Letiště Schiphol zakáže noční lety a soukromé tryskáče ve snaze snížit emise

19.04.2023

Letiště Schiphol zakáže noční lety a soukromé tryskáče ve snaze snížit emise
Letiště Schiphol zakáže noční lety a soukromé tryskáče ve snaze snížit emise (Zdroj: Aeroweb.cz)

V rámci nově navrhovaných opatření již na Schipholu nebudou vítána soukromá letadla a komerční lety segmentu business aviation. 

Letiště Schiphol navrhlo ve svém úterním prohlášení řadu opatření za účelem vytvoření tiššího, a šetrnějšího systému letecké dopravy v regionu. / Zdroj: CNN

Letiště argumentuje tím, že malá proudová letadla produkují neúměrné množství hluku a emisí oxidu uhličitého na cestujícího, a to přibližně dvacetkrát více CO2 ve srovnání s běžným komerčním letem. Opírá se přitom o data evropské organizace pro čistou dopravu Transport & Environment a zároveň uvádí výsledky ze svých studií týkající se hlukové zátěže na místní obyvatele.

Dle letištních statistik směřuje přibližně 30 až 50 % těchto letů z letiště Schiphol do prázdninových destinací, jako je Ibiza, Cannes a Innsbruck. Přičemž podle vedení letiště do těchto destinací létá z Amsterdamu dostatek pravidelných linek, které mohou klienti využít.

Kromě toho bude na letišti Schiphol omezen noční provoz mezi půlnocí a 06:00 místního času, což by podle předběžných odhadů znamenalo celkový roční pokles nočních letů zhruba o 10 tisíc. Plány na výstavbu nové vzletové a přistávací dráhy budou pravděpodobně zrušeny.

Nová omezení by se naopak neměla dotknout sanitních letů nebo letů v gesci policie. Tento provoz by měl být na amsterdamském letišti zachován i v rámci nového systému tak, jak je tomu v současnosti, tj. bez omezení.

Ruud Sondag, generální ředitel společnosti Royal Schiphol Group, která spravuje amsterdamské letiště, k tématu uvedl „dlouho jsme přemýšleli o růstu, ale příliš málo o jeho dopadu. Uvědomuji si, že naše rozhodnutí mohou mít významné důsledky pro letecký průmysl, ale jsou nezbytná.“ Vedení letiště doufá, že jeho návrhy vstoupí v platnost nejpozději v letech 2025–2026.

Letiště představilo své návrhy v kontextu vypjatých událostí uplynulého měsíce, kdy nizozemská vláda oznámila plány na omezení mezinárodních odletů letadel ve snaze snížit emise uhlíku. Vládní návrhy, které by měly za následek redukci počtu letů z 500 tisíc na 460 tisíc za rok, vyvolaly negativní ohlasy na straně leteckých společností včetně nizozemského vlajkového dopravce KLM. Spor nakonec vyřešil nizozemský soud, který vyhověl žalobě leteckých společností v čele s Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA. Dle rozsudku je rozhodnutí nizozemské vlády v rozporu s evropskou legislativou. K podobnému omezení letecké dopravy by podle soudu mohlo dojít pouze v případě, že by tato redukce byla podrobena důkladné analýze a nešlo by o jednostranné rozhodnutí. Současně by muselo být dokázáno, že snížení emisí z provozu není možné jinými dostupnými způsoby.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář