Dnes je 23. února 2019

6:56 17:35

Jednomístný větroň ASW-15

29. 2. 2008

Německý jednomístný větroň ASW-15 od firmy Schleicher patří k zajímavým možnostem, jak si u nás pořídit starší větroň do soukromého držení. V různých nabídkách k odprodeji se objevuje už za ceny okolo 350 000 Kč, což je zajímavé pro piloty, kteří by rádi získali výkonný a prakticky bezúdržbový kluzák.

Jedná se o klasickou standardní třídu s rozpětím 15 m. První větroň tohoto typu vzlétl v dubnu 1968 a původně měl pevný podvozek s aerodynamickým krytem a žádnou nádrž na vodní balast, což byly tehdejší podmínky třídy standard. Později se však kritéria třídy standard změnila a tak mohly i tyto větroně mít podvozek zatahovací a vodní nádrže na 90 litrů.

 V průběhu výroby byl ASW-15 takto změněn a i starší verze se daly přestavět tak, aby odpovídaly novým podmínkám. Větroň se vyráběl z kompozitu laminát – balsa – polystyrénová pěna, prázdný váží 205 kg a maximální vzletovou hmotnost má 318 kg (u verze B je to 408 kg). Při rychlosti 89 km/h klouže pod úhlem 1:38, minimálního opadání dosahuje při rychlosti 63 km/h.



Zvláštností je asymetrické umístění závěsu pro vlečné lano při aerovleku, které je často předmětem dotazů pilotů na vlastnosti při aerovleku. Ocasní plochy jsou klasické s vodorovnou ocasní plochou umístěnou dole; celou vodorovnou ocasní plochu tvoří plovoucí výškovka.

ASW-15 zkonstruoval německý inženýr Gerhard Waibel, který už předtím zkonstruoval ASW-12. Kluzák ASW-15 se vyráběl do roku 1977 a bylo postaveno 510 kusů. Hned v roce 1968 se tehdy nový větroň uvedl svým desátým místem na světovém šampionátu v polském Leszně, kde s ním létal pilot Hans Werner Grosse.



Upravený ASW-15 B měl pak delší kokpit, větší směrovku a další již popsané změny, tzn. ručně zatahovací podvozek, nádrže na vodu a úchyt na vlečné lano v přední části trupu. Verze B se vyráběla v letech 1972 až 1975.

V roce 1976 byl do ASW-15 B zabudován zasunovací pomocný Wankelův motor o výkonu 22,5 kW a obsahu 300 kubíků.

Dnes je ASW-15 pro řadu pilotů jejich prvním vlastním větroněm a zdá se, že je maximálně vhodný pro začínající výkonnostní piloty. Ti, kteří jej vlastní, doporučují spíš zakoupit ASW-15 než verzi B, zejména z důvodu, že se základní verze později bude lépe prodávat. Na internetových diskusích si vyměňují zajímavé zkušenosti. Zpravidla uvádějí, že větroň je velmi dobře ovladatelný, asymetrické umístění vlečného závěsu při aerovleku problémy nedělá. Někdo lehce kritizuje jednodílný plexi překryt kabiny, který je úplně odnímatelný, ale uzavření a montáž tohoto krytu na kabinu je snadné.



Technická data:

Rozpětí            15.00 m
Délka            6.48 m
Výška             1.45 m
Plocha křídla        10.68 m2
Prázdná hmotnost        205 kg
Max. hmotnost        318 kg
Max. rychlost         220 km/h
Max. klouzavost        38 při 89 km/h

Ceny na bazarovém trhu se pohybují přibližně mezi 10000 a 15000 USD, někdy včetně dalšího příslušenství, jako např. elektronického variometru nebo přívěsného vozíku na přepravu složeného větroně.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář