Nová technologie Garminu zvyšuje bezpečnost při vysazení jednoho z motorů

19.12.2020

Garmin oznámil rozšíření autopilota GFC 600 o funkci Smart Rudder Bias pro vybrané dvoumotorové stroje. Funkce je součástí rodiny technologií označovaných jako Autonomi, nabízí pilotovi snížení pracovní zátěže při vysazení jednoho z motorů, což může být velmi nepříjemná až kritická situace.

V případě vysazení jednoho z motorů u vícemotorových letadel lze z principu očekávat výrazné vybočení směrem k nefunkčnímu motoru a následnou nestabilitu letadla. Také může vlivem bočního skluzu dojít ke snížení vztlaku na křídle se zastaveným motorem a v případě nezapraporování vrtule také k výraznému zvýšení odporu vzduchu. Každý z těchto problému zvlášť může znepříjemnit pilotovi život a v případě kombinace všech se situace stává kritickou. Systém Smart Rudder Bias má rychle reagovat na danou situaci a dává pilotovi čas na zvládnutí potenciálně nebezpěčné situace.

Pokud rychlost letadla během vzletu klesne pod hodnotu minimální letové rychlosti s jedním motorem (VMC) udávanou výrobcem, je funkce Smart Rudder Bias uvedena do pohotovostního režimu. Autopilot s touto funkcí průběžně sleduje údaje ze systému EIS (Engine Indication System) zobrazovaných na letovém displeji G500 TXi nebo G600 TXi a aktivuje se v případě, kdy systém detekuje nastavený rozdíl výkonu mezi motory. Po aktivaci se síla potřebná k ovládání směrového pedálu dynamicky snižuje tak, aby mohl pilot s menší námahou kompenzovat účinek nefunkčního motoru. Na letovém displeji G500 TXi nebo G600 TXi je zobrazen žlutý indikátor nefunkčního motoru spolu se zvukovým oznámením autopilota, což umožňuje rychleji identifikovat problém. Inteligentní vychýlení směrovky lze deaktivovat pomocí spínače na panelu.

Žlutý indikátor u G500 TXi a G600 TXi, který pomáhá rychleji identifikovat nefunkční motor
Žlutý indikátor u G500 TXi a G600 TXi, který pomáhá rychleji identifikovat nefunkční motor

Funkce elektronické stability a ochrany (ESP) fungující nezávisle na autopilotu, pomáhá pilotovi zabránit nezvyklým polohám a nízkým rychlostem v případě, že pilot ovládá letadlo manuálně bez autopilota. Smat Rudder Bias využívá nastavení ESP pro let s jedním motorem. Ochrana klonění je nastavena tak, aby kompenzovala klonící účinek nefunkčního motoru a zároveň se zvýšuje hodnota minimální rychlosti, aby byl letoun bezpečně nad rychlostí VMC s následnou ztrátou kontroly.

Pro funkčnost funkce Smart Rudder Bias je nutné, aby byl G500 TXi nebo G600 TXi nakonfigurovaný jako primární letový displej (PFD) s EIS, který je možno zobrazit jako pruh přímo na PFD nebo na samostatném displeji TXi. Také musí být naisntalován autopilot GFC600 s ovládáním směrovky.

V současnosti jsou pro Smart Rudder Bias certifikovány typy Beechcraft Baron 58 a 58A, a dále Piper PA-31-300, PA-31-310, PA-31-325 a PA-31-325CR.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář