Volocopter plánuje zahájit komerční provoz v roce 2024

22.06.2023 1 příspěvek

Firma Volocopter společně s provozovatelem pařížských letišť Groupe ADP oznámila ambiciózní plán dokončit certifikaci svých eVTOL strojů a zahájit provoz s cestujícími v roce 2024.

Volocopter plánuje zahájit komerční provoz v roce 2024
Volocopter plánuje zahájit komerční provoz v roce 2024 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Letadlo VoloCity by se tak stalo prvním plně elektrickým strojem s kolmým startem v evropském regionu (a velmi pravděpodobně i na světě), který by byl zapojen do komerčního provozu. Má se tak stát u příležitosti olympijských a paralympijských her, konaných právě v Paříži a vzdušné taxíky od Volocopteru mají sloužit veřejnosti jako doplnění stávajícího dopravního systému pařížského regionu. Další plány společnosti hovoří o navýšení kapacity na čtyři osoby v roce 2026. Nový stroj by tehdy také měl přinést lepší baterie, jejichž hustota by měla být 400 Wh/kg (současné dosahují 250-300 Wh/kg).

V plánu je provoz celkem tří linek. První má spojit letiště Charlese de Gaula s letištěm Le Bourget, další má vést mezi Heliportem Paříž a vertiportem na Slavkovském nábřeží. Ten je zatím ve stádiu schvalování stavby příslušnými úřady, zúčastněné subjekty ale věří, že se ho podaří postavit a zprovoznit během příštího roku. Třetí linka má létat mezi Heliportem Paříž a letištěm Saint-Cyr-l'École ve Versailles. Kromě spojovacích linek jsou v plánu dva vyhlídkové okruhy. Jeden z Heliportu Paříž a druhý z letiště Le Bourget.

Mapa plánovaných linek a vyhlídkových okruhů (Zdroj: Volocopter)

 

 

Společnosti Groupe ADP a Volocopter spolupracují na zavedení udržitelné regionální letecké dopravy již několik let. Na letišti Pontoise provádějí letové zkoušky strojů eVTOL od roku 2020. Firma Volocopter má za sebou více než 10 let zkušeností s vývojem elektrických letadel a v současnosti má ze všech výrobců nejblíže k první certifikaci eVTOL stroje agenturou EASA.

Letadla VoloCity mají kapacitu pro jednoho pilota a jednoho cestujícího a dolet 35 kilometrů. Létat budou ve výškách do 500 metrů. Dosavadní hlukové studie prokázaly, že jejich hlučnost je tak nízká, že v městském prostředí nejsou ze země vůbec slyšet.

Mohlo by vás zajímat

Jan Brzák

První kroky ve světě letectví jsem učinil na letišti v Kolíně, kde mě táta ještě jako malého kluka vozil na občasné výlety takovými stroji, jako byla klasická „stopětka“ nebo Aero Ae-45. Svou vlastní pilotní kariéru jsem zahájil jako student Žilinské univerzity na letišti Dolný Hričov v o něco modernějších letadlech Z-142 a L-200. Po absolvování vysoké školy jsem pracoval 15 let jako dopravní pilot u společností ČSA, Travel Service a Ryanair. Od roku 2020 jsem na volné noze jako letecký instruktor, copywriter a specialista na online marketing. Na Aerowebu píšu především o všeobecném letectví. Zajímá mě jeho současnost, ale hlavně budoucnost a využití nejnovějších technologií. Pokud zavítáte do některého z pražských rockových klubů, můžete mně vidět jako baskytaristu kapely První - Poslední.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Certifikace EASA

23.06.2023 v 8:04 Radek

To jsem zvedavy na certifikaci dle EASA. Doufam ze maji zachanny padak jako v UL. Jeste si myslim, ze jeden pilot a jeden cestujici asi bude cenove hodne drahy provoz.

Odpovědět

Přidat komentář