Pomyslnou vlajkovou lodí výrobního programu je v současnosti dvoumístný kluzák HpH 304 TS Twin Shark, který podle pravidel Mezinárodní letecké federace FAI spadá do soutěžní dvoumístné třídy s maximálním rozpětím křídel 20 metrů. Prototyp Twin Sharka byl zalétán v roce 2017 a do dnešních dnů bylo vyrobeno 50 kusů, provozovaných v řadě zemí Evropy i mimo ni. HpH Sailplanes je dnes zároveň jediným finálním výrobcem větroňů v České republice a ve svém portfoliu nabízí také jednomístné typy HpH 304S Shark.
Od licenční výroby k vlastním konstrukcím
Založení společnosti se začalo formovat již v roce 1994, kdy na projektu spolupracovali Jaroslav Potměšil a bratři Ivan a Jiří Hodanovi. Oficiální registrace firmy proběhla 12. prosince 1995. „Ivan se bohužel tohoto okamžiku nedožil – krátce předtím zemřel při nezaviněné automobilové nehodě,“ vzpomíná majitel a generální ředitel společnosti Jaroslav Potměšil.
První významný krok přišel na veletrhu AERO Friedrichshafen 1996, kde se firmě podařilo získat formy na kluzák Glasflügel 304 od dnes již neexistujícího německého výrobce. Po technických úpravách a modernizaci byla v roce 1997 zahájena výroba typu HpH 304CZ, patnáctimetrového kluzáku s klapkami. Pozdější prodloužení rozpětí křídel na 17,4 metru se ukázalo jako velmi úspěšné – celkem vzniklo téměř 50 kusů.
Na něj navázal HpH 304C Wasp, kluzák standardní třídy FAI s rozpětím 15 metrů, který přinesl výrazná konstrukční i aerodynamická vylepšení. V letech 2001 až 2014 bylo vyrobeno více než 30 kusů, převážně pro zahraniční zákazníky.
Řada Shark jako technologický milník
Zásadní zlom v historii firmy znamenal vývoj nového 18metrového kluzáku HpH 304S Shark, který začal v roce 2003. První let prototypu proběhl na konci roku 2005. Po rozsáhlých zkouškách se výroba postupně rozbíhala až do dosažení plné kapacity v roce 2012. Od té doby je Shark vyráběn v několika verzích a dlouhodobě patří mezi žádané soutěžní kluzáky.
Rostoucí objem výroby si vyžádal i nové zázemí. V letech 2015–2016 vznikly v Kutné Hoře moderní výrobní a vývojové prostory, vybudované s podporou Evropské unie. Právě zde byl vyvinut dvoumístný HpH 304 TS Twin Shark, který se poprvé vznesl do vzduchu v roce 2017.
Výzkum, vývoj a spolupráce s univerzitami
Společnost se dlouhodobě zaměřuje na vlastní výzkum a vývoj. „Neustále pracujeme na nových projektech a úzce spolupracujeme s technickými univerzitami v České republice i v zahraničí. Mladým lidem nabízíme možnost zapojit se do velmi specifického oboru, který kombinuje přesnou aerodynamiku a moderní kompozitní technologie,“ doplňuje Potměšil.
Úspěchy na soutěžích
Kluzáky HpH se pravidelně objevují na mezinárodních plachtařských soutěžích. Největší sportovní úspěch si značka připsala v roce 2022, kdy polská posádka Jakub Barszcz a Łukasz Kornacki vybojovala s Twin Sharkem 2. místo na mistrovství světa.
Tým a zákazníci jako klíč k dalšímu růstu
Podle vedení společnosti stojí za dlouhodobým úspěchem především sehraný tým zaměstnanců a důvěra zákazníků z celého světa. Právě tato kombinace umožňuje HpH Sailplanes navazovat na tradici české letecké konstrukční školy a pokračovat ve vývoji špičkových moderních kluzáků i v dalších letech.
Zdroj článku: HpH