Boeing 787 Dreamliner dosáhl významného milníku, přepravil již miliardu pasažérů. Tento úspěch zdůrazňuje technologický pokrok a význam letadla pro globální leteckou dopravu.
Boeing 787 Dreamliner slaví rekordní milník: přepravil již miliardu pasažérů (Zdroj: Boeing)
Dne 30. dubna 2025 společnost Boeing oznámila významný úspěch, kterého dosáhl její vlajkový širokotrupý model 787 Dreamliner. Od prvního komerčního letu v říjnu 2011 překonal tento jedinečný letoun hranici jedné miliardy přepravených pasažérů. Jedná se o nejrychlejší dosažení takového milníku mezi širokotrupými komerčními letadly, a to za méně než 14 let provozu.
Za úspěchem stojí provozní efektivita a jedinečný komfort
Flotila Dreamlinerů aktuálně čítá více než 1175 letounů, které od začátku provozu uskutečnily téměř pět milionů letů a nalétaly společně přes 30 milionů letových hodin. Každý z těchto strojů průměrně stráví ve vzduchu více než 12 hodin denně, což znamená, že každý den na jejich palubu nastoupí přes 480 tisíc pasažérů.
Vysoká popularita letounu Boeing 787 Dreamliner pramení především z výrazně lepší palivové efektivity, která je díky pokročilým motorům, lehkým kompozitním materiálům, efektivním systémům a moderní aerodynamice o 25 % lepší než u předchozích generací letadel. Zároveň letadlo poskytuje cestujícím větší komfort během dlouhých přeletů díky vyššímu tlaku v kabině, lepší vlhkosti vzduchu, větším oknům a pokročilému systému osvětlení.
Od prvního provozovatele ke globálnímu úspěchu
Prvním komerčním provozovatelem Dreamlineru se staly japonské aerolinie All Nippon Airways (ANA), které dodnes udržují největší flotilu tohoto typu. Dalšími významnými provozovateli jsou United Airlines a American Airlines. Od svého uvedení se Dreamliner zařadil mezi oblíbená širokotrupá letadla na linkách celkem 71 leteckých dopravců, kteří díky němu propojují všechny kontinenty světa. V současné době letoun pravidelně slouží na více než 520 letištích v 85 zemích a umožnil otevření více než 425 nových nonstop dálkových linek.
Letadlo, které mění pravidla hry na krátkých i ultradlouhých linkách
Jedním z největších přínosů Dreamlineru je jeho flexibilita. Letadlo létá na velmi širokém spektru tras, od velmi krátkých přelety, jako je 65 námořních mil dlouhý let mezi karibskými ostrovy Arubou a Curaçaem, až po ultradlouhé lety, jako je linka z Londýna do australského Perthu, jejíž délka dosahuje 7829 námořních mil (14 498 kilometrů).
Vedení společnosti Boeing: „Bez partnerů a zákazníků by se to neobešlo“
Viceprezident a generální manažer programu Boeing 787 Scott Stocker uvedl: „Bez důvěry našich zákazníků v provoz modelu 787 by tento milník nebyl možný. Jsme každému z nich velmi vděční. Rodina Dreamlinerů se zrodila, aby spojovala lidi a místa způsobem, který tu dříve nebyl. Skutečnost, že jsme dokázali během relativně krátké doby přepravit již více než miliardu pasažérů ukazuje, že se nám povedlo splnit to, co jsme slíbili – změnit tvář letecké dopravy z hlediska flexibility, efektivity a komfortu."
Přes 2000 objednávek potvrzuje vedoucí pozici na trhu
Do současnosti Boeing získal na model 787 Dreamliner více než 2000 objednávek od 89 zákazníků. Každodenně se uskuteční přes 2100 letů právě s tímto typem.
"Tento významný úspěch odráží pracovitost, talent a inovativní přístup všech našich zaměstnanců i partnerů, kteří pomohli Dreamliner vytvořit. Děkujeme každému dopravci, který s naším letadlem létá, a samozřejmě všem jedné miliardě pasažérů, kteří si pro své cesty vybrali Dreamliner," dodal Scott Stocker.
Význam Dreamlineru pro moderní letectví
Boeing 787 Dreamliner si díky svému stálému technologickému pokroku a přínosu v oblasti udržitelnosti získal pověst průkopníka v moderní letecké dopravě. Svými inovacemi stále posouvá hranice možností v komerčním létání a patří k vůbec nejúspěšnějším projektům v historii civilního letectví.
Mezi slepými jednooký králem. Boeing je pořád v háji, takže B787, který je jen velmi málo ziskový kvůli nízko nasazené ceně (boj proti A380), zdržením v průběhu vývoje a vstupu do služby (baterie) a problémům s kvalitou výroby (dlouhodobě, trvale) je pořád ještě nejůspěšnější letoun Boeingu. Problémy B737MAX (nekonečné potíže s kvalitou a FAA), ukončení B757, ukončení B767 kromě ještě problémovějšího KC-46 a neustálé odklady a potíže B777X nabízejí jen malou naději. Snad se letos konečně podaří rozjet výrobu MAXů bez dalšího průšvihu. To by pro Boeing hodně znamenalo. Příští rok snad dají do pořádku B777X a pak už by to bylo dobré. Kosmická loď Starliner pořád vypadá na vážkách, zda program prostě zrušit (obzvlášť při sekeře visící nad NASA), Boeing nemá pořád ponětí, jak levně opravit pohonný systém od Aerojet.
Ad Airbus: Nemá výrobní kapacity aby dokázal trh zaplnit sám a kvůli dlouhé frontě je prostor pro Boeing.
Ad COMAC: Možná ho jednou vymaže, ale zatím nemá pro C919 certifikace.
Ad Tupolev: Jakákoliv russká firma v oboru není dnes už relevantní. Východní blok se rozpadl a tak není kam posílat podřadné výrobky, není kdo by je *musel* kupovat. Mimo russko prakticky nikdo jejich letadla nekupuje a to ani v situaci extrémně dlouhých dodacích lhůt u Airbusu i Boeingu.
Boeing byl bohužel dlouhou dobu řízen klasickými managery hledající maximální krátkodobé výnosy (ceny akcií, dividendy a tím i jejich odměny) stylem po nás potopa. Výsledkem je že hlavní produkt Boeingu (737) je letadlo vyvinuté v 60. letech na základech z 50. let, poslední zkutečně nové letadlo (787) začali vyvíjet před 23 lety a žádné nové na obzoru není.
Boeing těží ze jména (jeho zbytku), vojenských/státních zakázek, servisní podpory a nedostatku kapacit hlavní konkurence. Jinak by už taky skončil.
COMAC je teprve na začátku, bude trvat nejméně 5 let, než bude konkurencí (logistika, údržba, služby a spolehlivost). Airbus nebyl schopen za 5 let rozšířit výrobu A320N tak, aby využil výhody dané selháním Maxů (nejdřív to nabořil Covid, pak neschopnost). Tupolev neexistuje, zbytky zkušených konstruktérů jsou ve vojenském vývoji. Rusko není schopné vyrábět ani Suchoj Superjet, nemají systémy ani motory - vývoj se pořád táhne. Pokud jde o Boeing, B787 jim zisk přináší, ale malý - právě kvůli chybám od začátku projektu do teď. B737Max jim snad taky nějaký zisk přináší, nejsou ale schopní kvůli potížím ve výrobě rozšířit výrobu (FAA si je hlídá) a vyrábět víc letadel - mít větší zisk. Vojenské programy Boeing taky vyčerpávají - průsery KC-46, T-7 Red Hawk, Starliner, B747-8 Air Force One. Boeing nemá rezervy na vývoj nového typu (nástupce B737 nebo NMA). Vývoj B777X vyčerpává zbývající zdroje.
COMAC je "na zacatku" uz 15 let, proc by to melo byt za 5 let jine.
Proc Airbus tedy taky nema vojenske zakazky.
Proc Tupolev je uz jen zasla slava?
Jen chci rict, ze bych nad Boeingem jeste krizek nedelal. Jeho problemy nejsou ani vetsi ani mensi nez problemy jinych globalnich vyrobcu (VW, Tesla, Toyota, GM...) :)
Protože nejsou schopni vyrobit jediné letadlo sami. Nebo přesněji, jediné konkurenceschopné letadlo bez "západních dílů" a to co už jsou schopni vyrobit se západními díly nejsou schopni prodat mimo Rusko a jejich nejbližší spojence (a i tam to za moc nestojí - jednotky kusů). Rozhodně nejsou na stejných číslech provozovaných letadel jako byli za dob SSSR a tedy zašlá sláva docela sedí.
Ted jsme se v te argumentaci ponekud zacyklili :) Tomas rika, ze Boeing je v rozkladu, ale Airbus ho neprevalcoval, protoze Boeing ma vojenske zakazky :)
Ale zda se, ze ted uz mame docela podobny nazor :) Kazdopadne Dreamliner, az na nejake detske bolistky, byl a je krasny stroj. Zvenku i zevnitr.
V Dreamlineru jsem se jednou vezl za Velkou Louzi. Krasne letadlo. Kridlo jak nejaky plachtarsky brus, pohodli jak Shinkansen. A ty motory maji vetsi prumer nez rozpeti meho letadla (no trosku prehanim, ale je to podobne :) V letove hladine byl za polovicni dobu nez 747 s polovicnim hlukem a zadnymi vibracemi. Jeste to bylo umocneno tim, ze jsem videl slunce vychazet na zapade :) (Bylo to v lednu na 75 rovnobezce nekde tesne pod FL400 :)
30 mil hodin * 400 PAX * 900km/h = 10na13 clovekokilometru:) Tj, pokud jedno osobni auto ujete za svuj zivot 300 000km, tak Dreamlinery za 13 let prepravily stejny pocet lidi na vzdalenost jako tricet milionu aut za cely svuj plechovy zivot :)