„Zvládli jsme to! Včera odpoledne jsme s Boeingem 737 MAX přistáli na Troll Airfield v severním cípu Antarktidy. Jde již o třetí let, který jsme letos na Antarktidu uskutečnili. V lednu jsme se stali historicky první leteckou společností na světě, která zde s letounem 737 MAX přistála,“ uvedla v sobotu letecká společnost Smartwings na sociálních sítích. Pro Smartwings jde o prestižní zakázku, na Antarktidě operuje jen velmi málo leteckých dopravců.
![Smartwings přistály potřetí s polárníky na Troll Airfield / Foto: Facebook.com @smartwingscz](../../obrazky/image/vaclavnovotny/trolll1.jpg)
Let na tamní polární základnu provozovanou Norským polárním institutem si objednala společnost Aircontact. Smartwings měly za úkol dopravit na Troll Research Station výzkumníky z Osla a Brém. Letoun se nejprve vydal do Brém, následně do Osla a zpět do Prahy. Poté následoval přelet do Kapského Města s mezipřistáním v čadském městě N'Djamena, kde proběhlo doplnění paliva. Z Kapského Města se letoun vydal do své cílové destinace. Zpět letí stejnou trasou.
Plánování netradiční mise zabralo opět dlouhé měsíce. Piloti během nich absolvovali výcvik pro seznámení se s letištěm. Celá posádka se navíc cvičila v přežití v antarktických podmínkách. Letoun byl také vybaven soupravami pro přežití v mrazivých podmínkách.
Přistání na Troll Airfield, které disponuje 3 000 metrů dlouhou a 60 metrů širokou ledovou dráhou, vyžaduje kromě speciálně vyškolené posádky i zvlášť precizní výkon plánovacího oddělení. Na Antarktidu letěli tři kapitáni: Tomáš Nevole, Jan Šťastný a Petr Navrátil, jako druhý pilot pak Miloslav Krch.
![S Boeingem v Antarktidě přistáli Jan Šťastný a Petr Navrátil / Foto: Facebook.com @smartwingscz](../../obrazky/image/vaclavnovotny/trolll.jpg)
Letiště bylo postaveno v roce 2005, je vybudováno kompletně na ledu. Vzletová a přistávací dráha se nachází na ledovci ve výšce 1 232 metrů nad mořem. V oblasti běžně panují průměrné teploty kolem 25 stupňů pod bodem mrazu, v létě se teploty blíží nule. Na Troll Airfield se přistává pouze vizuálním přiblížením bez pomoci přístrojů. Vzhledem k tomu, že v okolí neexistuje jiné záložní letiště, bylo ze strany Smartwings nezbytné před jeho prvním využitím získat posouzení a schválení od českého Úřadu pro civilní letectví.