ATR dokončilo první let s použitím paliva SAF

22.06.2022 13 příspěvků

Francouzsko-italský výrobce regionálních letadel ATR dokončil první let se 100 % paliva SAF v nádržích, což je významný krok na cestě k udržitelnému komerčnímu létání s minimálními emisemi.

Zkušební let se uskutečnil 21. června 2022 ve Švédsku mezi Malmö a Brommou. „Po více než sto letech létání na kerosin stojíme na počátku nové éry,“ uvedl generální ředitel společnosti ATR Stefano Bortoli. „Tento let představuje skutečný milník pro celý letecký průmysl, protože ukazuje, že tato technologie funguje a že ji může urychleně přijmout mnoho lidí v našem odvětví, aby se urychlil přechod na nízkoemisní letectví.“

SAF snižuje emise skleníkových plynů během svého životního cyklu až o 80 % ve srovnání s používáním klasického leteckého paliva. Vyrábí se z udržitelných surovin a svým chemickým složením je velmi podobné tradičnímu fosilnímu leteckému palivu. Mezi typické používané vstupní suroviny patří kuchyňský olej a odpadní oleje z jiných než palmových zdrojů, které pocházejí ze zvířat nebo rostlin. Dále je možno použít pevný odpad z domácností a podniků, jako jsou obaly, papír, textil a zbytky potravin, které by jinak skončily na skládce nebo ve spalovně. 

Většina motorů pro dopravní létání je certifikována dle normy Jet A/A-1. SAF je ekvivalentem této normy, tedy motory nevyžadují žádnou zvláštní recertifikaci pro jeho spalování.

Podle organizace Air Transport Action Group bylo od roku 2011 s částečným využitím SAF uskutečněno již více než 350 000 komerčních letů. Přesto je dostupnost SAF v současné době omezená. Současná produkce představuje méně než 1 % celosvětové poptávky po leteckém palivu. Problémem navíc zůstávají náklady, protože SAF je zatím výrazně dražší než tradiční kerosin.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Ano, technicky to funguje,

22.06.2022 v 14:23 Petr

nicméně technicky ani ekonomicky to nedává žádný smysl. Aneb další zelená ulička, která nikam nevede.

Odpovědět

RE: Ano, technicky to funguje,

22.06.2022 v 16:37 Tomas

Súhlasím. Odporúčam si pri tej prílžetosti prečítať knihu Nemožnosť človeka od Kautmanna.. Krásne popisuje snahu o eko výrobu, eko produkty a ako je to drahé, koľko odpadu pri tom vznikne, že v konečnom dôsledku to žiadne eko nie je.

Odpovědět

RE: Ano, technicky to funguje,

23.06.2022 v 17:08 Tomas

do syntetickych paliv investuje i porsche. ta moznost udrzet v behu celou bázi existujicich spalovacich motoru je lakava.

Odpovědět

RE: Ano, technicky to funguje,

24.06.2022 v 11:14 igi

samozejme ze technicky to funguje, chemiu a fyziku nezaujima ze odkial sa ta molekula vzala :)

preto je dolezitejsia ta otazka produkcie a ceny. Zaujimalo by ma ci existuje nejaky plan alebo prepocet, ako dosiahnut pokrytie tych zvysnych 99% spotreby.

ci by nebol nakoniec jednoduchsi ten vodik (tam je to viacmenej len otazka energie)

Odpovědět

Synteticka paliva

27.06.2022 v 8:25 mariov8

Syntetická uhlovodíková paliva mohou být brzo levnější a jediné řešení mobility, až se přijde na to, že baterky jsou pro autíčka drahé, pro letadla těžké a pro auta i letadla ty na bázi Lithia ve větším měřítku nebezpečné. Už teď do NM pro auta přimícháváme HVO, turbína to musí spálit ještě snáze. Co jednou může být i výhoda, je možnost výroby tohoto paliva i z odpadů.

Odpovědět

RE: Synteticka paliva

28.06.2022 v 9:52 igi

no ale ako mozu byt levnejsi? Je na to nejaky prepocet, ze technologicky sa to da produkovat za konkurencieschopnu cenu, a v potrebnom mnozstve? 

Ja neznalec to vidim tak, ze udrzatelne palivo si bud dopestujeme (repka) - a to velmi rychlo narazime na produkcne kapacity, alebo si ho syntetizujeme (z CO2) a to zerie vela energie.

Fosilne paliva su vlastne vyssie dva uvedene procesy, ktore vykonavala priroda miliony rokov a my sme si prisli "na hotove". Preto sa im velmi tazko konkuruje.

Odpovědět

RE: RE: Synteticka paliva

29.06.2022 v 8:28 Václav

Az bude benzin a kerosin stat radove desetinasobek, tak bio paliva muzou byt opravdu srovnatelna (myslim skutečně srovnatelna - bez dotace).  Kdyz by se ale 10x zdrazila ropa, a zvedla se poptavka po biopalivech, zvedne to i jejich cenu samozrejme. Orientacne se da vygooglovat kolik repky vynese hektar, kolik stoji vypestovani, kolik zpracovani na palivo. A to se nebavim o devastaci a degradaci pudy pokud by se tam pestovala jen repka.

Dalsi vazna eticka otazka je pripadny hladomor - kdyz se vsechno vypestovane obili zpracuje na bioethanol a repka na bionaftu (je otazka, jestli by to stacilo na tech 99% spotreby), co se bude jist?

https://en.wikipedia.org/wiki/Food_vs._fuel

Cituji:

The grain required to fill a 25 US gallons (95 L) fuel tank with ethanol will feed one person for a year.

Cili to co bych jedl rok prolitam za 2.5 hodinky v C172 - a to neni zadny zavodnik.

Vodik ma spoustu zajimavych vlastnosti - opravdu produkuje pouze vodni paru pri spalovani. Dalsi plus je, ze vzhledem k hmotnosti ma obrovske merne teplo. Ma ale i druhou stranu mince - za normalnich tlaku a teplot ma strasne malou hustotu, takze se musi extreme stlacit, aby mel clovek v tom vehiklu alespon par kilo vodiku. Taky ma tak male molekuly ze "prosakuji" pres ocelove steny - nekde jsem cetl az 3% za den. Takze se neda skladovat. Vodik se da jen natankovat (do stovek atmosfer - pekna bombicka) - a hned prolitat... Ocelova bomba do 300 atmosfer taky bude neco vazit v letadle. 

Myslim, ze dobra cesta je pokouset se zpracovavat odpad (odpadni oleje domaci i prumyslove, lesni odpad, atd atd) a zachranit nejake procenticko spotreby ropy. Nadsenci v elektroautech muzou taky stahnout procento (pokud ovsem budou pouzivat Atom-strom-filter a jezdit jen na elektriku z vetrniku a solaru :). Nadsenci s vodikovou pumou pod zadkem taky procento. Ale zazracna samospasitelna nahrada tak obrovskeho mnozstvi energie neexistuje, protoze by se uz davno nekde prosadila. Fyzika a chemie se za poslednich 100 let moc nezmenily :)

Odpovědět

RE: RE: RE: Synteticka paliva

29.06.2022 v 14:16 igi

v zasade suhlasim, ale dve veci:

-vynechajme z debaty zaklinadlo "dotacie" - aj fosilne paliva su dotovane, a to tak ze radovo viac nez zelene nahrady. Od danovych ulav, cez priame dotacie na prieskum a tazbu, az po vselijake granty apod. (naklady na geopolitiku ani nespominam). To keby chcel clovek poctivo porovnat tak sa nedopocita, a asi by sme sa ani nedohodli co je to vlastne dotacia...

-argument "technologia uz by sa davno presadila" v podstate popiera akykolvek technologicky pokrok. Pretoze ak by bol mozny, uz by sa davno presadil :) 

Mna by este zaujimalo, kolko syntetickych paliv sa da teoreticky vyrobit zo spominaneho odpadu

Odpovědět

mnozstvo odpadu

29.06.2022 v 14:29 igi

tak rychly gugel ukazuje, ze rocne produkujeme 1.3biliona ton organickeho odpadu z jedla

https://www.unep.org/thinkeatsave/get-informed/worldwide-food-waste

(p.s. a to nie je vsetok organicky odpad co produkujeme)

letectvo spotrebuje rocne 50-90 bilionov galonov paliva, co mi vychadza na nejakych 0,2biliona ton

https://www.statista.com/statistics/655057/fuel-consumption-of-airlines-worldwide/

 

Viem ze to je extremne hruby odhad, ale cisto z hladiska "dostatku odpadu" ho zjavne produkujeme viac nez dost :) 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Synteticka paliva

29.06.2022 v 15:38 Václav

Tak to pardon. Ropa celosvetove urcite dotovana neni. Mozna nekde nejaky statecek zadotuje vyzkum pred samotnou tezbou, ale tech nalezist je tolik v provozu, a vytezi se tak obrovske mnozstvi za relativne stalou cenu, ze to na celosvetovou cenu nema prakticky vliv. Je to uplne naopak: staty tezici ropu z toho maji spoustu lovu temer zadarmo (cili opak toho, ze by ji dotovaly ze sveho, aby ji snizili jeji cenu)

V Evrope jsou navic ropna paliva zdanena cca 80% spotrebni dani plus dalsi 20 % DPH (i z tech 80% spotrebni dane), takze celkove je vice nez dvakrat drazsi nez je jejich "skutecna" cena. Zato vsechna bio-paliva maji skutecnou cenu od 100kc nahoru. Pogooglujte trosku za domaci ukol :)

Argument "..by se davno prosadila.." nepopira (ale naopak podporuje) vyvoj neboli evoluci, ci pokrok chcete-li, ale vylucuje (nebo velice pochybuje) o prulomovych revolucich ve vecech beznych a dnes uz dobre prozkoumanych.

Problem odpadu obecne bude ten, ze jsou velice "promenlive v case". Cili ve specifickych aplikacich se pouzit daji (a snad bude jejich vyuziti krucek po krucku stoupat), ale nahradit miliardy litru benzinu a nafty kazdy den nejakou homogenni hmotou z odpadu, ktera jde "nejak spalovat" uz zitra.... hmmm, tvrdy orisek...

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Synteticka paliva

Včera v 12:12 čáp

No, ono stanovení ceny u ropných paliv je hlavně filozofickou otázkou. Máte sice pravdu, že státy těžící ropu z toho mají hodně velké zisky, ale na začátku je fakt, že ta ropa je v zemi "zadarmo". Tedy nikomu se za ní nic neplatí. Na rozdíl od jakýchkoliv syntetických paliv. Zde je však pravdivé indiánské přísloví "země není naše, máme ji jen vypůjčenou od našich dětí".

Ono je vcelku jedno jestli konec spalovacích motorů nastane proto, že bude ropa nedostupná, protože bude vytěžená, nebo proto, že bude drahá její těžba, nebo proto, že bude "zakázaná". Sice si mnozí myslí, že ropa vzniká neustále, ale to je jen názor, nikoli doložený fakt.

Teď jsme svědky přicházející energetické krize, dříve byla částečná - u nás jsme např. měli dost uhlí. Ale už nemáme, v Kladně je vytěženo, v Ostravě je vytěženo, na severu už ho taky moc není...Jaká je opravdová cena uhlí?

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Synteticka paliva

Včera v 12:47 igi

podla udajov MMF je to 5.9triliona dolarov za rok 2020 globalne ;) 

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02847-2

Ak zapocitame iba priame dotacie a zanedbame nepriame dotovane naklady (ako zdravotne dopady apod.) tak je to cca. 1 trilion

https://priceofoil.org/fossil-fuel-subsidies/

kazdy komu poviem ze ropa je mohutne dotovana je prekvapeny, ale je to tak. Tiez si urobte domaci ukol ;)

Odpovědět

RE: mnozstvo odpadu

Včera v 14:23 Václav

Igi: 1.3 bilionu tun / 7 miliard lidi = 185 tun na cloveka. Chcete rict, ze ja (i kazdy african a asiat) vyprodukuje rocne 185 tun odpadu z jidla (185000 kg)? Neni tam nejaka chyba v metrixu? :) Vite, ze "billion" v anglictine znamena miliarda??? No a pokud je to 185 kg za rok (jakoze i to se mi v prumeru zda moc v chudych castech sveta), tak z toho mozna udelam par litru syntetickeho paliva (mozna az 10) - a to me opravdu vozit dlouho nebude (i kdybych ten odpad zpracoval cely). Krome toho, ten odpad budu muset spalit (napr pro elektolyzu vodiku), anebo nejak jinak zpracovavat a to znamena opet obrovske emise CO2 ( x 7 000 000 000 lidi). Z tohoto mracku prset taky nebude (ale snad kapne). Uz se alespon pohybujeme ve spravnych radech. :)

Odpovědět

Přidat komentář