Airbus pokročil s A321XLR, připraven má být příští rok

13.11.2023

Airbus pokračuje v cestě za zkompletováním potřebného a dlouho očekávaného letounu A321XKR, který by měl být uveden do provozu v příštím roce. V průběhu letových zkoušek poskytl ve středu minulý týden generální řeitel Airbusu Guillaume Faury informace o procesu certifikace.

Airbus A321XLR zachycený při zkušebních letech ve francouzském Toulouse.
Airbus A321XLR zachycený při zkušebních letech ve francouzském Toulouse. (Zdroj: Reuters)

Progres potřebných certifikací Airbus přiblížil poté, co v minulém měsíci dokončil šestihodinovou letovou ukázku letounu s cestujícími na palubě. Úsporné letadlo s dlouhým doletem si objednalo již několik leteckých společností po celém světě. 

„Jsme na dobré cestě k tomu získat finální certifikace. Letové zkoušky probíhají podle plánu nejen z hlediska harmonogramu, ale i z hlediska výsledků. S letadlem jsme velmi spokojeni - jak s jeho chováním, letovými vlastnostmi, tak i výkonem. Samotní piloti hlásili, že jde o velmi příjemné letadlo k ovládání," uvedl Faury webu simpleflying.com k progresům Airbusu. 

Výrobce již dříve přirovnal nový typ letounu k A321neo. Dříve tento rok se Airbus dokonce nechal slyšet, že pozitivním měřítkem úspěchu nového XLR bude, pokud cestující, posádka a pozemní personál pocítí jen malé nebo žádné rozdíly oproti A321neo. 

Právě cestující si budou moci všimnout nejvíce podobností, protože XLR vychází ze stejné kabiny Airspace, jakou znají právě z A321neo. Rozdíly budou na první pohled neviditelné, týkají se totiž izolačních, ventilačních nebo topných systémů. Změny byly navrženy speciálně pro tento typ letadla, které má létat ve větších výškách a po delší dobu. 

V září letošního roku bylo zahájeno letecké zkušební okno, které má vést k získání typové certifikace EASA. Očekává se v příštím roce. Tento proces se zabývá více částmi. První je zaměřena na lety do a z Toulouse, kde je A321XLR vyvíjen, druhá na transatlantické lety.

Minulý měsíc program zaznamenal významný milník, když letadlo uskutečnilo již zmíněný šestihodinový let, přičemž v nádrži mělo 30% palivo z udržitelných zdrojů. Během letu bylo na palubě 160 zaměstnanců a novinářů, kteří plnili roli cestujících, což Airbusu umožnilo zdokonalit postupy v kabině a pozorovat chování letadla za letu. 

Faury pro simpleflying.com také zmínil, že letové zkoušky XLR se blíží ke konci, nicméně přesné datum jejich ukončení neuvedl. CEO Airbusu také připomněl a ubezpečil aerolinky, že letoun je a bude připraven k uvedení do provozu již v příštím roce.

Francouzský výrobce letadlo XLR poprvé představil a oznámil jeho vývoj na pařížské Airshow v roce 2019.

 

Mohlo by vás zajímat

Témata

Airbus


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář