Prototyp Aera L-159 T2X má za sebou zálet

29.10.2022

Prototyp Aera L-159 T2X má za sebou zálet
Prototyp Aera L-159 T2X má za sebou zálet (Zdroj: Aeroweb.cz)

„Aero se souběžně s podporou a údržbou stávajících strojů L-159 věnuje modernizaci jeho schopností, jejíž hlavním cílem je poskytnout letoun, který splní náročné podmínky bojového výcviku pilotů pro letouny 5. generace. Minulý týden po čtyřech letech intenzivní práce vzlétl z letiště ve Vodochodech prototyp (demonstrátor) s označením L-159 T2X. Jde o letoun, na kterém inženýři zkouší nové avionické systémy a klíčové konstrukční prvky,“ uvádí Aero Vodochody ve své tiskové zprávě.

L-159 T2X / Foto: aero.cz
L-159 T2X / Foto: aero.cz

Letouny L-159 z dílen Aera Vodochody v současné době využívají armády České republiky a Iráku. Nově zařadila letouny do svého provozu i společnost Draken Europe pro účely výcviku stíhacích pilotů. Společnost Aero Vodochody neustále pracuje na modernizaci klíčových prvků letounu, který je díky letovým výkonům a bojovým schopnostem mezi jeho vojenskými provozovateli přezdíván Honey Badger (Medojed).

Po čtyřech letech vývoje nyní zaburácel nad areálem firmy prototyp s označením L-159 T2X. Na tomto stroji výrobce zkouší modernizované prvky. „Vyvinuli jsme nové křídlo a integrální nádrž, která zejména dvoumístným konfiguracím zvyšuje dolet. Umožní nám také zvýšit počet využitelných závěsníků na křídle letadla. Dále plánujeme integrovat zcela přepracovanou avioniku a technologie přesných zbraní proti pozemním cílům. Modernizací chceme zákazníkům zajistit dlouhodobé a efektivní využití letadla,“ říká Miloš Trnobranský, hlavní konstruktér L-39, L-59 a L-159 v Aeru.

L-159 T2X / Foto: aero.cz
L-159 T2X / Foto: aero.cz

Aero zdůrazňuje, že mezi velké výhody L-159 ve srovnání s konkurenčními letouny patří nízké provozní náklady a jednoduchost údržby v běžném provozu. Letoun je tak vynikající platformou pro pokročilý a bojový výcvik pilotů pro stíhací letouny čtvrté a nastupující páté generace. V neposlední řadě si společnost jednoznačně uvědomuje významnost schopnosti bojového letounu účinně a zároveň ekonomicky efektivně působit proti bezpilotním prostředkům. Této schopnosti je dosaženo díky výkonnému palubnímu radaru. I proto si stroj vybrala společnost Draken Europe, která s Aerem podepsala letos ve Farnborough smlouvu o spolupráci. Draken Europe bude letouny využívat jako agresora při tréninku pilotů bojových strojů RAF, mezi které patří i nejmodernější stíhací letouny Lockheed Martin F-35 Lightning II.

Aero doposud vyprodukovalo 86 kusů L-159 v různých konfiguracích (včetně přestaveb).

Mohlo by vás zajímat

Témata

AERO Vodochody


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář