Předběžná zpráva o nehodě B-17 příčinu zatím nenaznačuje

18. 10. 2019

AKTUALIZOVÁNO Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) vydal předběžnou zprávu k nehodě letounu Boeing B-17 přezdívaného Nine-O-Nine. Historický letoun B-17 z druhé světové války havaroval na letišti Bradley International Airport v americkém Connecticutu 3. října. Na palubě bylo deset cestujících a tři členové posádky. Nehoda si vyžádala sedm obětí.

Letoun podle zjištění NTSB odstartoval v 9:45 místního času a přibližně pět minut po vzletu jeden z pilotů oznámil stanovišti řízení letového provozu, že se hodlají vrátit zpět na letiště. Tou dobou se letoun nacházel ve výšce přibližně 500 stop nad zemí v poloze po první zatáčce pravého okruhu dráhy 06. Řídící pak letoun nechal pokračovat po okruhu s prioritním přistáním.

Dle NTSB byl letoun v poloze po větru ve výšce pouze 300 stop nad zemí. Řídící se posádky zeptal, jaký je jejích postup pro přiblížení na RWY 06. Jeden z pilotů odpověděl pouze „dostáváme se tam“.

Svědkové uvedli, že letoun narazil do světel ranveje asi 1 000 stop před prahem dráhy, do země narazil asi 500 stop po kontaktu. Po dopadu se letoun stočil směrem vpravo mimo dráhu, narazil do odmrazovacího vozidla a trosky letounu téměř ihned pohltily plameny.

Během zkoumání trosek vyšetřovatelé zjistili, že podvozek byl vysunut, ovšem vztlakové klapky byly údajně v zasunuté poloze. Bylo také zjištěno, že motory 1 a 2 na levém křídle v době nárazu stále produkovaly tah. Jeden list vrtule motoru číslo 3 z pravého křídla byl odtržen, závěs zůstal v pozici blízké pozici praporu. Zbylé dva listy téže pohonné jednotky byly ve stejném úhlu nastavení. V pozici blízké praporu byly také listy motoru číslo 4. Příčina havárie však prozatím není známá.

Vyšetřovatelé neobjevili kontaminaci paliva a NTSB uvádí, že motory 1, 2 a 3 měly 0 hodin od generální opravy, motor č. 4 pak 838,2 hodin.

Boeing B-17 vlastnila nadace Collings Foundation, která pro veřejnost organizuje zážitkové lety na historických letounech. Letadlo registrace N93012 sloužilo pro testování jaderných zbraní, jako bombardér a letoun pro hašení požárů. Konkrétně tento kus se nikdy neúčastnil bojových misí, ale na počest byl přelakován do barev původního Nine-O-Nine, který se účastnil 140 misí. Původní letoun byl po skončení války vyřazen.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář