České elektrické letadlo ΦNIX získává první objednávky

23.05.2022 9 příspěvků

Ultralehký letoun ΦNIX, na kterém se podílelo několik českých firem a který byl finálně vyvinut pražskou společností Pure Flight, nedávno vstoupil do prodeje a je na začátku sériové výroby.

Během let práce na projektu, který počal v roce 2017, se postupně zdokonalovaly dostupné technologie, a to především baterie. Díky tomu má letoun schopnost se na jedno nabití udržet ve vzduchu 2,5 hodiny. Dále se stroj pyšní i rychle vyměnitelnými konci křídel pro klouzavý let. Z rozpětí křídel 11 metrů se tak během okamžiku stane 15metrový „kluzák“ s klouzavostí 1 : 30. Cestovní rychlost je slušných 220 km/h.

Letoun ΦNIX
Letoun ΦNIX / Foto: Pure Flight

Přímou konkurencí je slovinský elektrický Pipistrel Velis Electro a jelikož se další výrobci snaží na tomto poli nezaspat, další typy elektroletadel přibývají značnou rychlostí.

Na dotaz, čím je letoun před konkurencí, odpověděl technický ředitel společnosti Pure Flight Zdeněk Němec: „Jednoznačně je to fakt, že jsme neelektrifikovali běžné letadlo, ale letadlo pro elektropohon nadmíru vhodné a dobře upravitelné. Elektrická letadla budoucnosti budou vypadat trochu jinak, než jsme byli doposud zvyklí. Budou s mnohem vyšší klouzavostí a menším čelním odporem.“

Nedávno se letoun prezentoval na veletrhu AERO 2022 Friedrichshafen, odkud si přivezl několik objednávek. Zvýšený zájem o ΦNIX je registrován především ze Skandinávie a dalších zemí, které jsou nakloněny elektromobilitě.

Mohlo by vás zajímat



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Zajimave

23.05.2022 v 13:57 Václav

Elektrifikovany vetron s klouzavosti 1:30, to uz vypada zajimave (tentokrat bez ironie :).

Na nejakou velkou dopravu z bodu A do bodu B to asi neni. Pokud poletim 200km/h, tak urcite nevydrzim ve vzduchu 2.5 hod, ale spis tak hodinku, rekl bych. Na okruhy pro obycejny UL vycvik - taky si nejsem jisty - vetron bude mit o dost jine chovani na kridylkach a smerovce nez obycejna UL.

Ale vyvlekat kamose do termiky (20 minut na plny "plyn" to asi da: 35kWh baterie / 60kW vykon + nejake ztraty) a pak si pekne poplachtit s "vlecnou", hmm. Pokud bych mel 50 mega, tak do toho mozna tech 5 vrazim.

https://cc.cz/cesi-sestrojili-unikatni-elektricke-letadlo-%CF%86nix-a-chteji-zmenit-poradky-v-leteckem-prumyslu/

 

Odpovědět

RE: Zajimave

23.05.2022 v 15:48 igi

no a zase tie data... 220kmh je uvedene ako cestovna rychlost, teda nie na plny kotol (mimochodom velmi slusna rychlost)

ale ta vydrz 2.5hod znamena co - pri cestovnej rychlosti? alebo na minimalnej? ako sa to zvykne uvadzat?

Odpovědět

RE: RE: Zajimave

24.05.2022 v 11:00 čáp

Kolikpak cestuje Fénix s 912, řekněme při 4 800 ot./min.? Má s ním někdo zkušenost?

Odpovědět

Zajimave

24.05.2022 v 9:24 Václav

No ano, v tomhle clanku je 220 cestovni rychlost, wiki ale rika neco jineho:

https://cs.wikipedia.org/wiki/%CE%A6NIX

Podle wiki to ma demonstrovanou rychlost 260km/h, Vne se pise o neco min nez ta testovaci demonstrace. Cili 220 bude oficialni Vne rekl bych.

Nejlepsi kluzavost 1:30 to ma ve 130km/h. Nejmensi opadani tedy bude mensi rychlost (to je prave ta rychlost na ktere to vydrzi 2.5 hodiny). Odpor je funkce kvadratu rychlosti (2x zvetsena rychlost znamena 4nasobny odpor = ctyrnasobny potrebny vykon = ctvrtinova doba na baterky --- stale optimisticky pocitam, ze se nezhorsuje efektivita ridici jednotky, motoru a vrtule)

2.5 hodiny na 35kWh znamena, ze tohle krasne letadlo je schopne viset ve vzduchu za 14kW/hod, to by odpovidalo tak 4-5 litrum benzinu na hodinu, takze kdyby tam nabral stejnou hmotnost benzinu (cca 200kg=300 litru), muze bloncat ve vzduchu +-70 hodin a jeste bude postupem casu lehci a lehci :)

Igi, zas muzete napsat ze nemam pravdu (coz samozrejme nemusim mit) , ale reknete kde a dolozte...

Odpovědět

RE: Zajimave

24.05.2022 v 14:48 igi

neviem ci som niekedy pisal ze nemate pravdu, kazdopadne by som len rad poznal realne namerane data. Spocitat sa da vselico (Vase matematicke schopnosti nespochybnujem :)), ale ak je chyba na vstupe, bude aj na vystupe. To je cele, proste chcem porovnat (elektricku) realitu so (spalovacou) realitou.

Odpovědět

RE: RE: Zajimave

25.05.2022 v 8:20 Václav

Ktery vstupni udaj je zjevne (vyrazne) spatne? Ja je necucam z prstu jen abych to zpochybnil. Taky bych byl rad kdyby se to pohnulo dal. Ale tady: kapacita baterii je znama, odebirany vykon napr Rotaxu 912 a jeho merna spotreba na kWh je znama +-5% a vime jak s danym okamzitym vykonem urcity typ letadla s 600kg leti (mame neco nalitano, ze). 

Jen chci rict, ze kdyz clovek cte v jednom clanku "rychlost 220" a "vydrz 2.5 hodiny", nemel by  automaticky cist, ze to poleti 2.5 hodiny rychlosti 220km/h. To je fyzikalne nemozne a to minimalne ctyrnasobne. A hlavne to ani autor toho clanku nerikal, ze plati oboji soucasne (I kdyz to explicitne nevyloucil - lip se to cte :)

Odpovědět

RE: RE: RE: Zajimave

25.05.2022 v 10:37 čáp

Mám za to, že nejlepší vytrvalost má letadlo letící rychlostí své nejlepší klouzavosti. Tedy určitě u Fénixe to nebude "cestovní 220".

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Zajimave

25.05.2022 v 11:16 Václav

Jeste o vic je to vic :) Nejvetsi vytrvalost je rychlost nejmensi vertikalni rychlosti klesani (

 

Except at the aircraft's ceiling, where they are equal, Vx is always lower than Vy.

Viz rozdil mezi Vx i Vy:

https://en.wikipedia.org/wiki/Rate_of_climb

nejvetsi rychlosti stoupani s motorem) a ta je mensi nez rychlost pro nejlepsi dokluz (nejdelsi dolet s motorem). 

Odpovědět

Oprava

25.05.2022 v 14:12 Václav

Oops, nejak se mi pohadal Copy& Paste. Omlouvam se. Chtel jsem napsat:

Jeste o vic je to vic. Nejvetsi vytrvalost je rychlost nejmensi vertikalni rychlosti klesani bez motoru (

"...Except at the aircraft's ceiling, where they are equal, Vx is always lower than Vy...."

https://en.wikipedia.org/wiki/Rate_of_climb

Viz rozdil mezi Vx i Vy:

nejlepsi uhel stoupani s motorem Vy). nejdelsi doletnejvetsi vertikalni rychlosti stoupani s motorem = Vx) a ta je mensi nez rychlost pro nejlepsi dokluz (

Odpovědět

Přidat komentář