Airbus představil posledního obra série Beluga XL

07.07.2023

Airbus Beluga je řada cargo letadel určených pro přepravu velkých částí jiných strojů. Nová šestá generace patří mezi nejvýkonnější na světě.

Airbus představil posledního obra série Beluga XL
Airbus představil posledního obra série Beluga XL (Zdroj: Aeroweb.cz)

Nákladní letadlo Airbus Beluga XL vychází ze základů Airbusu A330-200F. Primárním cílem tohoto obra je přepravovat nadměrné části letadel, například křídla. První přírůstek této flotily začal pravidelně létat v lednu roku 2020. Nyní Airbus představil šestý a zároveň poslední stroj tohoto typu. 

Beluga XL bude bázována v Toulouse stejně jako předešlá letadla, Airbusu má pomoct v časných dodávkách materiálu a komponentů. Pyšnit se může speciálním polepem, který má z flotily jako jediná. Liší se nápisem „Also flying outsize cargo to your destination". Z levé strany pak „velryba" na své pozorovatele mrká. 

Beluga XL číslo 6 se v současné době připravuje na svůj první let, který by měl proběhnout v nejbližších dnech. Očekává se, že letoun bude uveden do provozu v druhé polovině roku 2023. Airbusu má pomoci s včasnými dodávkami nadrozměrných komponentů.

Livery Belugy odkazují na stejnojmenné vodní zvíře

 

Co stálo za zrodem cargo obra?

Beluga XL (oficiálně označovaná jako A330-700L) je založena na platformě dopravního letadla Airbus A330-200 a je nástupcem dopravního letadla Beluga ST, které bylo navrženo pro přepravu leteckých komponentů mezi továrnami a montážními závody Airbusu v Evropě.

Program Beluga XL byl oficiálně zahájen v listopadu 2014, aby vyhověl změnám v logistických požadavcích společnosti Airbus. Výrobce již v této roli provozoval pět letounů Beluga ST (na bázi A300-600), ale potřeboval letoun s ještě větší nosností pro přepravu větších křídel a dalších komponent. Za to mohl vývoj dopravních letadel společnosti, neboť i ten šel dopředu a modernizoval se. 

Airbus Beluga 6. generace (Zdroj: Twitter/Airbus)

 

Nejnovější verze supertransportéru Airbus je o sedm metrů delší a o jeden metr širší než jeho předchůdce Beluga ST a má o 30 % vyšší nosnost. Díky nové efektivitě nakládacích systémů je doba otočení na letišti Belugy XL přibližně 1 hodina, což je téměř o polovinu méně než u modelu ST. Co se nákladu, který letoun pojme, týče, jde o nejvýkonnější stroj mezi všemi vojenskými i civilními letadly. 

Mohlo by vás zajímat


Témata

Airbus


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář