Starship do třetice

21.03.2024 2 příspěvky

Vesmírný kolos Starship minulý čtvrtek provedl třetí vzlet s cílem otestovat různé fáze letu. Ačkoliv tentokrát se loď už dostala do vesmíru, průběh letu ani samotný návrat už tak úspěšný nebyl.

Starship letí!
Starship letí! (Zdroj: SpaceX)

"Gratulujeme našim kolegům ze SpaceX k jejich třetímu letovému testu Starship!" řekla Cathy Koernerová, přidružená administrátorka NASA pro vývoj průzkumných systémů. "Poučení z tohoto milníku nás posouvá o krok blíže k návratu astronautů na měsíční povrch pomocí systémů pro přistání s lidskou posádkou, které poskytuje americký průmysl."

Samozřejmě že gratuloval i administrátor NASA Bill Nelson. "Starship se vznesla do nebes!" napsal na sociální síti X.

Chvála se ozývala i za Atlantikem. "SpaceX pokračuje v posouvání hranic a USA pokračují v modelování cesty, jak mohou veřejné a soukromé společnosti spojit své síly, aby uspokojily společenské potřeby a podpořily komercializaci v rámci kosmického průmyslu," prohlásil generální ředitel ESA Josef Aschbacher.

Přestavitelé NASA i ESA alespoň oficiálně jásají. Spokojený se zdá být i Elon Musk, byť ani třetí start se stoprocentně nepovedl.

Malé opakování

Po perfektním ohňostroji třiatřiceti raketových motorů Raptor se 14. března soulodí Super Heavy a Starship vydalo se vstříc obloze. 

Po necelých třech minutách proběhnul tzv. "hot staging", což znamená, že se motory horního stupně Starship zažehly ještě v momentě než se stupně oddělily, zatímco loď byla ještě připojena k Super Heavy. "Hot staging" ovšem vyžaduje použití speciálního otevřeného příhradového nosníku v mezistupňové oblasti, aby se zabránilo přehřátí prvního stupně od plamenů stupně druhého, což by mohlo vyhodit raketu do povětří. Právě takový příhradový nosník je u třetího protoypu poprvé integrován.Tento systém není vynálezem SpaceX, používají ho i jiné rakety, například ruský Proton.

1. stupeň poté provedl zážehy, aby se pokusil o to, co moderátoři webového vysílání SpaceX nazvali "měkkým přistáním" v Mexickém zálivu, kde by se zatopil. Bohužel, brzdící zážeh neproběhl správně. Místo zážehu osmi motorů se zapálily pouze dva v prostředním prstenci, které záhy vypadly, a jeden středový. Ty ovšem neměly šanci Super Heavy ubrzdit. Nakonec došlo k neplánovanému zničení boosteru označovaného jako B10 ve výšce 462 metrů nad hladinou Mexického zálivu.

"Nezažehly se všechny očekávané motory a nosič jsme ztratili," řekl podle serveru Space.com mluvčí SpaceX Dan Huot. "Budeme muset prozkoumat získané údaje, abychom zjistili, co se přesně stalo," dodal.

Motory na plný tah aneb ohňostroj Raptorů
(Zdroj: SpaceX)

 

Vzhůru k suborbitě!

Zatím však horní stupeň Starship, tedy vlastní kosmická loď, provedl zážeh jak bylo zadáno a navedl raketu na plánovanou suborbitální trajektorii. Vyhnula se tak osudu předchozího startu Starship loni v listopadu, kdy se raketa rozpadla v závěru práce motorů poté, co vybouchnula při vypouštění nadbytečných pohonných hmot.

Během pobytu ve vesmíru na suborbitální trajektorii SpaceX otevřela dveře nákladového prostoru Starship, které budou používány na pozdějších modelech lodích pro vynášení satelitů Starlink. A co je velmi důležité, v rámci kontraktu s NASA provedla zdařilou demonstraci přečerpávání pohonných látek ve vesmíru, kdy přesouvala pohonné látky z jedné nádrže ve plavidla do druhé.

Před Startem (Zdroj: SpaceX)

 

Vrah jménem atmosféra

Horní stupeň Starship pak během hodiny téměř dokončil celou svou cestu přes polovinu zeměkoule – dopadnout měl po 65 minutách od startu do Indického oceánu. Ještě vysoko nad Zemí loď zažehla vlastních šest motorů a v přímém přenosu prostřednictvím instalovaných kamer ukázala, jak ji při návratu k Zemi obklopila plazma. Pak se spojení přerušilo. "Ztratili jsme loď," zaznělo krátce poté ve vysílání.

Kamera umístěná na Starship ovšem poskytla dramatické záběry z návratu, které byly přenášeny satelity Starlink. Telemetrie byla ztracena asi 49 a půl minuty po startu, když loď klesala ve výšce 65 kilometrů. Společnost SpaceX později na webu uvedla, že ztratila kontakt jak prostřednictvím svých vlastních satelitů Starlink, tak prostřednictvím satelitů NASA TDRSS pro přenos dat současně, a spekuluje, že se vozidlo mohlo rozpadnout. Nicméně vůbec poprvé měla Hvězdná loď šanci otestovat naostro svůj tepelný štít.

Přeci jen úspěch

SpaceX v zásadě při třetím testu dosáhla podstatně více vytyčených cílů, než při předchozích dvou pokusech. Při první zkoušce loni v dubnu celý raketový systém explodoval už po pár minutách. Při druhém listopadovém testu se oba raketové stupně oddělily a druhý stupeň pokračoval v letu, krátce nato však obě části opět vybuchly. Je tak vidět, že SpaceX od loňského testu č. 2 udělala další mílový skok kupředu.

"To, čeho jsme dosáhli při tomto letu, poskytne neocenitelná data pro pokračování v rychlém vývoji Starship," uvedla společnost ve svém prohlášení.

NASA s tímto hodnocením souhlasila. Každý další start nás přibližuje nejen ke vstupu do služby nové kosmické rakety. Agentura velmi pozorně sleduje vývoj Starship, protože udělila kontrakty společnosti SpaceX v hodnotě přibližně 4 miliard dolarů na vývoj lunárních verzí Starship pro její program Human Landing System (HLS), který má být používán od letu Artemis 3 (snad) už koncem roku 2026. Díky testu číslo 3. jsme návratu člověka na Měsíc zase o kousek blíž.

Potěšitelné je, že šetření nepovedených návrtů Starship povede tentokráte sama firma SpaceX, i když podle agentury Reuters bude na průběh nadále dohlížet americký Federální úřad pro letectví (FAA). Ten který k provedení testovacích letů uděluje povolení.

Představitelé (FAA) navíc nedávno potvrdili, že SpaceX na letošní rok naplánovala celou řadu startů prototypů Starship. Podle dostupných informací by jich mělo být minimálně 9. Půjde-li vše dobře, prvního z nich bychom se mohli dočkat již začátkem příštího měsíce. Alespoň taková je představa Elona Muska, který samozřejmě tlačí na to, aby se mohlo letět co možná nejdříve.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Vesmír


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Úspěch

21.03.2024 v 23:14 Radek

S autorem máme rozdílné hodnocení letů Starship. U prvního startu šlo jen o test hrubé nedokonalé sestavy. Superheavy/Starship je raketa s největším počtem motorů v historii, největší, nejtěžší a nejsilnější nosič, jaký kdy člověk postavil. Už první let je správné hodnotit jako úspěch - raketové motory se zažehly, raketa vzlétla a krátkou dobu fungovala, řídící systém dokázal raketu dost dlouho řídit i s postupně selhávajícími motory. Raketa nebouchla hned na rampě a nikoho nezabila ani nezranila. Kvůli selhání motorů a řídícího systému nefungoval dost dlouho a rampa byla poškozená, nepodařilo se oddělit Starship a zapálit motory.

Druhý start byl ale ještě větší úspěch a obrovský pokrok - rampa, motory, řídící systém, hot-staging. Superheavy při vzletu fungoval na 100%, zažehlo se a běželo všech 33 motorů po celou dobu vzletu. Došlo k oddělení Starshipu úspěšným hot-staging a motory se zažehly a fungovaly opět všechny, skoro po celou dobu funkce. Oba stupně splnily svou primární, základní úlohu - funkce dostatečná pro vynesení nákladu na orbitu. Teprve při druhé fázi, návratu, oba selhali. Jenže tohle od konce STS nikdo v takovéto velikosti nedělal, SpaceX získala obrovské zkušenosti a data pro další vývoj. Starship druhým letem ukázal, že dokáže vynést obrovský náklad na orbitu - srovnatelný úspěch s 1.letem SLS. Třetí let byl dalším úspěchem. Selhání při návratu je logické, všechny problémy nejsou známy, takže ani nemohou být ještě odstraněny. Pokrok v plnění cílů je ale opět velký. Kolik stojí start sestavy Starship, bez návratu, jako by to byl jednorázový nosič? Cca 200 mil. USD? Desetinu toho, co SLS? Starship ve spotřební verzi by už příštím startem mohl vyřadit SLS ze služby a nahradit ho. Jenže Musk chce víc, chce opakovaně použitelný systém, který bude fungovat, a téměř jistě ho na konci tohoto roku bude mít.

Odpovědět

metóda vývoja

22.03.2024 v 14:48 igi

je dosť ťažké hodnotiť úspech/neúspech pri metóde vývoja, ktorú používa SpaceX. Starship nie je raketa, ktorá sa po 20 rokoch vývoja, modelovania a skúšok subsystémov postavila na rampu s tým, že je 5-10% riziko neúspechu. 

Starship je raketa ktorá ide na rampu pri povedzme 50% riziku neúspechu. Inžinieri obrovskú časť premenných jednoducho odhadli, resp. nasimulovali s odhadnutými podmienkami. Primárnym účelom každého štartu je poslať megabajty dát za účelom spresnenia inžinierskych modelov.

Keď raketa (neprekvapivo) zlyhá v hociktorej fáze letu, je to úspech alebo neúspech? Kto chce vidieť neúspech vidí neúspech, kto chce vidieť obrovské pokroky medzi štartmi, ten vidí úspech. 

Odpovědět

Přidat komentář