L-39NG má další modifikaci

25.09.2024

AERO Vodochody získaly typové osvědčení cvičné verze letounu L-39NG.T1. Modifikace je navržena pro potřeby české a maďarské armády na výcvik pilotů strojů 4. a 5. generace.

L-39 NG
L-39 NG (Zdroj: AERO)

Vloni Aero získalo typové osvědčení pro variantu L-39.A1, která slouží jako výcvikový systém pro země mimo NATO. Nyní obdrželo certifikát letové způsobilosti pro L-39NG verze T1, který potvrzuje, že letoun je připraven na výcvik pilotů letounů 4. a 5. generace v rámci NATO.

„Modifikace cvičné verze L-39NG.T1 zahrnuje nejen úpravy pro zlepšení výrobních procesů, ale hlavně vylepšení avioniky na straně integrovaného výcvikového systému (ITS) a integraci brýlí pro noční vidění. Tyto změny reflektují požadavky našich zákazníků a zajišťují, že letoun je plně připraven na naplňování moderních výcvikových potřeb,“ uvedl Petr Jinda, výkonný viceprezident pro vývoj v Aero.

L-39 NG (na fotce nejblíže) v doprovodu dvou L-39C (Zdroj: AERO)

 

Varianta T1 byla přizpůsobena požadavkům zákazníků, jako je LOM PRAHA a Maďarsko. Tato verze letounu prošla řadou úprav, které zohlednily potřeby sériové výroby a dále vylepšují provozní parametry. Významnou inovací je certifikace letounu pro provoz s brýlemi pro noční vidění NVG (Night Vision Goggles), kdy vnitřní i vnější osvětlení letounu muselo být upraveno tak, aby odpovídalo přísným standardům. Další vylepšení byla provedena na systému ITS (Integrated Training System), kde byla vylepšena kompatibilita systému s prostředky plánování misí a pozemním simulačním centrem (simulátorem). Všechny tyto prvky výrazně rozšiřují možnosti výcviku a usnadňují praktické nasazení letounu.

Od zahájení procesu v březnu 2022 k získání osvědčení bylo provedeno 148 zkušebních letů a dosaženo 120 letových hodin. Během tohoto řízení bylo předloženo 246 technických dokumentů a zkušebních zpráv, kterými se dokladuje soulad se stavebními předpisy letounu a jeho bezpečnost pro budoucí provoz. Všechny tyto kroky byly nezbytné k tomu, aby byla verze L-39NG.T1 připravena k certifikaci a získala osvědčení letové způsobilosti.

Získání tohoto osvědčení je klíčové pro možnost provozu letounů této konfigurace pro potřeby LOM PRAHA a našeho státu. Je také dalším významným milníkem deklarujícím schopnost společnosti Aero dále rozvíjet letoun L-39NG pro potřeby zákazníků na mezinárodním trhu. Typové osvědčení otevírá cestu k dalším modifikacím tohoto letounu, které mohou být nabídnuty novým zákazníkům. Certifikace letounu L-39NG.T1 byla udělena bez časového omezení, což znamená, že platí po celou dobu výroby tohoto typu letounu. Díky plné kompatibilitě se systémy států Evropské unie a Severoatlantické aliance může být letoun L-39NG nasazen k výcviku vojenských pilotů v různých zemích, což z něj činí univerzální a spolehlivou platformu pro moderní letectva.

Letoun je vhodný pro různé typy výcviku po celém světě (Zdroj: AERO)

Platforma L-39NG kombinující moderní avionické systémy, účinný proudový motor a vynikající letové vlastnosti v současné době umožňuje západní i východní konfiguraci a splňuje podmínky komplexního a nákladově efektivního výcviku budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace, jako jsou například letouny F-16 a F-35. Kromě tréninku pilotů je L-39NG vhodná také pro lehké bojové a průzkumné mise. Kontrakt na nákup 12 strojů L-39NG uzavřela skupina Omnipol, jež Aero spoluvlastní, v roce 2021 s Vietnamem, který je tak prvním zákazníkem.

Zdroj článku: TZ AERO

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář