Kolín nad Rýnem, 28. května 2025 – Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) vydala nový bezpečnostní informační bulletin (Safety Information Bulletin – SIB), který upozorňuje na rostoucí rizika spojená s přepravou lithiových baterií na palubách komerčních letadel. Reaguje tím na zvyšující se počet incidentů spojených s těmito zařízeními a přináší aktualizované informace i doporučené postupy pro letecké společnosti, posádky i cestující.
Nový bulletin: důraz na informování cestujících i školení personálu
Bulletin je určen především leteckým dopravcům a provozovatelům letadel. EASA vyzývá ke zlepšení informovanosti cestujících o pravidlech přepravy lithiových baterií a zároveň připomíná povinnost pravidelného školení palubního i pozemního personálu. Zaměstnanci by měli znát nejen pravidla, ale i způsoby reakce na případné incidenty během letu.
„Smartphony a notebooky poháněné lithiovými bateriemi jsou dnes neodmyslitelnou součástí každodenního života. Víme, že každý cestující si na palubu vezme v průměru čtyři až pět takových zařízení,“ uvedl Jesper Rasmussen, ředitel sekce letových standardů EASA.
„Je proto klíčové, aby byli cestující správně informováni – například o tom, že tato zařízení patří výhradně do příručního zavazadla, kde je možné je monitorovat a v případě problému okamžitě zasáhnout.“
Která zařízení bulletin zahrnuje?
Do skupiny PED (Portable Electronic Devices) patří:
-
mobilní telefony, notebooky, tablety
-
elektrické nářadí
-
drony
-
osobní zařízení jako e-koloběžky, hoverboardy
-
powerbanky a e-cigarety
Powerbanky jsou považovány za náhradní baterie a podléhají zvláštním omezením. Některá zařízení s výkonnými bateriemi (např. e-koloběžky) jsou zcela vyloučena z přepravy.
Proč jsou lithiové baterie rizikové?
Při poškození, zkratu nebo přehřátí může lithiová baterie vzplát, explodovat nebo uvolnit toxické výpary. Zejména powerbanky a e-cigarety jsou v tomto ohledu považovány za nejrizikovější. Jejich přeprava v odbaveném zavazadle je zakázána a nabíjení e-cigaret během letu je rovněž nepřípustné.
EASA důrazně nedoporučuje nabíjet zařízení pomocí powerbank během letu, i když to přímo nezakazuje.
Doporučené zásady přepravy baterií
-
Všechna zařízení a náhradní baterie přepravovat pouze v příručním zavazadle.
-
Kontakty baterií chránit proti zkratu (např. izolační páskou, v plastovém obalu nebo původním balení).
-
Zařízení vypnout, chránit proti nechtěné aktivaci a mechanickému poškození.
-
Maximální kapacita baterií je 100 Wh; mezi 100–160 Wh je přeprava možná jen s výslovným souhlasem letecké společnosti.
-
Nabití baterií před letem ponechat na nižší úrovni (nižší SOC = menší riziko).
Důraz na školení posádek
EASA zdůrazňuje nutnost pravidelného školení personálu – nejen teoretického, ale i praktického. Palubní týmy musí umět rychle reagovat v případě přehřátí, zahoření nebo úniku výparů z baterií. Klíčem je včasná detekce a izolace incidentu.
Starší bulletinové dokumenty jsou nahrazeny
Nový dokument nahrazuje dřívější bulletiny (např. 2009-22R1, 2015-06R1, 2016-04). Tyto starší verze jsou nyní považovány za neplatné.
EASA doporučuje využívat vizuální komunikaci
Součástí doporučení je i využívání grafických materiálů: přehledných infografik, piktogramů nebo schémat, které znázorňují správné zabalení baterií a příklady zakázaných předmětů. Vizuální přístup se ukazuje jako nejefektivnější při informování cestujících.
Cílem EASA je minimalizovat rizika spojená s přepravou lithiových baterií a zajistit, aby každý cestující mohl bezpečně cestovat se svými elektronickými zařízeními.
Zdroje: EASA (SIB 2025-06), ICAO, Aerotime