Fér Éro: Jak si snížit náklady na létání

24.01.2023 22 příspěvků

Každý z nás pilotů velmi rychle přijde na to, že ve vzduchu nás kromě jiného drží rychlost a – peníze. Létání je jeden z těch nákladnějších koníčků a to pocítí všichni, kdo potřebují zejména nalétat hodiny pro další licence.

Fér Éro: Jak si snížit náklady na létání
Fér Éro: Jak si snížit náklady na létání (Zdroj: Aeroweb.cz)

Kromě toho někteří zaměstnavatelé rovněž požadují nemalý počet nalétaných hodin, než vůbec pilota přijmou. Timebuilding zkrátka bývá zdlouhavý a nákladný proces. Létání však milujeme, tak nás napadl projekt, díky němuž může schopný pilot létat za poloviční náklady.

Ten projekt se jmenuje Fér Éro. Vycházeli jsme z myšlenky, že je hodně zájemců o let v letadle, ale i pro ně je to nákladné a navíc často ani nemají ve svém okolí nikoho, kdo by je do letadla vzal. Náš systém tedy funguje jako jakási „seznamka“, kde se potkávají piloti a zájemci o let.

Předpokládali jsme původně velký zájem pilotů a připravili jsme se na hodně práce se sháněním jejich spoluletců, k našemu překvapení se ovšem projekt rozjel přesně opačně: máme převis poptávek po létání a aktivní piloti ve dnech, kdy je hezké počasí, nestíhají všechny zájemce uspokojit. Takže hledáme schopné a ochotné piloty pro létání v našem systému. A jak to tak bývá, nic není úplně bez práce.

Fér éro nabídka pro piloty timebuilding

V systému Fér Éro má každý pilot svůj účet. Cílem je, aby pilot svůj účet vyplnil co možná nejzajímavějšími lety a fotkami z nich. Tyto lety potom v systému nabízí a systém sám pak vypočítá cenu výletu dle použitého letadla. O tuto cenu se pak podělí se spolucestujícími půl na půl. Je to výhodné pro obě strany a pro úplnost, k ceně připočítáváme ještě administrativní poplatek 100 korun na provoz systému – tuto stokorunu platí spolucestující.

Fér éro nabídka pro piloty timebuilding

Zájemci o let si tedy vybírají z nabídky letů, ale mohou si také zadat vlastní požadavek. Mají třeba chalupu u Kokořína, tak zadají do požadavků svoji představu letu tak, aby se na tu chalupu mohli podívat. Všichni piloti v systému Fér Éro tento požadavek dostanou a mohou zareagovat.

Tato interakce je mimořádně důležitá: čím vstřícněji budete jako pilot reagovat, tím větší šance je, že se zákazník domluví právě s vámi. A na rovinu předem říkám, že je k tomu třeba kus odvedené práce. Někdy zkrátka nejsou představy zákazníků reálné a je třeba s nimi komunikovat a nabídnout proveditelný let. Pasivní pilot, který bude čekat pouze na poptávky, bez hezky vyplněného profilu a bez nabízených letů, který bude pouze odpovídat strohým oznámením, nebude zdaleka tak úspěšný jako pilot aktivní – a tak je to dobře. Chceme, aby v našem systému byli především ti piloti, které to bude bavit, kteří létat chtějí a spolucestující v letadle pro ně nejsou na obtíž.

Létáme nyní našimi letadly z letiště Sazená, ale připravujeme projekt pro ostatní provozovatele tak, aby se mohli do Fér Éra zapojit i oni. Zabere to ještě trochu času, protože jak říká náš skvělý programátor: „Můžu to udělat dobře, levně a rychle. Vyber si dvě věci z toho.“ :-)

Všechny nás práce na projektu baví a snažíme se ji dělat co nejlépe. Dejte nám prosím k rozšíření na další místa ještě trochu času. Mezitím rádi přivítáme každého pilota, který by chtěl létat s námi na letišti Sazená a práce s lidmi by ho bavila. Odměnou za to mu budou hezké (sám si je naplánoval) lety za poloviční cenu letadla.

Pro inspiraci, jak lety vypadají a jak jsou naplánovány, se můžete podívat na naše stránky fer-ero.cz. Přihlásit se do systému pro piloty pak můžete na stránce fer-ero.cz/pro-piloty.

Fér éro nabídka pro piloty timebuilding

A protože se okamžitě po zveřejnění ozvali tzv. hejtři, kteří se „křižují a zaříkávají ďábla“ tím, že pro takovou činnost je nutné AOC, obchodní piloti a zázemí aerolinek, rovnou říkám, že jde o čistý let za sdílené náklady, k čemuž je i jurisdikce EASA. Nejde v žádném případě o dopravu, protože nikdy se s vámi pilot nepodělí o letenku půl na půl. A čestněji sdílet náklady než polovinou už nelze. Létat v systému Fér Éro může každý pilot s platnou licencí na daný typ letadla, samozřejmě za dodržení všech potřebných pravidel.

Létáme se všemi letadly z flotily Fly For Fun, včetně vrtulníků. Máte-li o létání s námi zájem, rádi vás přivítáme. Chcete-li létat typ, který ještě neznáte, rádi vás na něj přeškolíme. Pojďte létat s námi a buďte Fér!

Fér éro nabídka pro piloty timebuilding

Fér éro nabídka pro piloty timebuilding

Fér éro nabídka pro piloty timebuilding

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Slovensko

24.01.2023 v 19:47 igi

Nejaká šanca rozšíriť systém aj na Slovensko?

 

 

Odpovědět

RE: Slovensko

24.01.2023 v 21:28 Michal Monoszon

Dobrý den, již na tom intenzivně pracujeme;-) pošlete nám prosim mail s kontaktem na info@fer-ero.cz a budeme Vás informovat o průběhu.

Odpovědět

projekt

25.01.2023 v 12:42 robo

Vetsinou jem dost skeptik takovych napadu ale tohle opravdu nevypada marne. Je videt ze nad tim nekdo premyslel a jen tak neplacal do vody. Fandim tomu.

Odpovědět

2 Dotazy

26.01.2023 v 14:31 Tom

Ahoj, je to určitě zajímavý nápad. Díky. Mám dvě otázky:

1. Jste ochotni zvěřejnit alespoň nějaké základní statistiky za rok 2022? Myslím např. počet realizovaných letů/letových hodin celkem, medián na registrovaného pilota, míra "převisu" poptávky...

2. Bez hejtování. Chápu, že dle leteckých předpisů to může být OK, ale je to úplně OK i z hlediska ostatních právních norem např. pro finančák, živnostňák a tak? Přeci jenom i na samotném webu se operuje s pojmy jako: cena, nabídka, poptávka, objednávka, zákazník, administrativní poplatek, uzavřená rámcová nájemní smlouva... To již samo o sobě evokuje spíše komerční charakter této činnsoti i samotného nabízeného Vyhlídkového letu. Myslím, že piloti se v tomto případě mohou ocitnout v nepříjemném právním postavení, zejména v případě nehody, kdy dojde ke zranění nebo dokonce smrti cestujícího. Díky za váš názor, pokud máte již nějakou právní analýzu tohoto aspektu zpracovanou.

Odpovědět

RE: 2 Dotazy

26.01.2023 v 15:47 Michal Raudenský

Dobrý den,

děkujeme za podnětný dotaz. Z pohledu účetnictví a daní je to bezpředmětné. Nevzniká vám žádný příjem ani zisk. Platíte za letadlo jako každý jiný. Daně platíme my, jako pronajímatel. Stejné je to z pohledu leteckých předpisů. Za provedení letu a dodržení všech pravidel odpovídá vždy pilot. Je to úplně stejné, jako když vezete kamaráda, který vám přidá na benzín. Nic na něm nevyděláváte, za provedení letu odpovídáte vy. Cena, nabídka, DPH, to jsou všechno věci našeho účetnictví a to vedeme my, jako provozovatel. Vás jako nájemce, který nám za letadlo platí, se to netýká. Snad vyjma případu, kdy byste si chtěl dávat do svých firemních nákladů cenu za celý let a přitom inkasujete polovinu od spolucestujícího. Ale to je už osobní věc.

Statistiky za celý projekt si s dovolením necháme pro sebe, přeci jen je to naše "Vědět Jak" :-) 

Ale vás jako pilota spíš zajímá, jak moc velký zájem o lety je. Tady jsou velké rozdíly. Jak píšu v článku, aktivní piloti mají letů hodně, pasivní můžou jenom občas nějaký zachytit. To už je na aktivitě, ochotě a šikovnosti každého. Ale obecně máme za pěkných dnů problémy všechny zájemce uspokojit. Proto místo cestujících hledáme piloty.

Odpovědět

RE: RE: 2 Dotazy

27.01.2023 v 8:42 M

Celý projekt je velmi zajímavý, fandím tomu. 

Ale nepodceňoval bych daňovou otázku, myslím že předchozí příspěvek je celkem k věci. To že vám nevzniká zisk neznamená že se to nemusí řešit. Pokud by příjem daného pilota přesáhl 20t. ročně, už je to problém. Bez ohledu na to že na tom nic nevydělal. Sice to vypadá nelogicky, ale pro finančák je to prostě příjem. Bude argumentovat že pilot by tam stejně letěl, takže příspěvek je pro něj prostě příjem navíc, takže danit. Možná by nebylo od věci i trochu přenazvat systém objednávek na něco méně evokujícího komerční činnost.

Odpovědnost pilota za let je jasná, ale pokud se stane i malá nehoda tak pilot za cestujícího zodpovídá a myslím že by to případně mohlo být řešeno pojistěním odpovědnosti nebo tak něčím (nejsem pojišťovák). 

Nepodceňujte byrokratické schopnosti tohoto státu zničit jakýkoli zajímavý projekt. Držím palce s dalším rozvojem!

Odpovědět

RE: RE: RE: 2 Dotazy

27.01.2023 v 15:00 Michal Raudenský

Máte pravdu, byrokratické schopnosti státu jsou opravdu velké, ale tady žádný zisk ani příjem nevzniká. Že by pilot "stejně letěl" je jenom konstrukce, která nemá na vedení účetnictví vliv. Jdu-li s kamarádem na pivo a útratu platíme napůl, taky nikdo nemá žádný zisk a přesto se dá tvrdit, že bych ty piva za oba vypil i sám. Let se uskuteční na základě toho, že se dva dohodnou a spolu letí a podílejí se na nákladech, které jsou stejné jako u každého jiného letu. Jediný příjem vzniká provozovateli letadla a ten jej také daní. Daně jsou tedy odvedeny. Pilot žádné prostředky nezískává.

Co se týče pojmenování, je takové, aby bylo každému jasné, o co tady jde. Přeci jen "Spolulet s pilotem za sdílené náklady" si i já musím přečíst aspoň třikrát, abych pochopil, o co tady jde. Důležité je, že právně a účetně je to v pořádku.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: 2 Dotazy

27.01.2023 v 15:16 igi

"pilot by stejne letel" no je dost mozne ze neletel, pokial niekto robi vyhliadkove lety aby si nalietaval hodiny za rozumnejsiu cenu

Kazdopadne tu neobjavujeme koleso, k problematike delby nakladov sa myslim vyjadrila aj ESMA (v tom zmysle ze pilot ma platit minimalne tolko kolko nanho pripada rovnym dielom), a konieckoncov na tomto principe funguje Wingly medzinarodne, hadam by sa uz niekto ozval keby to nebolo OK

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: 2 Dotazy

28.01.2023 v 9:54 igi

sorry myslel som EASA (pracovna deformacia :))

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: 2 Dotazy

30.01.2023 v 10:38 Tom

Díky za odpovědi.

Já právě ale spatřuji jádro pudla v tom, jak se tato služba tváří pro veřejnost. Jako "zákazník" je totiž pojmenován ten, co si za nějakou cenu objednává "vyhlídkový let".

Zákazník pak může mít prostě oprávněnný pocit, že si u pilota kupuje vyhlídkový let. Situace: tatínek  zaplatí synovi vyhlídkový let, letadlo při přistání havaruje a syn ochrne. Tatínek bude chtít z pojištění pilota u kterého si koupil vyhlídkový let pro syna kompenzaci. Jste si jistí, že to bude pojišťovna vnímat jako sdílený spolulet a ne let za úplatu a bude bez remcání platit? Označení zákazník pro spolucestujího tam prostě je červený hadr.

To, že v účetnictví na pozadí oficiální fakturace reálně proběhne mezi provozovatelem letadla a pilotem jako půjčovné je zákazníkovy asi jedno, stejně jako to, že pilot nevydělavá peníze ale levnější letové hodiny pro svůj timebuilding.

Fandím tomu, ale doporučoval bych, aby web vypadal spíš jako seznamka než e-shop.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: 2 Dotazy

31.01.2023 v 11:21 igi

ja mam pocit ze ked som letel prvy krat takyto vyhliadkovy let, tak som podpisoval reverz ze na vlastne riziko. 

Neviem sice o ziadnej judikature, ktora by toto riesila, takze tazko predvidat ako by sa k nahrade ujmy postavil sud. Ale pokial niekto nieco robi na vlastne riziko, tak si tazko predstavit nejake vymahanie ujmy, hlavne ak pilot neporusil ziadnu pravnu povinnost (napr. mu vysadi motor)

Odpovědět

Fér Éro

26.01.2023 v 22:19 Jarek

Pokud tomu rozumím správně, tak já se u vás zaregistruji nabídnu trasu a vy mi do letounu někoho strčíte a zapůjčku zaplatíme oba.

Odpovědět

RE: Fér Éro

27.01.2023 v 14:06 Michal

Ano, rozumíte tomu naprosto správně.

Jenom upresnim: se zákazníkem na základě objednávky či poptávky už komunikujete po vlastní ose. Let si zorganizuje a zaplatíte celý a spolucestující Vám uhradí polovinu + 100kč na správu systému;-)

vice info na: https://www.fer-ero.cz/fer-podminky/

Odpovědět

RE: Fér Éro

27.01.2023 v 16:02 Michal Raudenský

Já bych k tomu ještě poznamenal. Děláme to jako letečtí nadšenci a pro piloty, které to bude bavit a budou s lidmi létat rádi. Pokud byste to bral jako "někoho mi do letadla strčili", tak to radši nedělejte. Celé to funguje díky tomu, že to děláme všichni rádi. Nesmí vás to otravovat. Zájemcům o lety je potřeba se věnovat, komunikovat s nimi, let si užít společně s nimi. Oni se taky jdou proletět pro radost a nechtějí se jen někam dostat aby jim "ten morous co to řídil" byl ukradenej.

Odpovědět

RE: RE: Fér Éro

29.01.2023 v 11:06 Jack

To je zcela spravna poznamka. Ja treba vim, ze bych z letu s cizimi lidmi na palube nemel moc radost, takze to pro me neni. Navic bych za ne jeste nesl zodpovednost a pritom vubec netusim, kdo to je, jaky ma problemy a co se mu honi hlavou..

Jinak je mozne, ze to je pravne zcela OK, verim, ze si provozovatel tu peclivou analyzu nechal udelat... Ale je to dotlaceny uz dost na hranici vyznamu toho, za co se to vydava. A takovy postup obycejne vyvola legislativni zasah (vzdy k neprospechu zucastnenych).

Odpovědět

RE: RE: RE: Fér Éro

29.01.2023 v 12:58 Vladimír

Podle mě je toto jádro pudla. Myslím, že všem daňovým předpisům lze vyhovět, ale problém je v tom, že nevíte, koho vezete. Ano, dopravní piloti jsou na tom podobně, ale uvědomte si, kolik neskutečných a někdy až absurdních bezpečnostních procedur je s tím spojeno, včetně toho, že existuje informační systém, kde jsou uvedeny osobní údaje všech cestujících. Takže já u vědomí těchto rizik bych si poskytovat tuto službu netroufl. Ale v žádném případě ji nechci odsuzovat, pouze obdivuji odvahu zúčastněných pilotů.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Fér Éro

31.01.2023 v 11:59 Jack

Ono to teda plati i obracene - jako zakaznik bych nechtel sverit zivot nekomu, o kom vubec netusim, jak umi letat. Ale v letectvi bylo vzdy potreba odvaznych lidi.. :)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Fér Éro

31.01.2023 v 15:35 igi

od toho je hadam licencia, ze letecky urad osvedcil ze vie lietat.

Aplikacie (podobne ako taxi) mozu prave poskytnut nestranny prostriedok k tomu, ze ak lietate nebezpecne, tak vam zakaznici daju zlu referenciu a uz vam nikto do lietadla nevlezie. To je vyhoda oproti vselijakym s.r.o., ktore sice mozu mat na stranke suprove referencie, ale nemate si ako overit ze si ich nenapisali sami :)

Odpovědět

Sdílení u 4 míst

26.11.2023 v 1:32 Jiri

Ke zvážení: pro piloty by bylo asi atraktivnější, kdyby u čtyřmístného letadla neplatili polovinu, ale jen 1/4. Stále myslím, že by se to vešlo do definice rovného sdílení nákladů.

Odpovědět

RE: Sdílení u 4 míst

26.11.2023 v 17:44 LU

pokud to ceske UCL blize nespecifikuje, pilot nemusi plati rovnym dilem, teda EASA to primo nenarizuje. Musi zaplatit nejaky dil, ale krom wingly ktere to ma trochu zvastni...to jiny uzivatele delaji treba 10/30/30/30 nebo kdyz je jeden pasazer a jeden pilot 20/ 80 atd ...

Ja osobně jsem takto naletala přes 300 hodin a provezla vice než 600 lidí, ale na Islandu, můj projekt byl oficiálně schválen EASAou. 

veskere podklady nutne pro takovy provoz najdete zejmena v techto dvou odkazech 

https://www.easa.europa.eu/en/domains/general-aviation/operations-general-aviation/charter-promote-safety-non-commercial-general-aviation#group-easa-related-content

 a doporucuji prozkoumat Annex

 

EU safety regulations only permit cost-shared flights by private individuals, if the direct cost (i.e. cost directly incurred in relation to the flight, e.g. fuel, airfield charges, rental fee for an aircraft) are shared between all parties, including the pilot. Cost-shared flights shall not have an element of profit. If a flight is not a cost-shared flight in accordance with EU safety regulations, the flight will be qualified as a commercial flight and commercial air operation rules will apply. 

S pozdravem 

 

 

 

Odpovědět

RE: Sdílení u 4 míst

26.11.2023 v 21:44 PS

Souhlasím s Vámi. Toto mi taky v hlavě vrtá. 4 lidé v letadle, ale pilot platí polovinu?

Odpovědět

RE: RE: Sdílení u 4 míst

30.11.2023 v 18:34 Petr Tichý

Pilot si zapíše nalétané hodiny do zápisníku. A to jde - o levný timebuilding, ne o zprostředkování leteckého výletu cestujícím.

Odpovědět

Přidat komentář