončena roku 1984. Celkem bylo vyrobeno 713 strojů.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář