Jak si najít práci v letectví

22.03.2006

Současná globalizační doba tvrdého kapitalismu na jedné straně nedává příliš možností, jak snadno získat zajímavé zaměstnání v leteckém či jiném oboru, na druhé straně však máme možnost pracovat prakticky kdekoli v Evropě i ve světě. Výborně se k tomu hodí internet coby rychlé komunikační médium. Na internetu lze nejefektivněji nalézt pracovní příležitosti a nabídky z celého světa. Webových stránek, které toto nabízejí, je celá řada. Aeroweb se po nich trochu porozhlédl a udělal malou vyhledávací prohlídku za vás.

Stránky www.flitejobs.com jsou přehledným katalogem pracovních pozic, kde si lze odfiltrovat kategorii – všechna zaměstnání, pilot, pozemní pracovník, inženýr, palubní průvodčí.

 

Na pozici pilot je překvapivě velký zájem v asijských lokalitách, požadavky na nálet hodin a kvalifikace jsou poměrně přísné, ale nabídky práce zde častokrát nejsou omezeny ani předdůchodovým věkem. Požadavky na palubní průvodčí jsou někdy zajímavé – musí být například schopen či schopna zvednout předmět těžký 50 liber nad hlavu, bydlet maximálně hodinu jízdy od domovského letiště či umět pracovat s počítačem.

V České republice jsou požadavky na profesi pilota dopravního letadla poměrně náročné, přesto je nadbytek uchazečů nad počtem potřebných pracovních míst.

 

Mnozí tak vyčkávají i několik roků, než projdou konkursem u letecké společnosti a jsou zařazeni do výcviku na některý z typů dopravních letadel. České aerolinie od uchazeče vyžadují kvalifikaci CPL (obchodní pilot) s absolvovanou teoretickou zkouškou ATPL (dopravní pilot), dále kvalifikaci pro vícemotorová letadla, přístrojovou doložku IR (Instrument Rate), dokonalou angličtinu a nálet minimálně 100 hodin jako velící pilot letadla (PIC, Pilot in Command).

Mezi novinky zřejmě bude patřit i typová kvalifikace na typ letounu, na němž bude pilot po přijetí ke společnosti létat.

Podobný požadavek klade na uchazeče o pilotní funkci například druhá česká letecká společnost Travel Service.

Vyčkávání na úspěch u výběrového řízení však může stát dost peněz, neboť některé kvalifikace je nutné tzv. udržovat, tedy absolvovat určitý nálet hodin za nějaké období.

Těchto období může být během vyčkávání několik a na kariéru čekající pilot tak utratí dalších několik desítek tisíc korun.

Uchazeči o práci palubního průvodčího mají v Česku o něco lepší šance na získání této práce, kterou mnozí považují za zajímavou, jiní ji odsuzují.

Hlavním požadavkem je výborná znalost angličtiny a stej

 

ně dobrá znalost některého dalšího světového jazyka. Dále fyzická zdatnost a psychická odolnost. I tak bývá v přijímacích řízeních do výcviku výrazně více uchazečů, než kolik je pak přijato. Nutno podotknout, že se jedná o velmi náročnou a únavnou práci, často komplikovanou vztahy s některými problémovými cestujícími.

V ČR je možné pracovat jako civilní pilot i jinde, než jen u velkých leteckých společností.

Jednak je zde několik firem, provozujících malou dopravu, aerotaxi či asistenční službu, jednak jsou i soukromé subjekty, jako například provozovatel letadel pro výsadky parašutistů nebo bohaté soukromé firmy. V každém případě jde však o nízký počet pilotů a sehnat takové pracovní místo je obtížné.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář