I tato informace zazněla z úst Ing. Jiřího Pose, předsedy představenstva Letiště Praha. V rámci konference spolku Ženy v letectví (dále ŽvL) seznámil přítomné s plány investic a přípravou na růst. V současné době se letectví vrací na předcovidová čísla, v r. 2025 obsluhovaly letecké linky z Letiště V. Havla 188 destinací díky více jak 80 leteckým dopravcům a odbavily 17,8 milionu cestujících. Pohybů bylo zaznamenáno 140 805, snížení je dáno větší kapacitou jednotlivých letounů. Zvyšuje se i objem cargo zásilek přepravovaných formou leteckých linek (s cestujícími). S rostoucím provozem souvisí nutnost modernizace letiště ve smyslu zlepšení dopravní dostupnosti, které jistě napomůže i plánovaná železniční trať, zkvalitní se nabízené služby (roste např. poptávka po saloncích), je třeba zajistit čisté a moderní prostory, které nabídnou jak pohodlí, tak bezpečnost pro cestující i personál, a to ve smyslu nejen terminálů, ale též parkovacích domů, hotelů apod.
Vizualizace nové podoby Letiště Praha (Foto: Pytlák, ČsSL)
Diskuze o paralelní dráze zejména na sociálních sítích neberou konce - proč je vůbec paralelní dráha z pohledu letiště tak důležitá?
Umožní noční provozní uzavírku celého letiště mezi 24-06 h z důvodu zvýšení kapacity během denní doby. Dvě dráhy (jedna primárně pro odlety, druhá pro přílety) zkrátí čekání letadel ve vzduchu i pojezdové časy na zemi a tím dojde ke snížení hluku a emisí. Dvě paralelní dráhy přispějí k dalšímu zvýšení provozní bezpečnosti a umožní zrušení současné vedlejší dráhy, což uleví hustě osídleným oblastem Prahy a Kladenska. S modernizací dráhového systému se počítá po r. 2030.
V současnosti zaměstnává Letiště Praha cca 3100 zaměstnanců (plus nutno přičíst personál ze 2 dceřinných společností), klesá průměrný věk pracovníků, fluktuace činí kolem 9 %. Letiště spolupracuje s mnoha školami a dlouhodobě je řazeno k dobrým zaměstnavatelům.
Ing. Jiří Pos (Foto: Veronika Tymlová, Verusfoto.cz)
Členka představenstva Czech Airlines Handling (dále CAH) Jana Sochorová poutavě přiblížila, co všechno handling obnáší. Jedná se o služby týkající se odbavení cestujících a odbavení letadel.
Do první skupiny spadá nejen klasické odbavení cestujících a jejich zavazadel na přepážkách, ale také transferové služby, verifikace cestovních dokladů, asistenční služby či vyřizování reklamací. Podporu v rámci cestovní dokumentace zajišťuje 6 lidí, snahou je předejít vysokým pokutám za cestující, pokud není vše v pořádku – tj. pasažér nemá platný doklad či je jeho platnost kratší, než požadovaná v cílových destinacích. V současnosti existuje na světě mnoho různých typů pasů, některé země vyžadují víza apod. a orientace ve všech dokladech může být skutečně náročná a matoucí.
Jana Sochorová představuje handling (Foto: Pytlák, ČsSL)
Odbavení zavazadel probíhá velmi sofistikovaně za pomoci mnoha kamer, které opakovaně snímají čárové kódy a minimalizují tak riziko ztráty či nesprávného vytřídění na let. Věděli jste, že se nesmí stát, aby letělo zavazadlo bez cestujícího? Je to z důvodu zajištění bezpečnosti. Opačná varianta (tedy cestující bez svého zavazadla) se stát může. Sami lidé mohou udělat pro plynulé odbavení svých kufrů maximum tím, že budou dodržovat (při samoodbavení) přesný postup dle pokynů a umístí správně jak zavazadlovou přívěsku, tak malý čárový kód, který slouží jako pojistka při ztrátě či poškození přívěsky. Velmi důležité je také staré přívěsky a čárové kódy z kufrů odstraňovat, protože pokud na zavazadle zůstanou, kamery je mohou nesprávně vyhodnocovat a tím se zdrží odbavení zavazadla. V konečném důsledku to pak můžete být kvůli této zdánlivé banalitě zrovna vy, kdo odletí na dovolenou bez svých věcí.
Na kufru vidíte přívěsku i čárový kód (Foto: Lenka Vargová)
Odbavení letadel v sobě zahrnuje jak kompletní péči o zavazadla, tak plnění letadel, odbavení cargo letů, odmrazování letounů (v zimě se také před nástupem pasažérů vyhřívá prostor pro posádku i cestující) či úklid letadel (od 1. 11. 2025 jej zajišťuje jiná firma, ale CAH službu zastřešuje) nebo jejich napojení na přenosné pozemní zdroje elektřiny. Důležitá je koordinace veškerých služeb na příletu i odletu tak, aby nedocházelo ke zdržení.
Czech Airlines Handling v tuto chvíli obsluhuje 45 leteckých společností a z celkového počtu více jak 1000 zaměstnanců (pracovní poměr či DPČ) jsou ženy zastoupeny ve 40 %.
Z techniky CAH disponuje odmrazovacími vozidly, cisternami, tahači zavazadlových vozíků, paletovými vozíky, pozemními zdroji, schody pro cestující, zavazadlovými pásy či nůžkovými nakladači (velký určen pro zdvih až 14 t, malý 3,5 t).
Účastníci konference si mohli vyzkoušet sami odbavení na přepážce č. 200 a 201, které byly k tomuto účelu vyhrazeny. Zájem byl opravdu velký a vytištěné přání hezkých Vánoc na letence milé.
Možnost se prakticky seznámit s odbavením (Foto: Veronika Tymlová, Verusfoto.cz)
Kromě již zmíněné možnosti zažít odbavení z opačné strany za přepážkou měli účastnice a účastníci konference šanci vyzkoušet si virtuální realitu Terminálu č. 3, seznámit se s bezpečnostní kontrolou a prohlédnout si, co vše se cestující pokusili pronést do letadla, či si popovídat s účastnicemi projektu Zero-G a projít testy kongnitivních funkcí, které absolvovaly před letem ve speciálně upraveném Airbusu.
Účastnice projektu Zero-G (Foto: Pytlák, ČsSL)
O roli žen v mezinárodním letectví pohovořily prof. Susan Durbin a Tinkumy Edafioghor z University of the West of England. První ročník prestižního mezinárodního ocenění Women Changing the World Awards Czech & Slovak přestavila předsedkyně poroty Lenka Šťastná.
Zleva prof. S. Durbin a T. Edafioghor (Foto: Veronika Tymlová, Verusfoto.cz)
Historicky poprvé ŽvL vyhlásily Osobnost roku 2025, kterou se stal Ing. Luboš Hlinovský, MBA (Ředitel útvaru mezinárodní koordinace a strategie ŘLP). Stál za zrodem spolku a to podporou mentální i finanční.
Vyhlášení Osobnosti r. 2025 (Foto: Pytlák, ČsSL)
Marta Guthová seznámila přítomné s aktivitami spolku Ženy v letectví v letošním roce a také s plány do budoucna. Od svého vzniku v září 2024 ušel spolek velký kus cesty a navázal také mezinárodní spolupráci (např. s Women in Aviation International nebo Royal Aeronautical Society UK). Z plánovaných aktivit pro příští rok bude jistě stát za pozornost dvoudenní akce Na palubě budoucnosti (březen 2026) zaměřená primárně na děti II. stupňů ZŠ a středoškoláky, které provede letectvím napříč všemi jeho spektry. Aeroweb nebude na akci chybět.
Každý let začíná rozhodnutím vzlétnout (Foto: Veronika Tymlová, Verusfoto.cz)
Pokud byste se na něco chtěli předsedkyně spolku a ředitelky CATC Marty Guthové zeptat nejen stran aktivit spolku Ženy v letectví, máte jedinečnou příležitost 17. prosince 2025 v učebně B5 Fakulty dopravní ČVUT v Praze při další z besed ČsSL, jejíž Marta bude hostem.
Kongresový sál Letiště Praha (Foto: Veronika Tymlová, Verusfoto.cz)