První roky (1928-1945)
Plány na vznik letiště se začaly tvořit už dekádu předtím, kdy městská rada rozhodla o umístění letiště do města Barton upon Irwell na předměstí Manchesteru. Postaveno bylo včetně věže a velkého hangáru už za dva roky, kvůli malým rozměrům ale z něho nikdo létat nechtěl. V listopadu 1935 se tak začalo stavět nové a větší.
Ringway Airport, jak se nové letiště jmenovalo podle blízké farnosti, sice otevřelo poprvé až 25. června 1938, už o rok dříve si ale během výstavby odbylo své první přistání. Nad Bartonem byla tehdy mlha a pilot stroje de Havilland Hornet Moth tak musel divertovat na staveniště. Vše se obešlo bez problémů a letiště dokonce dostalo první zakázku na užívání hangáru od výrobce letadel Fairey Aviation.
![](../../obrazky/Image/Upload/202306/ringway2.jpg)
První plánovaný let přišel dva dny po otevření letiště, 27. června 1938. Britové už pár let měli dohodu s KLM na pravidelných linkách mezi zeměmi a nizozemské královské letectvo tak z nového letiště vypravilo stroj Douglas DC-2 do Amsterdamu. Kolik bylo na palubě prvního letu osob není známo, letiště nicméně za prvních 14 měsíců fungování odbavilo 7 600 cestujících. Během války se na letišti trénovali noví piloti a vyráběly jejich stroje.
Rozvoj (1951-2001)
První velký rozvoj letiště zažilo v 50. letech. Hlavní ranvej byla prodloužena z 1 280 na 1 798 metrů (dnes má 3 048 m), byl spuštěn nonstop provoz a v roce 1962 se poprvé modernizoval terminál. Jednalo se vůbec o první terminál typu molo v Evropě, kdy z jednoho centrálního bodu vychází prsty, u kterých pak letadla parkují. V roce 1974 pak byl terminál přestavěn tak, aby byl schopen odbavit i Boeing 747.
![](../../obrazky/Image/Upload/202306/Screenshot - 26_06 003.png)
Schopnost pojmout velká letadla umožnila výstavbu infrastruktury i pro cargo lety. Ty začaly do Manchesteru létat v roce 1986, zvedl se ale i počet cestujících. O rok později letiště porpvé odbavilo milion lidí v jednom měsíci, otevřel se terminál pro domácí lety a v roce 1993 společně s vlakovou linkou do Manchesteru i druhý mezinárodní terminál. Na začátku 21. století přišla i druhá ranvej o délce 3 200 m.
Současnost
Dnes je letiště jedno z nejrušnějších v celé zemi. Pomohly k tomu i úspěchy místních fotbalových klubů Manchester United a City, kvůli kterým létali z letiště fanoušci po celé Evropě. Pravidelně do a z něho létají největší a nejmodernější stroje, byly vybudovány vlaky a metra spojující letiště s centrem města a jeho popularita tak jen stoupá. V období mezi loňským a letošním únorem odbavilo podle dat provozovatele 24,788 milionu lidí, jen o cca. 300 000 méně než Stansted na okraji Londýna. Letos se očekává nejsilnější léto od roku 2019.
![](../../../obrazky/Image/Upload/202306/mag-manchesterairport--reghuftoncrow-062compressed.jpg)