Dnes je 26. září 2018

6:55 18:52

RBAR: Závod v Cannes se Čechům nevyvedl, zvítězil Hall

23. 4. 2018

Čeští piloti nebudou na premiérový závod Red Bull Air Race ve Francii vzpomínat s chutí. Ve výsledkové listině se seřadili hned za sebou, na osmém a devátém místě.

Z triumfu v Cannes se radoval Australan Matt Hall, kterého na stupně vítězů doprovodili Matthias Dolderer z Německa a vítěz prvního závodu, Američan Michael Goulian. Goulian tak nadále drží první příčku v průběžném pořadí Red Bull Air Race 2018.

Šonka v Cannes znovu diskvalifikován za technický problém

Byl to týden, který Martinu Šonkovi příliš radosti nepřinesl. Nejdříve mu nedorazily nové válce do motoru, v sobotní kvalifikaci přesáhl maximální limit přetížení, a když už to vypadalo alespoň na povedený závod, technický ředitel mu před finálovým letem oznámil, že ve druhém letu přesáhl limit povolených otáček o dvě sekundy déle, než je povoleno, a je tedy diskvalifikován.

Závod začal pro českého pilota dobře. Prvním letem nezaletěl sice úplně nejrychlejší čas, ale letěl čistě bez penalizací. „Měl jsem malou náletovou rychlost, protože systém organizátora, který máme nainstalovaný v letadle, neukazoval správně. Reálně jsme tak letěli pomaleji, než ukazovala data.“ Američan Chambliss sice vletěl do trati rychleji, v jejím průběhu ale ztrácel. I bez dvouvteřinové penalizace by ho nakonec Šonka stejně těsně porazil.

Martin Šonka v závodě Red Bull Air Race 2018 v Cannes
Martin Šonka v závodě Red Bull Air Race 2018 v Cannes / Foto Red Bull Air Race

Ve druhém kole závodu se český pilot střetl s nejrychlejším z prvního kola, dalším Američanem Goulianem. A znovu svého soupeře porazil. Jenže ve chvíli, když se chystal na finále, přišel technický ředitel závodu Jim Reed a Šonku poslal do hangáru za překročení maximálních povolených otáček motoru. „Potom, co se podařilo vyřešit jeden problém, přišel hned druhý. Stáhli jsme data a zjistili, že jsme překročili maximální povolené otáčky o dvě sekundy déle, než je povoleno. Je to znovu technická závada, podruhé v řadě a stojí nás hodně bodů. To se prostě nesmí stávat. Je těžké vůbec popsat zklamání. Sice to ke sportu patří, ale už je toho nějak moc.“

Nepříjemné je to o to víc, že Šonka se svým týmem nebudou mít příliš velký prostor na to chybu odstranit. „Teď rozebíráme letadlo, další závod se letí v Japonsku. Létat se tam bude jen tři dny, žádné testovací lety, nic. Bude tedy minimum času vše odladit. Navíc válce, které jsme chtěli měnit tady ve Francii, stále nemáme a nebudeme je mít tedy ani na další závod. Je to velmi nepříjemný start do sezony, ale máme před sebou šest závodů a musíme zvednout hlavu. A hlavně udělat vše, aby se podobné věci už neopakovaly,“ uzavřel Šonka.

Dva body jsou málo, zlobil se na sebe Kopfstein

Petr Kopfstein sice i v druhém závodě Red Bull Air Race bodoval, ale z francouzské riviéry odjíždí zklamaný. Dva body za 9. místo jsou daleko za očekáváním karlovarského pilota. „Nepodařilo se nám správně nastavit motor,“ lamentoval.

Ještě než český pilot usedl do kokpitu závodního speciálu Edge 540 V3, přivítal v hangáru dva speciální hosty, bývalé piloty F1 Davida Coultharda a Alexe Wurze. Druhý jmenovaný mimo jiné dvakrát vyhrál závod 24 hodin Le Mans. „Oba jsou velcí sympaťáci, zajímali se o naše letadlo, nastavení, specifikace,“ uvedl Petr Kopfstein.

Organizátoři postavili v Cannes velmi rychlou a přitom technickou trať, piloti se nad Středozemním mořem museli vypořádat s dvěma vertikálními manévry, rozestavění pylonů jim nedávalo prostor na vydechnutí. To závodníkovi z Karlových Varů vyhovuje, ve všech trénincích si proto vedl velmi dobře a pokaždé patřil mezi nejlepší. Kvalifikaci zaletěl na jistotu a výsledek mu přisoudil Španěla Juana Velardeho.

Petr Kopfstein v závodě Red Bull Air Race 2018 v Cannes
Petr Kopfstein v závodě Red Bull Air Race 2018 v Cannes / Foto Red Bull Air Race

Jenže trať v Cannes Španělovi výjimečně dobře seděla a pravidelně ji prolétl jako téměř nejrychlejší ze všech 14 závodníků. Svou formu potvrdil i v nedělním závodě, kdy hned v prvním kole předčil Kopfsteina o necelé čtyři desetiny vteřiny a zavřel mu cestu mezi osmičku nejlepších.

„Je to zklamání. Vyloženě špatně jsme neletěli, ale nedokázali jsme najít optimální nastavení motoru a Juan měl větší štěstí. O to víc jsme namotivovaní do Japonska,“ komentuje neúspěch ve Francii pilot Teamu Spielberg s odkazem na nadcházející klání. Právě v Japonsku Petr Kopfstein zaletěl své první pódium v Master Class Red Bull Air Race; loni byl v Čibě druhý.

Zda se mu podaří úspěch zopakovat, bude zřejmé o víkendu 26. a 27. května.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář