Nové AD může být kritické pro velkou část letadel Piper PA-28

26.01.2021 2 příspěvky

Americký Federální letecký úřad (FAA) vydal v minulých dnech příkaz k zachování letové způsobilosti (Airworthiness Directive, AD) 2020-26-16, který vyžaduje opakované testování nosníků křídel letounů Piper PA-28, potažmo PA-32. Smyslem kontroly je najít případné únavové trhliny, které by mohly vést ke strukturálnímu poškození stroje a následné tragédii. Tento servisní úkon nicméně nebude levnou záležitostí a provoz řady déle sloužících Piperů může být v ohrožení.

Toto nové AD z 15. ledna je důsledkem vyšetřování nehody Piperu Arrow z roku 2018. Tomu se za letu oddělilo křídlo a dvě osoby na palubě zahynuly. Vyšetřovatelé objevili únavové trhliny v nosnících křídla havarovaného letounu a následně i na dalších PA-28. Pod lupou se však nyní ocitne nejpíš více než pět tisíc Piperů typu Warrior 151/161, Archer 181, Cherokee 235, Arrow 180/200/201, Turbo Arrow R/RT-201/R-201T, Cherokee Six 260/300 či Lance/Saratoga 300/RT-300/RT-300T.

Piper 28
Letadel Piper PA-28 létají po celém světě tisíce

Majitelé Piperů PA-28 již v minulém roce řešili náležitosti příkazu k zachování letové způsobilosti AD 2020-24-05, který požadoval inspekci konstrukce křídel pro zjištění možné koroze v místě, kde na určitých modelech nebyl k dispozici inspekční otvor. Napojení ocelového plátu k hliníkovému, sloužící jako zesílení profilu, může na některých strojích (zvláště provozovaných v blízkosti oceánu) vyvolat korozi v okolí tohoto spoje. Někteří vlastníci spekulovali o tom, zda je opravdu nutné instalovat kit v hodnotě zhruba 700 dolarů (cca 15 000 korun). FAA těmto připomínkám následně vyhověl vydáním dvou změn AD, kterými umožnil další tři způsoby kontroly, včetně například inspekce průmyslovým endoskopem. Případná zjištěná koroze, pokud by oslabovala konstrukci pod určitou mez, mohla vyústit buď v nutnost opravy křídla, v horším případě ukončení provozu daného stroje.

Nejnovější AD je však ještě přísnější. Předně, kontrolám neunikne žádný stroj s náletem větším než 5 000 hodin TIS (time-in-service), případně ten, který nemá kompletní záznamy o údržbě. FAA tak předpokládá, že se tato povinnost dotkne více než 5 500 letadel v leteckém rejstříku Spojených států (v tomto rejtříku je 11 881 strojů dotčených typů a FAA na základě průzkumu předpokládá, že polovina z nich má nálet větší než 5 000 hodin).

Pokud počet nalétaných hodin přesáhne onu petitisícovou hranici, je nutné na daném stroji provést kontrolu nosníků nejpozději do 100 hodin TIS, nebo nejpozději do 60 dnů, podle toho co nastane dříve. Křídla je nutné otestovat metodou vířivých proudů (eddy current). Předpokládaná cena této inspekce přesahuje 1 000 dolarů (cca 21 500 korun), nehledě na dobu nutné odstávky stroje, protože lze očekávat, že počty letadel k otestování výrazně převýší dostupné testovací kapacity.

Opravdu vážný problém pak nastane v případě, budou-li na konstrukci praskliny nalezeny. Cena výměny jednoho nosníku je odhadována na 12 000 dolarů (cca 258 000 korun). Pokud by byly zasaženy oba nosníky, což se nedá vyloučit, pak se náklady spojené s opravou mohou stát ve srovnání s hodnotou daného stroje ekonomicky nepřijatelné.

Nedá se také vyloučit, že pokud by se praskliny objevily u větší části letadel, FAA by hranici náletu nutnou pro provedení kontroly mohla ještě snížit.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Cessny dtto

27.01.2021 v 9:13 Karel

Cessny čeká v blízké budoucnosti dtto. Zlaté plasty....

https://www.planeandpilotmag.com/news/the-latest/2020/10/13/faa-releases-final-rule-on-cessna-strut-attached-a-d/

Nevim kdo bude s tím chtít lítat a jaká bude jejích hodnota na prodej.

Něco podobného již bylo nedávno se strukturálníma SIDama.

 

Odpovědět

Podobne problemy cekaji Cessny

28.01.2021 v 8:34 Karel

Podobne problemy cekaji i Cessny se vzperami.

https://www.planeandpilotmag.com/news/the-latest/2020/10/13/faa-releases-final-rule-on-cessna-strut-attached-a-d/

Odpovědět

Přidat komentář