Dne 18. května 2025 ochromila vážná technická závada systémy řízení letového provozu na pařížském letišti Orly (ORY). Společnost Aéroports de Paris (ADP), která spravuje 14 letišť v pařížské oblasti, oznámila prostřednictvím sociální sítě X následující informaci: „Z důvodu výpadku systémů řízení letového provozu na letišti Orly je nutno počítat se zpožděními a rušením letů.“
Závada systémů řízení letového provozu způsobila kolaps dopravy na letišti Orly
Podle vyjádření mluvčího společnosti pro deník Le Parisien bylo v důsledku výpadku zrušeno přibližně 130 letů, což představuje zhruba 40 % ze všech 330 plánovaných letů na tento den. Opatření postihla jak přílety, tak odlety.
DGAC nařídila omezení provozu, cestující se nedostali do destinací v Evropě i na Blízkém východě
Francouzský úřad pro civilní letectví (DGAC) v reakci na mimořádnou situaci vyzval aerolinky ke snížení počtu večerních letů o 40 %. Zrušení se dotklo nejen vnitrostátních letů, ale i spojení do Španělska, Dánska, Saúdské Arábie, Itálie, Německa, Rakouska, Nizozemska a Irska. Řada dalších spojů byla výrazně zpožděna, což ovlivnilo cestovní plány několika tisíc zákazníků.
Příčinou ochromení byla porucha radarové technologie
Podle výsledků technického šetření byla za selhání zodpovědná závada radarového systému na řídicí věži pařížského letiště. Porucha radarové technologie znemožnila efektivní řízení letového provozu již od odpoledních hodin, což způsobilo řetězovou reakci v podobě mnoha zrušených a zásadně zpožděných letů.
Situace se lepší, zpoždění i rušení letů však nadále pokračují
Ani následujícího dne, 19. května, není provoz letiště Orly stále zcela v normálu. Podle dat služby FlightAware dosahují aktuální zpoždění příletů průměrně 46 minut. V posledních 24 hodinách bylo navíc zrušeno dalších 36 letů. Francouzský úřad pro civilní letectví proto nadále doporučuje cestujícím, aby kontaktovali přímo své letecké společnosti, od kterých získají nejaktuálnější informace o svém letu.
Opakované incidenty ukazují na nutnost investic do modernizace řízení letového provozu
Podobné případy selhání systémů řízení letového provozu bohužel nejsou ojedinělé. Tento incident připomíná situaci v Londýně v roce 2008, kdy porucha systémů rovněž způsobila velmi vážné problémy v letecké dopravě. Odborníci dlouhodobě upozorňují na nutnost průběžných investic do moderních technologií a propracovaných záložních systémů. Pravidelná údržba a cílená modernizace jsou klíčem k minimalizaci podobných kritických selhání v budoucnu.
Zdroje: AeroTime, Aéroports de Paris (ADP), Francouzský úřad pro civilní letectví (DGAC), FlightAware