Polské národní aerolinky LOT Polish Airlines řeší zásadní rozhodnutí, jakým způsobem modernizovat a sjednotit svou regionální flotilu. Dopravce nedávno oznámil výběrové řízení na pořízení až 84 regionálních letadel, která mají postupně nahradit stávající stroje. Evropský výrobce letadel Airbus reagoval na tuto výzvu nabídkou osvědčených modelů A220-100 a větší varianty A220-300, jež by měly pokrýt potřeby regionálních tratí dopravce.
Airbus vstupuje do tendru na modernizaci regionální flotily LOT Polish Airlines
Menší z dvojice nabízených modelů, Airbus A220-100, dokáže přepravit 100 až 135 cestujících a disponuje doletem až 6 390 kilometrů. Stroj měří na délku 35 metrů a má rozpětí křídel 35,1 metrů. Maximální vzletová hmotnost činí 60,78 tun. Tento typ pohání dva úsporné motory s tahem kolem 84 kN, které poskytují optimální kombinaci výkonu a nízkých provozních nákladů.
Představení letounů rodiny Airbus A220
Druhá varianta, A220-300, nabízí prostor pro 120 až 160 cestujících při maximálním doletu 6 297 kilometrů. Letoun je dlouhý 38,7 metrů, přičemž rozpětí křídel je stejné jako u menší varianty. S maximální vzletovou hmotností až 67,59 tun jej pohání dvojice výkonnějších motorů, každý o tahu přibližně 104 kN. Obě letadla rodiny A220 létají ekonomickou cestovní rychlostí Mach 0,78 (cca 830 km/h), což je činí vhodnými pro evropské i dálkové regionální tratě.
Proč LOT uvažuje o sjednocení flotily?
V současnosti LOT Polish Airlines provozuje poměrně různorodou flotilu regionálních letadel od několika různých výrobců včetně firem Boeing (dříve i Bombardier), Embraer a dalších. Aktuální flotila zahrnuje 16 letadel Embraer ERJ-195, osm ERJ-190, 15 ERJ-175, pět ERJ-170 a nově také tři moderní stroje Embraer E195-E2. Tato diverzita s sebou přináší zvýšené provozní i servisní náklady. LOT proto plánuje celkovou obnovu flotily mezi lety 2026 a 2030 za účelem zjednodušení provozu a snížení nákladů. Zvažované letouny Airbus A220 nebo Embraer E2 by umožnily sjednotit regionální operace, zvýšit jednotkovou efektivitu a v neposlední řadě výrazně zvýšit komfort cestování.
Konkurence v tendru – Airbus proti Embraeru E2
Největším konkurentem Airbusu A220 je brazilský výrobce Embraer se svou rodinou letadel Embraer E2. Tato řada zahrnuje letouny E175-E2 (kapacita cca 90 cestujících), E190-E2 (114 cestujících) a E195-E2 s kapacitou až 146 cestujících. Embraery E2 mají ovšem obecně kratší dolet – například největší E195-E2 má maximální dolet 4 815 kilometrů, zatímco Airbus A220-300 zvládá až 6 297 kilometrů. Tato výhoda doletu, spolu s reputací A220 na evropském trhu a úspornými provozními náklady, by mohla při konečném rozhodování hrát důležitou roli.
Blíží se finální rozhodnutí o obnově flotily LOT Polish Airlines
Maciej Wilk, provozní ředitel LOT Polish Airlines, již dříve uvedl, že aerolinky objednají minimálně 50 nových regionálních letadel. Konečné rozhodnutí mezi Airbusem A220 a Embraerem E2 se očekává v nejbližších měsících. Pokud by LOT zvolil variantu Airbus, šlo by o vůbec první nasazení modelu A220 do flotily tohoto polského dopravce.
Nový krok k efektivnější regionální dopravě LOT
Rozhodnutí o typu nových letadel je zásadním krokem, který dlouhodobě ovlivní provozní náklady, efektivitu a komfort cestování na regionálních spojích polského přepravce. Airbus A220 nabízí výrazné přednosti v podobě delšího doletu, komfortní kabiny a moderních technologií. Embraer E2 zase staví na tradici spolupráce s LOTem a nabízí vysokou spolehlivost i příznivou ekonomiku provozu. Je zřejmé, že rozhodnutí LOT nejen přímo ovlivní budoucí podobu jejich regionální přepravy, ale také výrazně zasáhne do konkurenčního prostředí regionální letecké dopravy v celé Evropě.
Zdroje: LOT, AeroTime, Delta Air Lines, FlightGlobal