Vědci z Brna vyvíjejí systém detekce laserových útočníků

10.11.2022

Posádka letadla se připravuje k přistání na dráhu pražského letiště, když vtom celou kabinu zalije nepříjemná zelená záře. Letadlo právě zasáhl útočník vybavený laserem. V posledních měsících zaznamenává Řízení letového provozu (ŘLP) stále více podobných útoků především v Praze, ale také u letišť v Ostravě a Brně.

Ústav zjišťování příčin leteckých nehod ve svém čtvrtletním rozboru uvádí, že jen během třetího čtvrtletí evidoval 15 oznámení o útoku laserovým paprskem, z toho 11 bylo hlášeno v letové informační oblasti Praha.

Útočníci se většinou snaží zasáhnout letadla v nejzranitelnějších momentech – během vzletu či přistání / Foto: stuff.co.nz
Útočníci se většinou snaží zasáhnout letadla v nejzranitelnějších momentech – během vzletu či přistání / Foto: stuff.co.nz

Nebezpečí laserového útoku popsal nedávno pro portál iDNES.cz mluvčí ŘLP Richard Klíma. „Pilot musí sledovat přístroje na palubní desce, jedná se o nejnáročnější fáze letu. Pokud je oslněn, může dojít k situaci, kdy má na několik sekund sníženou schopnost všechny důležité parametry správně vnímat. A taková situace může vyústit v ohrožení bezpečnosti letu,“ uvedl.

Vědecký tým z Fakulty informačních technologií Vysokého učení technického (FIT VUT) v Brně se společně s experty z Českého vysokého učení technického v Praze a Univerzity obrany rozhodl učinit podobným situacím přítrž. V rámci čtyřletého projektu vyvíjí vědecký tým sofistikovaný kamerový systém využívající chytré algoritmy, které dokáží detekovat laserové zdroje ohrožující leteckou dopravu. Cílem je co nejrychlejší identifikace trajektorie paprsku a následná lokalizace pachatele. „V okamžiku, kdy bychom zjistili souřadnice útočníka, mohl by dron vyrazit na místo a podívat se, zda tam někdo je. Termokamera odhalí člověka i ve tmě a může jej sledovat až k autu, kde rozpozná registrační značku vozidla. Informaci pak okamžitě pošle policejní hlídce, která už jej v provozu dokáže najít,“ komentoval postup odhalení útočníka vedoucí projektu Martin Drahanský z Ústavu inteligentních systémů FIT VUT. Na území České republiky ani v zahraničí systém zatím nemá obdoby.

Výzkumníci chtějí přibližně za rok zahájit testy systému. S prosbou o zkušební spolupráci se vědci obrátili i na brněnské letiště, které projektu vyjádřilo vřelou podporu. Po otestování bude systém zaveden do provozu na pražském Letišti Václava Havla.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář