Pilot F-16 se chybně katapultoval při nepovoleném zákroku

06.12.2022 3 příspěvky

Letectvo Spojených států vydalo závěrečnou zprávu o letecké nehodě, která se stala letos v březnu v americké Louisianě. Pilot letadla, který se katapultoval na základě dojmu ztráty kontroly nad strojem, svou chybou způsobil škodu 27 milionů dolarů.

Pilot letadla F-16CM ze 138. křídla (138 FW) Oklahomské vzdušné národní gardy (Oklahoma Air National Guard) prováděl misi, při které jako číslo dvě doprovázel svého velitele. Cílem mise byl nácvik úlohy Aerospace Control Alert (ACA) a tankování za letu. Během mise se velitel rozhodl pro cvičný zákrok proti civilnímu letadlu, které spatřil pilot druhé stíhačky a které nacvičovalo přístrojové přiblížení na nedalekém letišti.

Piloti proti předpisům zahájili zákrok v malé výšce a na malé rychlosti, a to bez jakékoli koordinace s řízením letového provozu a bez pokusu o navázání komunikace s letadlem.

General Dynamics F-16
Stíhačky F-16CM Block 42 se znakem typickým pro Oklahomskou vzdušnou národní gardu / Foto: Wikipedia.org

Nic netušící pilot civilního letadla při zjištění přítomnosti dvou strojů F-16 provedl několik pro piloty stíhaček nepředvídatelných zatáček. Tyto manévry ještě umocnily už tak náročnou pilotáž letounu F-16 v malé výšce a na malé rychlosti – oba piloti stíhaček letěli pod minimální rychlostí povolenou k provádění manévrů v dané výšce. Veliteli se přitom podařilo přečíst pouze část imatrikulace letadla, jeho „dvojka“ se pak přiblížila při následném pokusu letoun identifikovat až na vzdálenost asi 90 metrů, čímž pilot opět porušil pravidla amerického letectva.

Vzhledem k malé rychlosti F-16 se pilot „dvojky“ rozhodl vysunout klapky, zaměnil však vytahování klapek za funkci „Digital Back-Up“ (DBU), což v konečném důsledku vedlo k přiblížení se kritickému úhlu náběhu. V tomto momentu se letadlo nacházelo blízko pádové rychlosti a začalo se třást, což pilot vyhodnotil jako ztrátu kontroly nad letadlem a rozhodl se katapultovat. Mezi záměnou klapek za DBU a katapultáží uběhly čtyři vteřiny.

Pilot přežil s lehkým zraněním, stíhačka dopadla do zalesněné oblasti. Dle zprávy amerického letectva je hlavní příčinou nehody pilotova neschopnost udržet kontrolu nad letadlem během letu na malé rychlosti a v malé výšce. Další příčinu vidí zpráva v pilotově nedostatečné znalosti systémů letadla a v neposlední řadě je spolupříčina v nedostatečné disciplíně a nedodržování pravidel.

Místo dopadu General Dynamics F-16 nehoda
Stíhačka dopadla do zalesněné oblasti / Foto: Airandspaceforces.com

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

4cm vedľa

12.12.2022 v 11:25 Martin

Incident sa stal v blízkosti letiska KDRI. Podľa zverejnenej správy pilot GA nacvičoval prístrojové priblíženie v okruhoch s dĺžkou 4 NM. To dáva tušiť o jeho rýchlosti. Zo správy však nevyplýva, že by zistil prítomnosť F16 a preto manévroval. F16 bola nad ním zhruba 300 FT (minimálne by to malo byť 1000). Keby niečo spozoroval, určite by upovedomil riadiaceho. Ako ste prišli na "nedostatečné znalosti systémů letadla"?Ten pilot (kapitan Alexander Drummond) skrátka omylom siahol 4 cm od správneho prepínača.

 

Odpovědět

RE: 4cm vedľa

12.12.2022 v 15:51 Ondřej Türke

Dobrý den, 

nejprve děkuji za Váš komentář k příspěvku.

K Vašemu komentáři, můj argument "nedostatečné znalosti systémů letadla" vyplývá z toho, že pilot nebyl schopen rozeznat rozdíl mezi ztrátou kontroly nad letadlem a změnou letového režimu díky nechtěné aktivaci DBU. Argument předpokládá, že v případě dostatečné znalosti si mohl uvědomit změnu režimu letadla. 

Odpovědět

RE: RE: 4cm vedľa

13.12.2022 v 10:03 Martin

OK :-) Ďakujem za vysvetlenie.

GA pilot o prítomnosti F16 aj mohol vedieť, lebo všetci komunikovali s riadiacim. Pri veľkosti toho letiska zrejme na jednej frekvencii. Akurát nemohol tušiť, že sa stane cvičným cieľom (to je ďalšie konanie mimo predpisu). Je naozaj zaujímavé, čo všetko tí stihači dokázali porušiť. Ako takí malí kovboji :-( Možno si to ten pilot „dvojky“ aj uvedomoval, ale čo mal ako podriadený robiť? Letieť tak nízko po dobu 90 sekúnd pod minimálnu rýchlosť muselo byť určite stresujúce. Nehoda sa stala až po ukončení zásahu, keď nastúpal do 2400 FT a chcel zavrieť klapky...

Odpovědět

Přidat komentář