TÉMA: Na Ruzyni už pouze anglicky

31.01.2022 37 příspěvků

Nedávno zveřejněná změna AIPu přináší zásadní novinku. Od 24. února bude možné se stanovišti Ruzyně Tower, Ruzyně Ground a Ruzyně Delivery komunikovat pouze v angličtině.

Kdo pozorně sleduje pravidelné aktualizace, resp. chystané změny Letecké informační příručky (AIP) na webu aim.rlp.cz, mohl si již v polovině ledna povšimnout jedné poměrně zásadní změny, týkající se tuzemského největšího aeroportu – pražského Letiště Václava Havla v Ruzyni.

V souhrnné informaci o obsahu změn totiž stojí: „…komunikace s RUZYNĚ TOWER pouze v anglickém jazyce, RUZYNĚ VĚŽ (česká callsign) zrušena…“. V praxi se tato změna promítá do dokumentu AD 2 LKPR TEXT 1, kde si můžeme nově u poznámek ke stanovištím Tower, Ground a Delivery povšimnout noticek „Pouze EN / EN only“.

Pětileté zpoždění

Je nutné dodat, že toto opatření není výmyslem českých orgánů, ale jedná se o praktický důsledek implementace Prováděcího nařízení Komise (EU) 2016/1185, které je novelou Prováděcího nařízení komise (EU) č. 923/2012 stanovujícího Standardizovaná evropská pravidla létání (SERA).

Zde se lze v odstavci SERA.14015 dočíst, že „nepředepíše-li příslušný úřad pro konkrétní případy jinak, použije se na letištích s více než 50 000 pohyby mezinárodních letů IFR ročně pro spojení mezi stanovištěm ATS a letadlem anglický jazyk.“

Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) v důvodové zprávě k návrhu tohoto opatření uvedla, že „řada vážných incidentů týkajících se rovněž některých provozovatelů letecké dopravy byla způsobena nedostatečným situačním povědomím v důsledku používání více než jednoho jazyka při komunikaci na velkém mezinárodním letišti.“ Onu hranici 50 000 pohybu pak Agentura stanovila po diskusi s Evropskou organizací pro bezpečnost leteckého provozu (Eurocontrol).

Je také potřeba říci, že zmíněné nařízení nabylo účinnosti již v roce 2017, v praxi se s ním tedy budeme potýkat bezmála s pětiletým zpožděním.

Co to znamená v praxi?

Od 24. února nebude možné provést legální let na Ruzyni, pokud nebude pilot držitelem doložky potvrzující znalost angličtiny podle referenčního rámce ICAO minimálně na úrovni 4. Tuto doložku lze získat na základě zkoušky u k tomu pověřené organizace a musí být zapsaná v příslušném průkazu způsobilosti; v případě pilota-žáka bez dosud vydaného pilotního průkazu ji lze doložit certifikátem o absolvované zkoušce.

Ovšem pozor! Nové opatření se nedotkne pouze příletů či odletů do/z Ruzyně, ale také průletů CTR Ruzyně. Proč? CTR Ruzyně je totiž prostorem odpovědnosti stanoviště Ruzyně Tower, a to nehledě na fakt, že je řada letů po celou dobu pohybu v řízeném okrsku na spojení s jiným stanovištěm.

„Vím, že piloti mají zažito, že pokud poletí třeba pouze po trati ECHO - TANGO - SIERRA, s velkou pravděpodobností zůstanou na frekvenci Ruzyně Radar (APP), kde lze komunikovat nadále i česky,“ pokračuje zdroj. „Nicméně toto není nikde napsané a nelze se na to spoléhat. Pokud si stanoviště navzájem v rámci koordinačních dohod nebo interních směrnic stanoví postupy, jiné než běžné, pro předávání na spojení a řízení letadel ze stanoviště na stanoviště, je to zcela nezávazné řešení.“ Klidně se tedy může stát, že po navázání kontaktu s Ruzyně Radar dostaneme pokyn kontaktovat Ruzyně Tower hned při vstupu do CTR a angličtina bude potřeba.

České největší letiště je jediné, které hranici 50 000 IFR pohybů ročně překračuje, na regionálních letištích tak zatím zavedení podobného opatření nehrozí.

Co si o chystané povinnosti používat při komunikaci s letištními stanovišti v Praze-Ruzyni pouze angličtinu myslíte vy, milí čtenáři? Budeme rádi za vaše konstruktivní názory v diskusi pod článkem.

Mohlo by vás zajímat

Adam Zuska

Adam vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově a nějaký čas vedl tento server i jako šéfredaktor. Je držitelem licence PPL(A), absolvoval teoretické zkoušky ATPL a v současnosti vede IT team vývojářů Aerowebu a studijního portálu kurzy.aeroweb.cz.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Nemělo by celé ÚCL začít komunikovat anglicky?

31.01.2022 v 12:01 Ten co tančí s motorkou

Možná by mohli úředníci ÚCL jít příkladem, když našli takovou zálibu v angličtině a začít na pracovišti taky komunikovat výhradně anglicky. Už nám svojí leností přeložit zkouškové otázky zabezpečili pilotní zkoušky pouze v angličtině, teď nám zajistili, že i při průletu části vzdušného prostoru České republiky budeme muset komunikovat anglicky. Úředníci ÚCL s tímto opatřením navíc přichází po 5 letech, kdy už to mělo platit? To celou dobu dělali co? Hledali alespoň jeden incident či nedej bože nehodu, kterou v Praze bezprostředně způsobilo to, že jeden mluvil česky a druhý anglicky? EASA dala prostor lokálním úřadům, aby si udělali studii, zda to opravdu je potřeba a reálně to řeší nějaký problém. Předpokládám, že na to se naše ÚCL zvysoka..., tupě přijalo a alibisticky na výhrady bude říkat: "To víte, to ta zlá EASA, mi nic...". Výzva letecké veřejnosti: ÚCL sídlí v CTR Ruzyně, mluvte od teď s těmi úředníky jenom anglicky, třeba je to probere :-D

Odpovědět

RE: Nemělo by celé ÚCL začít komunikovat anglicky?

31.01.2022 v 16:45 Vlado

Podľa tejto vety "Nepředepíše-li příslušný úřad pro konkrétní případy jinak, použije se na letištích s více než 50 000 pohyby mezinárodních letů IFR ročně pro spojení mezi stanovištěm ATS a letadlem anglický jazyk. ", by si človek myslel, že úrad tam predsa len nejaké výnimky implementovať vedel.

Odpovědět

Komunikace pouze v jazyce českém

31.01.2022 v 17:01 Jiří Petrus

Na druhou stranu zase komunikace s Ruzyně Fire na 121,610 pouze v češtině...Viz: LKPR AD 2.18 ATS COMMUNICATION FACILITIES....

Odpovědět

Limit 50 000 pohybů

31.01.2022 v 18:53 Vojta

To mají v Brně, Ostravě a dalších letištích o důvod víc se moc nesnažit, aby se tam lítalo víc, jinak jim zakážou mluvit Česky...

Odpovědět

ostuda

31.01.2022 v 21:38 robo

uz vidim ridici na CDG nebo BCN jak jim to hezky jde s domacima anglicky. Muzeme se tak nanejvys stydet... Uz ten ATIS je katastrofa.

Odpovědět

To je šílenství

02.02.2022 v 0:42 Vladimír

Takže kdybych se náhodou chtěl vrátit v režimu night odněkud do Prahy, tak vlastně je lepší, když to rovnou někde narvu do kopce, protože na Ruzyni, jako jediné možnosti, nepřistanu, neb nemám zkoušku z ICAO angličtiny. Bezva. Není nad podporu létání. Vidím to tak, že opatření v poslední době učiněná, jako již diskutovaná množící se TRA GA a dnes požadavek na komunikaci pouze v angličtině, v podstatě vyhání neprofesionální piloty, aby opravdu létali jen kolem komína. Nebo možná vůbec. Bude následovat další požadavek, že bez angličtiny nemohu vůbec odletět? Fakt už mě to přestává bavit... 

Odpovědět

RE: To je šílenství

02.02.2022 v 11:59 Václav

Ja bych to tak nedramatizoval. Kolik GA pilotu bez anglictiny pristalo na Ruzyni za poslednich 5 let? Pokud poletite noc, tak odkud asi - bez anglictiny? Ze by u nas byl prehrsel ceskych nocnich letist, jsem si nevsiml.

Pokud by slo o nejakou nouzovou situaci, tak pocitam, ze se Vam budou snazit pomoci i cesky nebo treba nemecky ci rusky, pokud to pujde...

GA litani u nas ma jine problemy, nez anglicka Ruzyn.

Odpovědět

RE: To je šílenství

02.02.2022 v 13:36 Tomas

Chapu, ze vas to irituje, ale ma to taky racionalni duvody a prispiva to k vyssi bezpecnosti.

Ridici nemusi neustale sledovat, kdo komunikuje anglicky, kdo cesky, pripadne pokyny pro vice stanic opakovat dvoojjazycne. Vsichni na frekvenci maji stejne informace o tom, co se v rizenem prostoru deje.

RLP muze zamestnavat i necesky mluvici ridici. 

Kdyz se budete vracet po soumraku a LKPR bude jedina volba, tak vas jiste neodmitnou ani s cestinou.

Odpovědět

RE: RE: To je šílenství

03.02.2022 v 10:47 Vladimír

Děkuji. Vaše sdělení mi jenom potvrzuje, že jde převážně o pohodlnost a usnadnění si práce. Doposud to nikomu nevadilo a všechno fungovalo. A toto je trend současnosti.

Odpovědět

RE: RE: RE: To je šílenství

03.02.2022 v 17:46 RR

Ono se těch optimalizací, které jsou kvalitativním krokem zpět, nastřádalo poslední dobou dost.

Vzpomínáte na ukončení přikládání mapy ICAO k Databázi letišť? ŘLP tím ušetřilo částku zhruba jedné měsíční odměny středního manažera. No, detail, nevadí, mapa od pana Sainera je velmi pěkná. 

Zkoušky od CPL výš už jedině v té zbarbarštělé latině. No, nevadí, však to stejně musí člověk nějak umět, vždyť je to všude. Šachy s databází otázek už pomalu zapadly v zapomnění, však co, každý se to má pořádně naučit a kdo to umí, nemá se čeho bát, přece.

Vylepšený ATIS, aby nemuseli úředníci řešit nahrávání nových slov. Sice z perfektní srozumitelnosti je to nyní jakž-takž srozumitelné, ale nevadí, člověk se prostě trochu víc soustředí a je to.

No a teď teda kdo není patřičně na výši, obletí si pražské CTRko. Však co, stejně tu správnou řeč všichni musíme umět. Takže jen detail. Pozoruju ten trend i v jiných oborech, postupně se prostě v odborné řeči přejde na angličtinu a čeština zůstane jenom jako jazyk nevzdělaných venkovanů. Na pokec před Jednotou, protože česká terminologie vymizí a další generace už se ani odborně česky nebude umět vyjádřit. K čertu s těmi dávno mrtvými dědky, co umírali za to, aby čeština byla plnohodnotný jazyk, kterým se baví nejen lidi v kuchyni, ale i vědci. Já vím, hloupé sýčkování, však přece máme svatosvatě slíbeno, že se jedná jen o tu Ruzyň a jinde to nepřichází v úvahu.

Teď jsem se na bezpečnostním školení dozvěděl, že platnost osvědčení o spolehlivosti od ÚCL byla zkrácena z 5ti let na jeden rok. Komu se nebude chtít pořád dokola žádat nebo nedejbože zapomene na jeden z tisíce hrozně potřebných, ale neustále propadajících papírů, tak ať si lítá ze SLZ ploch a neprudí na opravdických letištích, žejo. No prostě zase jen detail, který vlastně tak moc nevadí.

Jenže stokrát nic umořilo i toho osla nebo jak je to přísloví. Copak na nás vykoukne dalšího? Taky se nemůžete dočkat závěrů letošního neveřejného semináře GA?

Abych jen nehanil, šetrnost státních struktur vytvořila i něco pozitivního, takže se v posledních letech vesměs zvedly spodní hranice řady TMA z děsivých 1000 AGL na rozumné hodnoty přes 2000 AMSL. To aby ubylo otravování řídících těmi, co se chtěli jen tak proletět, ale nechtělo se jim riskovat, že nechají podvozek na nějakém stožáru. Za to jim člověk odpustí i ten pragocentrický volací znak, který byl ve všech TMA zaveden, abychom v Jenči někoho nelekali exoticky znějícími zeměpisnými názvy.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: To je šílenství

03.02.2022 v 19:57 Václav

RR, dalo mi praci poznat jestli je to ironie, nebo mysleno vazne :)

"zbarbarstela latina" - Dnes konecne jsem si v eru poslech brnensky ATIS, je to naprosto perfektni srozummitelna skutecna anglictina. Chapu ze to muze byt problem pro lidi , kteri tam po leta poslouchaly brnenskou Czenglish - tedy Moravanglish :) Na druhou stranu, skutecny Brit nebo Amik do Brna casto neleti, tak ta Czenglish mozna byla praktictejsi :)

"mrtvými dědky, co umírali za to, aby čeština byla plnohodnotný jazyk". To Pardon, ale za cestinu samotnou neumiral ani Dobrovsky ani Palacky, ani Jungmann, pokud vim. Lidi umirali mozna tak za Ceskoslovensko, ale ti mnohdy primarne mluvili treba nemecky, nebo jidis (cesky samozrejme taky).

Kde je problem???

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: To je šílenství

04.02.2022 v 13:21 Petr Tichý

Problém je v tom, že se stále více stáváme cizinci ve vlastní zemi.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: To je šílenství

04.02.2022 v 13:46 Emil

Kde je problém ?

No, pro někoho je možná "vypuštění" češtiny něco jako globalizační tendence a ve světle toho, jak s tou "globalizací" zacvičil koroňák v tom někdo může vidět zárodek problému....t.zn. s RR "cítím" a vůbec bych se mu nevysmíval. Kde je hranice toho, co všechno přejde do angličtiny ? Já s angličtinou problém nemám .... Jako informovanému laikovi se mi jevila možnost komunikovat na Ruzyni česky jako jistá vstřícnost pro "sváteční" letce, ale když někdo myslí....

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: To je šílenství

04.02.2022 v 15:49 RR

Chlapi, nemusíte se mnou soucítit, já se anglicky nějak domluvím a i tomu ATISu nějak porozumím, nestěžuju si na vlastní problémy. Nepřipadám si ale jako king s převahou nad těma, kteří se nedomluví a s porozuměním mají problém. Protože dřív nebo později dojde i na mě a zlepšovací aktivity státních úředníků doženou i mě. Můj příspěvek měl především ukázat, že trend je právě takový. Nehrajme si na to, že u ATISu šlo o vylepšení výslovnosti, a nežerme úředníkům tyhle marketingové kecy. Mimochodem podle mě s tím ATISem něco udělali, protože subjektivně mi to přijde teď lepší než zkraje roku. Už umí říct Turžany, to předtím moc neuměl. Dokonce odděluje slova. A těším se, až vypukne termika, zapnou trágu, a neuronovka bude muset říct "Medlánky". I když toho chlapa, co tam jakože mluví, bych na redaktora BBC z Londýna určitě netipoval, spíš to zní jako někdo z kolonie. Tolik k té opravdové English, které jsme chtěli dosáhnout. Vůbec bych se nedivil, kdyby tu neuronovku trénovali spíš na mluvčích z celého světa (i nerodilých) a ono to udělalo jakýsi průměr.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: To je šílenství

04.02.2022 v 20:58 Tomas

Pro cizince ve vlastní zemi doporučuji film Letiště  nepříjmá z roku 1959. "Ja tupolev, ja tupolev, razrešitě pasadku". 😀

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: To je šílenství

04.02.2022 v 22:03 Petr Tichý

V tom filmu rusky komunikoval ruský kapitán Aeroflotu, po tom těžko chtít, aby uměl česky.  Domácí posádky komunikovaly česky, ikdyž jsme byli ruskou kolonií. Ale ani tehdy se nestalo, že by na části území nebo u části institucí neplatil národní úřední jazyk.

Odpovědět

Pro RR - anglicky se nějak domluvím

04.02.2022 v 22:30 Petr Tichý

Pro RR: A bude stačit "nějak se anglicky domluvit a nějak porozumět ATISu" nebo bude potřeba zkouška z ICAO angličtiny. Co když pilot nesprávně pochopí instrukci, a při vyšetřování případného incidentu se zjistí, že se anglicky "nějak" naučil jako samouk, ale "papír" na to žádný nemá.

Odpovědět

RE: Pro RR - anglicky se nějak domluvím

05.02.2022 v 9:32 RR

Petře, to je omyl, určitě jsem nechtěl, aby to vyznělo, že někdo má vstupovat do CTR Ruzyně bez příslušné zkoušky. To chraň Bůh. Bavíme se o tom, co dělá stát. Sice jsem příspěvky psal v první osobě, ale nejde přece o to, co udělám nebo neudělám já. Bavíme se o tom, co dělá stát, to je podstatné a to je snad tématem článku a diskuse pod ním.

ICAO zkouška není problém, akorát jde o to, že zase je to papír, který “pořád” propadá, level 6 nedostanem. Tisící první papír, který se musí hlídat, tak si musí sportovní pilot zvážit, jestli mu to pro občasný průlet CTR bude stát za to nebo to obletí. 

Odpovědět

RE: RE: Pro RR - anglicky se nějak domluvím

05.02.2022 v 10:45 Petr Tichý

Tak jsem to samozřejmě pochopil. Jen jsem chtěl upozornit, že pro nás, rekreační piloty, kteří jinak nemají pro ICAO angličtinu využití, se tím území republiky fakticky zmenšilo o CTR Ruzyně. Zatím jen Ruzyně - protože další budou časem jistě následovat.

Odpovědět

RE: RE: RE: Pro RR - anglicky se nějak domluvím

05.02.2022 v 13:15 Vladimír

Naprosto souhlasím. Chápu, že při mezinárodních letech je nějaký jednotný jazyk vhodný. Kdo ale někdy slyšel francouzské řídící mluvit údajnou angličtinou, bude pochybovat i o tomto. Nicméně souhlasím se všemi, kdo výše konstatovali, že se z nás stávají cizinci ve vlastní zemi. Pozoruji to i jinde - např. nadpoloviční většina technických norem je také vydávána jen anglicky. Proč? Protože stát je líný a lakomý. Také si myslím, že za rok či dva budeme my, non-ICAO-certified-pilots kličkovat po Česku jak bažanti při honu. A asi se na vykašleme úplně. Má-li toto být budoucnost, kdy nám čěstina zůstane (možná) jen do hospody, fakt se na ni netěším. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Pro RR - anglicky se nějak domluvím

06.02.2022 v 15:13 Václav

My se nakonec domluvime :)

Ohledne ceske zkousky z ICAO anglictiny spolu souhlasime - dostat sestku je opravdu vyjimecne a pochybuju, ze muj americky kamarad vlastnici C172SP a majici pres 1000 nocnich VFR hodin v 5-milionove aglomeraci by dal u nas aleson ICAO 4 :) Problem je , ze na te znamce zavisi lhuta platnosti a na te lhute prijem za zkousky (nikde jinde jsem neco podobneho nevidel). Pro priklad - ja mam FAA uznani naseho PPL pilotaku (na pohovoru s FAA inspektorem jsem dostal "english proficient" - neomezeny) a u nas jsem dostal ICAO english 4 :))))) Ale mozna jsem mel jen pech, nevim jak ostatni.

Francouzska anglictina je opravdu unikat - byl jsem jednou prekvapen, proc ten Frantik na me mele francouzsky, kdyz vedel ze mluvim jen anglicky, ale po minute jsem pochopil, ze je to vlastne anglictina :) Stejne vnima skutecnej Amik nasi Czenglish, i kdyz je dzentlmen, a snazi se to nedat najevo :)

Preklady technickych norem - hodne let se venuju lokalizaci SW a temi preklady do vsech moznych jazyku vznika neuveritelna spusta chyb a nedorozumeni. Zpet k litani: Neni to jen lenost uradu, ale kdyz my, jako letecky dav, budem vyzadovat preklad vseho mozneho do cestiny, bude to necitelne alespon prvnich deset let, a pak to bude zastarale.

Chapu, ze kdyz si jdu vyridit obcanku, nebo ridicak, nebo me zastavi policajt v Cechach, musi mi stacit cestina (jinymi slovy, muzu cestinuu vyzadovat). Letectvi ale, stejne jako SW, je tak globalni a dynamicke, ze tady muj vlastenecky zapal pro cestinu ponekud ochabuje. A ze by nekdo u nas nemohl politat u nas bez anglictiny dalsich 50 let neverim. A pokud pak nebude litani mozne, rekl bych ze z jinych duvodu....

Mimochodem, cestinu mam opravdu rad a kdekoli na svych cestach po svete jsem hrdy Cechomoravak a rad davam lekce zakladu cestiny - hlavne ty nejvtipnejsi...

Odpovědět

Czenglish, Deutschlish,..

06.02.2022 v 15:43 Václav

Ohledne srozumitelnosti vsech moznych anglictin, pridam historku. (i kdyz je lepsi vypravet nez psat)

Priletel k nam testovaci US eroplan i s US pilotama, a litali jsme tyden Brno-Amstrerodam-Brno a testovali nasi jednotku. Pri zpetnem letu pres Nemecko rika nemecky ridici : "Dirrrekt tu Omelo". Amik: "Dajuekt cuu waaat?" Zacal civet do FMSky a vitezoslavne prohlasil do radia  "Ouuu  gaaadit - Dajuekt cuu Omiiilou".

A to je nemecka anglictina pomerne vzorna proti francouzske :)

A jeste jeden jazykovy vtipek - vzacny tim ,ze jsme se rehtali stejne Cech s Amikem:

https://www.youtube.com/watch?v=7C-vYY3SBDE

 

Odpovědět

Dialekty

06.02.2022 v 18:09 Milos

Kazda rec ma svoje dialekty. Ak by v nemecky hovoriacich krajinach nemali Hochdeutsch, tak by si sa tiez napriec nemecky hovoriacimi oblastami dohovorit nedalo.

S anglictinou je to rovnako. Osobne som zazil, ze kolega z Noveho Zelandu bol napomenuty raznym "Speak englisch"!

Na pobavenie vrelo odporucam toto:

https://www.youtube.com/watch?v=UGRcJQ9tMbY

Odpovědět

RE: Dialekty

09.02.2022 v 9:19 Petr Tichý

Dlouho jsem váhal, jestli do této diskuze, která stejně nemůže nic ovlivnit, ještě svými předpotopními názory přispívat. Na vyšších místech bylo prostě rozhodnuto o nás bez nás, ať si o tom myslíme cokoliv. Někdo tu změnu vítá, jiný ne. Snad si ti progresívní, kteří považují  zkoušky ICAO a znalost několika anglických dialektů za samozřejmost, vzpomenou, až se tu začas sejdou (doufám, že už beze mě) nad diskuzí, že někdo rozhodl, že pálení benzínu pro zábavu je ekologický zločin. Nebo že sportovní letadla ve vzduchu překážejí různým doručovacím, taxikářským a jiným dronům. Například U-space začíná platit už od příštího roku.

Odpovědět

RE: RE: Dialekty

09.02.2022 v 10:16 Václav

Petre, vpohode, na to tu diskusi mame, abychom diskutovali.

Ja to vyrazeni cestiny z LKPR nevitam, jen ji nevidim tak omezujici, nejen pro me ale ani pro lidi bez oficialni ICAO zkousky, narozdil treba od silene predstavy zakazu spalovacich motoru, nebo jinych utopickych vizi...

Odpovědět

RE: RE: RE: Dialekty

09.02.2022 v 13:18 Petr Tichý

Vtip je v tom, že podobné změny se vždy zavádějí postupně, po kouskách, salámovou metodou, aby nebudily přílišnou nevoli. Známé modré zóny ve městech začaly taky původně v historických centrech, kam se stejně nedalo zajet ani zaparkovat, takže vlastně nikomu nevadily. Drtivé většiny motoristů se netýkaly. A kde jsou dnes!

Dnes je bez češtiny CTR Ruzyně, kde to nikomu až tak nevadí, do pár let to budou všechna CTR.

Podobné to bude i se vzdušným prostorem. Před tuším 2 lety byl zakázán provoz modelů ve všech CTR. To jsou velká území, navíc v okolí velkých měst. Nezaznamenal jsem žádné protesty ze strany modelářských svazů apod. Ani tady na fóru se jich nikdo nezastal, reakce byly vesměs souhlasné - spokojenost, že už modely pilotům nebudou překážet ve vzduchu. Od příštího roku začne platit U-space pro drony. Zatím jsou piloti ujišťováni, že se jich to nijak nedotkne. Vzhledem k tomu, že zatím nejsou v provozu žádné komerční (doručovací, taxi apod.) drony, je to celé v jakémsi spícím režimu: provoz modelů se nekontroluje, U-space se označuje za jakési admistrativní opatření, které nemá na nic vliv. Nicméně půda je připravena. Až to vypukne, nebudeme se stačit divit. Boj o vzdušný prostor proti mocným lobby doručovacích a jiných společností nemají sportovní piloti (zastoupení LAA) šanci vyhrát.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Dialekty

09.02.2022 v 14:23 Václav

Pohled do budoucnosti je vzdy zkreslujici, muze byt optimisticky, nebo pesimisticky, ale malokdy je presny.

Kdyz vynalezli parni stroj v 19 stoleti, tvrdilo se, ze do 10 let bude veta s manualni praci. Kdyz skoncila Prvni svetova valka, tvrdilo se, ze se lidstvo poucilo a tak strasnou valku uz nikdy nedopusti. Kdyz Gagarin obkrouzil nekolikrat nasi Maticku Zem, tvrdilo se, ze Buh neni, protoze ho tam nevidel, a ze za 10 let budem litat do kosmu vsichni. Kdyz se nedavno vynalezly Li-xxx baterie, s trojnasobnou energetickou hustotou nez olovene, tvrdi se, ze elektromobily vytlaci spalovaci auta..

Chci tim rict, ze v drobne zmene automaticky nevidim velke nebezpeci a z hrozive vypadajicich napadu taky strach nemam, protoze se z nich casem nenapadne vycouve, az se zjisti, jak jsou nesmyslne...

Predstava, ze U-space nam zamezi litat se mi taky nezda. Muj tip je, ze dron-posta bude velmi draha a pomerne exkluzivni jeste mnoho dekad. Ono se jich par pokrade a kazdy podnikatel to pak stejne zabali - stejne jako sdilene kolobezky, sdilena auta apod. Takze svet s hvizdajicimi statisici drony, kde si chudak pilot nemuze ani nakouknout do vzduchu vidim v horizontu 300-400 let, pokud vubec :)

Ruzynska frekvence ma dost frkot anglicke komunikace - proto zrusili podporu cestiny - proste ju tam pouzivalo min nez 1 procento, mozna min nez 1 promile, a to se proste nevyplati. To je, jako kdybys chtel, aby jezdil vlak s jednim pasazerem a casto i bez nej. Brno ma na frekvenci pomerne klid, a porad tam cca 25%-50% davu mluvi cesky - tam bych se ruseni cestiny zatim nebal. A pocet pohybu letiste (na nem zavisi ta obsazenost frekvence defacto) bylo vlastne tim kriteriem, kdy se ma zrusit lokalni jazyk a to Brno nedosahuje ani z jedne desetiny, a nezveda se to. Nevim, jestli by te obslouzil Frankfurt nebo nemecky, ale rekl bych, ze ne. Porad nevidim problem ani nebezpeci v tomhle pripade.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Dialekty

10.02.2022 v 13:03 Petr Tichý

Doufejme, že to tak opravdu bude.

Pro pesimisty (dle Murphyho zákona je pesimista pouze lépe informovaný optimista) připojím informaci, jak by U-space měly fungovat, alespoň pokud jsem to správně pochopil z publikovaných informačních materiálů: Veškerý provoz v U-space bude řídit automatizovaný informační systém, do kterého se všichni zájemci o provoz musí registrovat. Prostřednictvím tohoto systému potom budou na každý let žádat letové povolení (za příslušný poplatek). Je zjevné, že do tohoto prostoru (prostorů) nebude moci vstoupit žádný jiný provoz, nekompatibilní s tímto systémem. Pro ostatní druhy provozu půjde o zakázaný prostor. Od r. 2023 bude U-space vyhlášen pro celé území FIR Praha, což je napohled nesmysl - na území republiky jsou např. vojenské prostory, bezletové zóny apod. Jde tedy zatím o rámcové legislativní opatření, které má umožnit vyhlašování jednotlivých konkrétních prostorů (oblastí) v budoucnu. Potom půjde o to, kolik těch letových oblastí bude, kde, a jakých (územní rozloha, výškové omezení atd.). To zatím nikde není publikováno a zřejmě ani rozhodnuto. Tady se mohou skrývat velmi nepříjemná překvapení. Předpokládám, že největší zájem provozovatelů bude o aglomerace velkých měst (tedy mj. CTR). Možná se celý záměr ukáže opravdu jako neživotaschopný a bude pokoj. V letectví nejde tak snadno přehlasovat fyzikální zákony nařízeními politiků jako na silnici. Pokud dron neunese baterie a náklad na potřebnou vzdálenost, tak je prostě neunese, a žádné dotace, rozkazy ani restrikce ho k tomu nedonutí. Tedy jen pro informaci - kdo je předem varován, je lépe vybaven.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Dialekty

01.03.2022 v 22:29 František

Národní vzdušný prostor ČR a Slovenska využívám  již 43 roků,Jako plachtař,UL pilot i CPL.Přílet na LKPR a třeba jen cvičný průlet CTR  považuji pro výcviky pilotů,zkoušky řízených letů a nácvik komunikace s TWR RUZYNÉ za tu nejlepší zkušenost.Považuji za absurdní že český pilot v národním vzdušném prostoru na národním letišti nesmí použít národní jazyk!Není toto nařízení dokonce i protiprávní?Chápu že pro mnoho pilotů GA ze zbytečného respektu bylo LKPR tabu a řešit to nebudou.Ale je mnoho nás kterých se to týká.Náš úřad neudělal žádný krok k tomu,aby problém řešil s využivateli vzdušného prostoru,pouze konzultoval s největšími dopravci!A výmluvou je, že IFR provoz na LKPR opět vzroste nad 50000 pohybů...Úředníci z ÚCL po dohodě na ministerstvu dopravy vyhověli EASE bez jakéhokoliv odporu a připomínek?Nařízení EASA nebylo striktní!Trochu mi to připomíná dějiny...Ale i za okupace mohly být všude používány národní jazyky podrobených zemí.Kolegové, nestálo by za to vyvolat nějaké jednání společně LAA,AEROKLUB ČR a provozovatelé SPO,DTO,FTO?Myslím si že pokud se s našimi všeobecnými názory nebude počítat na patřičných místech tak může příště dojít k dalším omezením, která se už mohou dotknout i našich mladších a schopnějších kolegů.To je pouze můj názor nic víc.

Franta Přibil

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Dialekty

15.03.2022 v 13:21 Luboš

Velmi pěkně napsáno. 

A to video je přesné. Jen si musíme ujasnit, zda jsme v CZ etnikum, či národní entita. 

 

Osobně, kdybych se měl pasírovat přes onu oblast, zapnu si 121,500 a budu mlčet, mlčet, mlčet. :-)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Dialekty

15.03.2022 v 14:17 Tomas

A to jako bude nějaká forma odvazneho odboje? Hrdinstvi?

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Dialekty

16.03.2022 v 2:04 Martin

Luboši doporučuji se o tyto geniální nápady podělit s AME při prodlužování zdavotní způsobilosti ...

Odpovědět

Pro Frantu

16.03.2022 v 8:36 Václav

Franto, napsals :

"Ale i za okupace mohly být všude používány národní jazyky podrobených zemí."

Ono se ti ta nostalgie po starych casech taky muze dost mozna navratit. Dnes si muzem litat temer vsude bez povolovani, proverovani a kadrovani, jen s dodrzenim nekolika minimalnich predpisu. Pokud padne Ukrajina, tak ti mozna Putin povoli mluvit na Ruzyni cesky, pokud ti vubec povoli vzlet a budes dobre prokadrovan. Pak budes asi spokojen, bude to jak za sociku, litat budou jen ti provereni. Mimochodem, ja nejsem o tolik mladsi, jen jsem zjevne videl vetsi kus sveta...

Z tech nostalgickych zvastu po starych casech jde hruza, zvlaste ve svetle poslednich 3 tydnu...

 

Odpovědět

RE: Pro Frantu

16.03.2022 v 12:50 Emil

to Václav:

Jsi nechutně jizlivý, protože ti dochází argumenty, resp. možná nejsi schopen přiměřeně oponovat. Co sem pleteš současnou situaci ? Bavme se o možnosti používání češtiny .. a  ne co Putin "dovolí". Jakou budeme mít motivaci "jít střílet jako ukrajinci", když nás "někdo" bude "rovnat" do "Spojených států evropských" ?

Odpovědět

RE: Pro Frantu

16.03.2022 v 14:04 čáp

Já bych Frantův příspěvek vůbec nechápal jako nějakou nostalgii po starých časech. Spíš jako upozornění, že zavádíme něco, co je pro většinu lidí nepříjemné a přitom bychom to ani zavádět nemuseli. Patrně se to děje jen pro to, aby někteří lidé měli jednodušší práci. 

Dá se to sice chápat, ale stejně "chápat" by bylo možno i případný argument, že se v celém českém prostoru bud povinně mluvit jen anglicky, když sem létají běžně cizinci, tak aby nám rozuměli. 

A to, že někomu nedělá problémy vysílat a přijímat anglicky, neznamená, že to je tak v pořádku pro všechny. Je to další z řady životních komplikací, které nám způsobují úřednická rozhodnutí.  

Odpovědět

RE: RE: Pro Frantu

16.03.2022 v 15:44 Václav

S tou nechutnou jizlivosti na svou adresu souhlasim.

Ja za to nemuzu , ze se mi otvira kudla v kapse, kdyz si nevazime soucasneho blahobytu a svobody, kterou mame (zatim), a z komara delame velblouda, a to dokonce odkazovanim se na doby se skutecnymi obrovskymi problemy, ktere si dnes malokdo umi predstavit (zatim)....

Z cestiny jsme si udelali zlaty tele. "Kdo bude branit cestinu, tak je velky vlastenec!".... hmmm, otazka je , jestli by taky branil svou zem, tak jak to predvadeji prave Ukrajinci...,

Vis, Emile, ze vychodni tretina Ukrajiny je ruskymluvici a vetsina jich bojuje proti Putinovi...

Takze podle tebe my se pripadne agresi branit nebudem (to bych souhlasil pohledem do nasi historie) prave proto, ze v Ruzyni se zrusila temer nepouzivana cestina - tomu rikam umela konstrukce pro obhajobu vlastni netecnosti...

Nene, o jazyku to neni. Dodavam ponekolikate, ze mam cestinu rad.

Odpovědět

RE: RE: Pro Frantu

17.03.2022 v 10:10 Vlado

tak tento príspevok je ďaleko viac mimo argumentov ako ten Václavov, toto prudko nevyšlo:-))))))

Odpovědět

Přidat komentář