LOM PRAHA navázal spolupráci s Lockheed Martin. Týká se stíhaček F-35

21.05.2024 26 příspěvků

Státní podnik LOM PRAHA v pondělí uzavřel dohodu o spolupráci s americkým výrobcem letadel Lockheed Martin. Společné projekty se budou točit okolo stíhaček F-35, které Česko dostane na konci dekády.

Lockheed Martin F-35a Lightning II
Lockheed Martin F-35a Lightning II (Zdroj: USAF)

Pořízení 24 bojových letounů 5. generace F-35A Lightning II je nejvýznamnějším projektem v historii Armády České republiky. V lednu 2024 stvrdili tento strategický kontrakt ministryně obrany České republiky Jana Černochová a velvyslanec Spojených států amerických Bijan Sabet. Smlouvu o spolupráci s americkým výrobcem podepsal šéf LOM PRAHA Jiří Protiva, za Lockheed Martin Aeronautics pak vrchní ředitel F-35 Industrial Participation David Baker.

Nedílnou součástí modernizace Vzdušných sil AČR je průmyslová spolupráce. Nyní je připraveno 11 projektů se společností Lockheed Martin a 3 projekty s firmou Pratt&Whitney. Podílet se na nich bude 13 českých podniků a univerzit. Ty se zapojí ve čtyřech oblastech, kterými jsou: výroba komponent, výzkum a vývoj, pilotní výcvik a údržba, servis a opravy F-35. „Pořízení letounů 5. generace představuje technologický skok nejen pro armádu, ale i pro český průmysl. Avizovali jsme už dříve, že se nám podařilo dohodnout 14 projektů průmyslové spolupráce v hodnotě vyšší než 15 miliard korun v rámci nákupu strojů F-35. Podpis dnešní dohody tak představuje první krok v této spolupráci,“ uvedla ministryně obrany Jana Černochová.

Zástupci obou stran, zleva česká s ministryní obrany Janou Černochovou (s modelem letadla) Zdroj: MO | Lukáš Řezník)

 

Mezi Lockheed Martin Global, Inc. a LOM PRAHA s. p. jde o první průmyslovou dohodu o zapojení českého průmyslu do programu pořízení 24 stíhacích letounů F-35 pro Armádu ČR. Jejími cíli jsou nejenom přenos špičkového know-how a technologií při modifikaci výcvikových osnov Centra leteckého výcviku LOM PRAHA (které budou reagovat na zavedení letounů 5. generace do užívání AČR), ale též přenos a implementace nových technologií i rozvoj související infrastruktury.

V prvních fázích spolupráce mezi LOM PRAHA s. p. a Lockheed Martin Global, Inc. bude analyzována činnost stávajícího výcvikového systému v pardubickém Centru leteckého výcviku. Na základě těchto informací bude vypracován nový výcvikový systém, reflektující potřeby nutné k hladkému přechodu pilotů z podzvukových proudových strojů L-39NG na bojový letoun. Půjde zejména o nároky na pozemní vybavení, o výukové systémy (včetně simulačních technologií), dále pak o nové studijní plány, osnovy leteckého výcviku nebo personální obsazenost.

Jiří Protiva (vlevo) a David Baker po podpisu smlouvy (Zdroj: MO | Lukáš Řezník)

 

„I ostatní vyjednané projekty průmyslové spolupráce v rámci pořízení letounu F-35 míří na výměnu zkušeností, know-how a zavedení technologií, které díky spolupráci s předními firmami obranného průmyslu, mají potenciál náš průmysl posunout mezi světovou špičku,“ řekla vrchní ředitelka sekce průmyslové spolupráce Ministerstva obrany Radka Konderlová. Další dohoda o projektu průmyslové spolupráce bude podepsána v úterý 21. května 2024 mezi konsorciem českých firem PBS Velká Bíteš, One3D a HiLASE a Lockheed Martin. Projekt je zaměřen na výrobu komponentu pro letouny F-35, při němž budou uplatněny nejmodernější technologie, jakými jsou například aditivní výroba a laserové opracování.

Zdroj: TZ Ministerstva obrany.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

F - 35 je Ponziho pyramida

21.05.2024 v 8:51 Josef

Je třeba co nejvíce inzerovat, uzavírat smlouvy a prodávat než se zjistí, že je to podvod.  /názor neangažovaných leteckých odborníků/

Odpovědět

RE: F - 35 je Ponziho pyramida

21.05.2024 v 13:22 Václav

Muzete nam Josefe rict, kterych odborniku? Jinak si budem myslet, ze je to jen Vas nazor....

Odpovědět

Superstihacka

24.05.2024 v 12:58 Igi

Z tej antikampane az hejtu voci F-35 to skoro az vyzera ze niekto sa jej velmi boji 

Odpovědět

RE: Superstihacka

27.05.2024 v 13:51 Václav

No to se nedivim. Viz wiki. F-35 lita po svete pres 1000, a to nepocitam 190 ks F-22. Na druhe strane (Aircraft of comparable role): Su-57 vyrobeno 32 (z toho 10 testovacich) a Su-75 existuje stale jen na papire.

To bych se taky bal ;)

Kazdopadne, pokud si k tomuhle "cichne" LOM, muze to byt do budoucna super byznys, si myslim ja.

Odpovědět

F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit

30.05.2024 v 18:09 Filip Zejda

Někdo tvrdí, že  stíhačka - jaderný nosič prvního úderu F-35 je neviditelná a že to bude odstrašující  prvek. Nemyslím si. Možná pro technologicky zaostalého sandálového protivníka, takový však v Evropě skoro není. Každé letadlo včetně F-35 je identifikovatelné radarovou, frekvenční, vizuální, tepelnou a zvukovou stopou. A stopou pohybu v nerozrušeném prostředí díky aerodynamice letounu. Takže stačí nasytit prostředí ( říkejme tomu politicky korektně - "modifikace počasí") radarově odrazitelným materiálem a hned máme možnost posuzovat stopu za letounem s minimálním vybavením. AI již přesně podle dodaných zkušebních dat z mnoha senzorů, satelitů a letadel zajistí pravděpodobnost letu daného typu F-35 dle její charakteristiky a to i když se F-35 "zavěsí" pod doppravní letadlo. Číňani se svými "meteorologickými balony"  které nad USA "zavál" vítr a se svými satelity  znají všechny druhy charakteristických stop F- 35 o kterých jsme se už bavili - protože Tchai-wan. Takže letadlo dokáží poměrně přesně identifikovat zaměřit a sestřelit. Mají to i jednodušší díky špatným letovým vlastnostem, nízké manévrovatelnosti a nízké rychlosti F-35. Smysl pro naši armádu F-35 nemají, je to předražený již dnes zastaralý a odhalitelný projekt, který v době dodání bude tak morálně zastaralý šrot, že nebude mít smysl ho vlastnit a provozovat a udržovat. Smysl pro naši obranu mají pouze rakety PVO a nejnovější  pasivní radary a nemnoho letounů pro zachycení protivníka, které nemusí být jaderným nosičem. Každopádně doufám, že příští  vláda tento neskutečně nesmyslný, zbytečný  a nemoudrý nákup zařízne. Nechci spekulovat o provizích ani ničem jiném.  Konečně - F-35 je  jednoduše sestřelitelný letoun v průběhu vzletu a přiblížení jednoduchou řízenou z ramene naváděnou raketou. Takže cena za letoun F-35 v porovnání s využitím a jejími slabinami je extrémně nadhodnocená a příjde čas, kdy se to řešit zcela jistě bude.

 

Odpovědět

RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit

31.05.2024 v 7:26 Radek

To jsou ale nesmysly, atmosféra není klidná. Není možné nasytit atmosféru (tisíce km3) něčím, co by umožnilo detekci. A hlavně, i samotné zjištění, že někde se pohybuje letadlo, nedává záruku jeho sestřelení - tohle jsou výplody ruských a čínských kecálistů neschopných reálný stealth postavit a provozovat. F-35 bude mít vždy obrovskou výhodu oproti ostatním letadlům, takže vždy bude lepší sedět v F-35 než v něčem jiném (J-20, Su-35). Proto je všichni kupují.

Odpovědět

RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit

31.05.2024 v 8:09 Václav

-Nikdo netvrdi, ze F-35 je absolutne neviditelna...

-Analyzovat tuny dat (at uz pomoci AI nebo manualne) a ex post zjistit, co to bylo za letadlo, je dost jiny task, nez ho presne a rychle sestrelit.

- Ja to ani tak nesrovnaval s moznostmi Ciny, ale Ruska. Nasich 32 F-35 nebude nejspis bojovat s Cinanem, ale s Rusakem ta pravdepodobnost roste (a pak doufejme, ze to nebude jen tech nasich 32, ale peknych par stovek dalsich). Cina ma dnes moc, penize i rostouci know-how. Zajem Ciny je cely svet, Zajem Ruska je primarne stav pred rokem 1997. A dezinfo kampan u nas vede mnohem masivneji Rusko nez Cina.

- to, ze stealh letadla maji horsi aerodynamiku, je objev hodny nobelovky.

- stejne jako poznamka, ze je jednoduzsi jakekoli letadlo sestrelit pri vzletu. Podobne jako jine diverzni akce v tylu (atentat napr)...

Jake je vase reseni? Nakoupit rakety a radary? Dovolte, abych pripomenul, ze i proti radarum se u nas vzedmula masivni poplasena vlna protestu. Rakety jsou moc drahe na sestrelovani dronu.

Dodavam, ze tady se oba poustime na velice tenky led - ja jsem tedy jen byvaly zakladak REB vojska, jake je vase vojenske vzdelani a hodnost a zkusenost, pane Zejda?

Odpovědět

RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit

31.05.2024 v 11:47 Martin

Tyto místní pseudoodborníci na všechno mě fakt baví.

Ad "nasycení prostředí": Nezvýšíte tak náhodou útlum radiového signálu a počet odrazů? Tedy zákonitě, nesníží se dosah a přesnost radaru? Stejně tak, jak velkými objekty byste musel prostředí nasytit abyste je mohl sledovat, případně na jaké frekvenci by musel radar asi tak vysílat? Troufnu si tvrdit že efekt by byl přesně opačný.

Ad "nezachytitelnost": Kdyby to nesnižovalo vzdálenost na které lze letadlo zachytit, tak proč se do těchto technologií vůbec investuje?

Ad jaderný nosič: Neexistují lepší jaderné nosiče co toho unesou víc nebo jsou rychlejší? Navíc mít jaderný nosič je možná fajn, ale aby se tak daly použít, tak je k tomu potřeba mít i ty jaderné zbraně. Ty poslední co jsme tu měli si sověti odvezli.

Ad AI: Krásný buzzword, ale zde to bude asi jen jednoduchá neuronová síť v roli klasifikátoru (sice spadá do oblasti strojového učení, ale je triviální) nebo některý z "klasických" algoritmů pro porovnání signálů.

Na zbraně odborník nejsem, takže jestli jde sestřelit snadno střelou vypálenou z ramene vám jen tak nechodím. Ale osobně mi to moc nesedí.

Odpovědět

RE: RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit

31.05.2024 v 21:29 Filip

Milý Radku. Na vaše tvrzení: " Není možné nasytit atmosféru (tisíce km3) něčím, co by umožnilo detekci."  Mohu reagovat takto: Pokud se občas podíváte na oblohu - pokud v tom delší dobu setrváte zřeba 4-6 kodin. Můžete často pozorovat jisté čáry na obloze ve středních výškách. Většinou po ránu. Okolní obloha je hezky modrá. Jak tyto XY padají k zemi tak se rozptylují. Za několik hodin je slunce a celá obloha zastřená.  Rád se ráno a dopoledne opaluji, takže to pozoruji. Pak si můžete udělat rozbory vody, písku a prachu. A jsou tam věci ,které tam rozhodně nemají být a navíc v stovkách procent třeba oxidy hliníku a saharský písek to opravdu není. K F-35 Nejde o to, že by jiné mocnosti nebyly schopny vyrobit " neviditelný" respektive málo viditelný letoun o to vůbec nejde. Jde o to, že pochopily že vývoj jde dál a F-35 je již dnes detekovatelná tak jak jsem popsal. Cizí mocnosti tedy nevidí smysl stavět předražená , špatně manévrující letadla jen pro to aby měla nižší radarovou  odrazovou stopu, protože se učí zdokonalovat odhalení málo viditelných letadel jinými principy a technologiemi než je radarová a je jich dost.

Odpovědět

RE: RE: RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit

01.06.2024 v 11:24 Martin

Filipe, máte určitě pravdu. Každé ráno běžně vídám na obloze čtverečky 5x5 cm a větší z alobalu, je jich tam tolik že mezi nimi ani neproletí ptáci aniž by do nějakého nenarazili. Na každém rohu máme po republice radary aby v té hronadě hliníku vůbec něco viděly. Navíc když jsem naposledy letěl dopravním letadlem, tak nám odmítli vzít kufry za které jsme v letence zaplatili protože se tam pro samý alobal už nevešly. :D

Jsme na serveru který se věnuje letectví, předpokládám tedy že máte minimálně radiotelefoňák, takže byste si mohl umět spočítat jak velkou odrazovou plochu potřebuje radar fungující na frekvenci kolem 2,7 - 2,9 GHz. Pro kontrolu vám prozradím že velikost zrnka písku to není.

Nemyslel jsem si že se tu bude řešit "chemtrails". To totiž vyžaduje "speciální" způsob uvažování. Opatrně při tom opalování, chraňte si alespoň trochu hlavu.

Odpovědět

RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit - skutečnost je zřejmá F-35 je zranitelná!

10.06.2024 v 19:10 Filip

30.5.2024 jsem se vyjádřil, že kupovat málo viditelné stíhačky F -35 je nesmysl, nejen že jejich technologie je již dnes zastaralá, ale jsou velmi lehkými cíli  při vzletu a přistání a jsou ještě jednodušší statické cíle při odstavení, než jsou umístěny do bunkru. Konečně dnešní vyspělá proti bunkrová raketa je taky spolehlivě zničí. A vida, netrvalo to dlouho  a dnes 10.6.2024, tu máme praktickou ukázku: Cituji SNN: " Ukrajinská rozvědka v neděli na svém webu oznámila, že v ruské Astrachanské oblasti zasáhla na letecké základně v Achtubinsku stíhačku Su-57, nejmodernější letoun používaný ruským letectvem. Podle mluvčího ukrajinské vojenské rozvědky HUR Andrije Jusova...Cena jednoho kusu se podle amerického think tanku Foreign Policy Research Institute odhaduje až na 54 milionů dolarů (1,2 miliardy korun)"  Je úplně jedno jak je stíhačka viditelná, nebo ne, na jakých radarech. Pokud chcete kupovat předražený šrot a naše PVO je na 5. procentech stavu který by měl být - je asi něco špatně! A referáty jak jsem si spletl, či se uklepl u  jednoho slova to vážení opravdu nezachrání. Nezachrání to ani výsměch lidí, kteří nevidí za horizont - a přesto  jsou funkční zahorizontální radary... Je také jedno co k tomu píšou samotní rusové,  jak ten dron údajně sestřelili a Su-57 neutrpělo žádnou škodu jen škrábance. Nejlepším kritériem pravdy je praxe a ta ukázala během 20 dnů od mého tvrzení, že jsem měl pravdu a prokazuje jednoduchou zranitelnost "údajně nejvyspělejší málo viditelné technologie" na stovky km v nepřátelském území pomocí dronů.  A vy si snad myslíte, že F-35 nemůžou dopadnout stejně?  Ano můžou!

Odpovědět

RE: RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit - skutečnost je zřejmá F-35 je zranitelná!

Včera v 12:47 Janek Pražský

To se tak občas ve válce stane, že se povede zničit kus techniky, jistě, že to může bý i kus té lepší techniky.Zastaralá technologie? A čím se ta zastaralost poměřuje? Nic modernějšího na trhu jaksi není. A nikdo přece netvrdí, že jsou F35 nezničitelné, to už je jen na jejich uživateli, jak si je dokáže ochránit. Dost podstatná je ale schopnost přežití za letu a s tím související bezpečnost posádky. Nazvání předraženým šrotem sedí od někoho, kdo se prezentuje tím, jak se celý život snaží objevit kolo....

Odpovědět

RE: RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit - skutečnost je zřejmá F-35 je zranitelná!

Včera v 13:04 Václav

No jasne, vsech 1000+ F35 na Zapade muze dopadnout stejne jako jedna z tech 10-20 Su57, co hlida banda ozralych straznych. Pokud si to Rusaci nechali sestrelit na zemi, tak to o necem svedci, a podruhe uz to nejspis uklidi lip. Ale timhle jednim zasahem prisli o 10% sve superflotily, coz se na druhe strane povede asi tezko, to by jich nekdo musel sundat stastnou nahodou cca stovku ;)

PVO ma 5% vzhledem k cemu? K socialisticke lidove demokraticke armade, kdy jsme budovali mir s nejvice militantni armadou jaka kdy u nas byla? To je ale vsude i v tezke technice, v lidech, v letadlech. Socialismus uz nevratis... (doufejme).

A perlicka nakonec: zahorizontalni radary - ten nazev v cestine je tak divny, ze google nasel jen tohle https://military.cz/usa/weapons/haarp/haarp.htm , coz doporucuju - dost to vysvetluje, kde pan Zejda hleda zdroje :). 

Ty "zahorizontalni radary" by tak cca mohly odpovidat tomuto: https://en.wikipedia.org/wiki/Over-the-horizon_radar - ktery proste jen vyuziva vlastnosti HF vln, ktere se castecne odrazeji od ionosfery.

 

Odpovědět

RE: RE: RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit. Martine, Martine...

02.06.2024 v 9:08 Filip

Tím, že se budete snažit zesměšňovat nějaký problém ho nikdy nevyřešíte. Vlastně ho ani nemůžete začít chápat, protože si k řešení nebudete schopen zjistit další informace a materiály.  TÍM SI UZAVÍRÁTE CESTU K ZNALOSTEM a POZNÁNÍ.  Vidím že lidé duševně pracujují se starými technologiemi mají dětskou radost,  když jejich vědomosti neodpovídají novým poznatkům, to je běžné. S tím se setkávám denně. Je to tak odnepaměti a ještě si připadají chytří.  Nyní k Věci: NATO přiznalo, že Evropské země NATO nemají dostatečnou kapacitu pro zajištění protivzdušné obrany (PVO) východního křídla Aliance, což plyne z vlastní analýzy paktu. V případě velkého ruského útoku na Evropu by ochrana aliančních zemí střední a východní Evropy nebyla adekvátní - napsal list The Financial Times. Takže i spojenci si všimli, a dostalo se k sluchu veřejnosti, to co tvrdím dlouhodobě.  Kupujeme zbytečné a předražené a technologicky překonané F-35, které zastarají stejně rychle jako již vyřazené jiné " původně neviditelné letouny" Navíc už i němci mají dávno pasivní verzi radaru dokonce v dodávkách a dokáží zjistit F-35. Web C4ISRnet.com píše, že radar Twlnvis dokázal letouny F-35 zachytit na vzdálenost 150 kilometrů.  Když je dokáží zjistit není pak slopžité do místa poslat raketu s infra a zvukovým a vibračním naváděním zejména v našem prostředí s velkou hustotou obyvatelstva a radiových signálů.  Ale to, že tyto technologie existují nevíte... Vždyť vysmívat se je tak jednoduché a nevyžaduje to práci, studium, a poznání. Pokud chcete chápat souvislosti je potřeba přemýšlet jinak než konvekčně. V podstatě tak umí přemýšlet pouze malé procento lidí. Mohou pak přijít a přicházejí na řešení, které jiné ani nenapadne. Ostatní budou tvrdit, že to není možné a že to odporuje znalostem ze základní, střední a univerzity. No jistě, protože tam se můžete naučit jen to co je Vám dovoleno se naučit se spoustou balastu... Skutečné vědomosti jsou v jiné sféře a ta každý jeden patent podrobuje zkoumání jestli by se dal a jak využít...

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit. Martine, Martine...

02.06.2024 v 14:36 Martin

Já tady ale nehodnotím smysl nákupu konkrétního letadla. Upozorňuji na to že tu kážete (nejen) fyzikální bludy. Aby byl schopen radar (aktivní) zachytit pohyb částic musí jejich aktivní plocha mít určitý minimální rozměr odpovídající frekvenci radarového pulzu. Rovněž platí že frekvenci pulzu nelze zvyšovat do nekonečna a že nelze využívat libovolné frekvence (šířka Fresnelovy zóny, útlumy v atmosféře apod.). Podívejte se do testu na radiotelefonák, najdete tam vzorec, ten vzorec vám spolu se základní znalostí o šíření elektromagnetických vln stačí k výpočtu oné minimální plochy potřebné pro odraz.

Fyzikálně nemáte pravdu a žádný počet nepodložených konspirací ani žádný počet možná pravdivých ale nesouvisejících informací z vašich teorií pravdivé neudělá. V mém případě se jedná o univerzitní znalosti v tomto případě v oblasti fyziky, elektrotechniky a zpracování výcerozměrných signálů. Co víc, lze to početně dokázat. O jaké znalosti opíráte vaše teorie vy?

Účelnost investice ať posuzují jiní, každopádně co jste napsal o "nasycení atmosféry" jsou bludy. Než někam něco napíšete, zkuste si občas ověřit zda to není nesmysl. Vaše vlastní tušení/zkušenosti/pocity nemusí být vždy dostatečné. Dezinformace už takové jsou - líbivé, na oko logické, obvzlášť pro někoho kdo nedohléhne do detailu. Nevyčítám vám to, nikdo dnes nemůže obsáhnout znalosti všech oborů, ale je dobré si být vědom na co mé znalosti stačí a na co už ne.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit. Martine, Martine...

03.06.2024 v 0:38 Vlado

"  Pokud chcete chápat souvislosti je potřeba přemýšlet jinak než konvekčně. V podstatě tak umí přemýšlet pouze malé procento lidí. "

Problém je, že vy myslite "konvekcne". Ako to je viete iba vy sam:) Každopádne z vašich nezmyslov priam sála ta vaša konvenčnosť :)

Clovek, ktorý nepozná rozdiel medzi konvenčný a konvekčný, šíri bludy o tom, čo komu dovolia študovať na strednej či vysokej škole.;)

Internet je studnica samozvaných géniov, ktorí strčia vedu do vrecka na počkanie .

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit. Martine, Martine...

06.06.2024 v 16:37 Ilja Petřík

Pane Zejdo, berte na vědomí, že při léčbě jakékoliv choroby, třeba i s dobrým úmyslem, existuje možnost předávkování vitamíny, hypervitaminóza, která má i smrtelné důsledky.                   Vámi doporučované a prováděné "studium, práce a poznání" a zdá se, že i díky výběru pramenů vzdělání, dopadlo podobně. Bylo ho patrně tolik, že po propojení všech aspektů z toho pro vás vyplývají jasné a nezpochybnitelné  souvislosti typu chemtrails, ovlivňování počasí, sycení atmosféry čímsi etc... O tom, co je vám, cituji,"dovoleno se naučit", nemluvě.  Vzdělávejte se opatrně, ať nemá konečný výsledek příchuť komedie. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: F-35 a její údajná " neviditelnost" aneb jak ji lze odhalit. Martine, Martine...

07.06.2024 v 13:13 Tom

Tak jsem si schvalne ten vami zminovany clanek vyhledal. Co skutecne obsluha pasivniho radaru "namerila" bylo toto: "Once the planes were airborne, the company says it started tracking them and collecting data, using signals from the planes’ ADS-B transponders to correlate the passive sensor readings." Pritom pasivni sensory vyhodnocovaly zmeny EM pole blizkych vysilacu komercnich rozhlasovych stanic a obsluha mela vizualni kontakt se startujicimi stroji. Jak je podobny prostup pouzitelny na bojisti bůh suď. Nicmene historka je uz z roku 2018 a nezda se, ze by Lockheedu nejak zpomalila pritok objednavek na F35.

Odpovědět

chem...

02.06.2024 v 15:59 igi

Dufal som ze aspon na fore plnom pilotov nebudem musiet citat bludy o chemtrails :(  

Odpovědět

RE: chem...

02.06.2024 v 23:16 Martin

Taky nevím co blbne. Přitom stačí aby vzal do ruky piloťák, medical a ověření spolehlivosti, došel na Úřad pro civilní letecví na oddělení zdravotní způsobilosti a řekl jim tam že chce protilátku proti chemtrails a jistě jí automaticky dostane. Stejně tak jako my co "prášíme". Přeci jen pokud lítá tak určitě nechce odpadnout, kdyby do toho náhodou sám vletěl. :D

Lidi jsou blbý a piloti jsou taky jen lidi, tak se nedivím že se někdo najde kdo zblbne. Snad to nešíří dál. :-(

Odpovědět

RE: RE: chem...

03.06.2024 v 19:43 Igi

Ja neprasim, este som nenasiel v kokpite spinac :)

Tu na slovensku uz sme trochu dalej, po internete tu koluju vyhrazky ze nejaky chemtrail-exot robi zoznam pilotov... 

Odpovědět

Nazor odbornika

06.06.2024 v 10:55 Václav

https://archiv.hn.cz/c1-67329500-nakup-f-35-je-pro-ceske-vyrobce-vstupenkou-do-vyssi-ligy-rika-josef-kaspar-z-asociace-leteckeho-a-kosmickeho-prumyslu

..tenhle typek mi pripada, ze tomu rozumi nastesti vic nez Josef, nebo pan Zejda ;)

 

Odpovědět

RE: Nazor odbornika

06.06.2024 v 15:09 Josef

Pokud je tenhle týpek příbuzný slavného aktéra letu z Pardubic do Chuchle  13. května 1911 Jana Kašpara  mohl by mít nějakou erudici.  Na druhou stranu éra Blériotů dávno skončila a věčně se z toho žít nedá.

Odpovědět

F-35 předražený zranitelný šrot? V roce 2023 dosáhla flotila letounů F-35 schopnost plnit úkoly ve výši 48 % u bojových a 30 % pro celou flotilu.

Včera v 21:52 Filip

(Nemám čas se zabývat překladem, takže chyby z překladu originálu budou, kdo chce být přesný bude číst originál!)

Zpráva: F-35 měl v roce 2023 problémy se spolehlivostí, udržovatelností a dostupností

8. února 2024 | Autor: John A. Tirpak

Americkou flotilu stíhaček F-35 v loňském fiskálním roce nadále trápily problémy se spolehlivostí, udržovatelností a dostupností (RMA) - podle výroční zprávy ředitele oddělení operačních zkoušek a hodnocení byly k dispozici pro provoz pouze v 51 procentech případů - oproti cílové hodnotě 65 procent.

„Provozní způsobilost flotily F-35 zůstává pod očekáváním a požadavky služby,“ uvádí se ve zprávě zveřejněné koncem ledna.

Použitelnost všech amerických letounů F-35 dosáhla svého vrcholu v lednu 2021, ale od té doby klesá, poznamenali autoři zprávy.

„Ve [fiskálním roce 2023] byla dostupnost letounů mírně nižší než ve FY‚22, poté co klesala po většinu FY‘21,“ hodnotí zpráva. „Dostupnost“ znamená, že letoun F-35 může plnit alespoň jednu z mnoha přidělených misí.

Výkonnost letounů F-35 v oblasti RMA byla v průběhu let předmětem mnoha slyšení v Kongresu a zpráv Úřadu pro vládní odpovědnost a Pentagon zahájil mnoho iniciativ, jejichž cílem bylo zvýšit míru schopnosti plnit úkoly.

Novější letouny - s osvědčenějšími součástkami - mají v rámci 20letého programu tendenci fungovat lépe než starší a Pentagon argumentuje tím, že složitost stealth a počítačově náročného letounu znamená, že jeho dostupnost by neměla být posuzována podle méně složitých dřívějších typů letounů.

Přestože F-35 stále nesplnil kritéria pro ukončení vývoje, aby mohl být zařazen do „plné sériové výroby“, letové hodiny, které flotila nasbírala, znamenají, že by měl být považován za do značné míry vyzrálý systém.

Do konce září 2023 bylo letectvu, námořní pěchotě a námořnictvu dodáno celkem 628 letounů F-35. Tento počet však nezahrnuje letouny ve vývojových zkouškách ani žádné z dokončených letounů F-35, které jsou nyní uskladněny a čekají na dokončení testů aktualizace Tech Refresh-3. Zpráva nehodnotí výkonnost letounů F-35 u zahraničních provozovatelů.

Zpráva uvádí, že letouny s bojovým kódem, které obvykle dostávají přednost při nákupu náhradních dílů a údržbě, dosahují nejlepších výsledků, pokud jde o dostupnost, a uvádí, že 61 % z nich je v průměru k dispozici každý měsíc. To však bylo stále pod cílem 65 procent a pouze v jednom měsíci fiskálního roku 2023 flotila F-35 tento cíl překonala. Napříč všemi letouny F-35 činil průměr 51 procent.

Z hlediska plné schopnosti plnit úkoly - což znamená, že letoun F-35 je „schopen plnit všechny přidělené úkoly“ - si letouny s bojovým kódem opět vedly lépe než celá flotila, ale cíle nedosáhly. V roce 2023 dosáhla flotila letounů s bojovým kódem průměrné měsíční míry schopnosti plnit úkoly ve výši 48 % oproti 30 % pro celou flotilu. Míra schopnosti plného plnění úkolů u zkušební operační flotily činila pouze devět procent. Letouny, které nejsou kódovány pro boj, zahrnují letouny odstavené z údržby, ve skladu nebo používané jako denní trenažéry.

Zpráva uvádí, že o něco více než polovina flotily - 51 procent ke konci září 2023 - je nyní bojově způsobilá.

Letouny označené jako „nedostupné“ jsou takto označeny, pokud jsou v depu nebo nemohou létat kvůli údržbě nebo problémům se zásobováním. Míra letounů vyřazených z provozu z důvodu zásobování činila 27 %; „relativně vyrovnaná“, ale „o něco horší“ než míra ve fiskálním roce 2023, uvádí zpráva. Od července 2021 má zhoršující se trend.

Letadla vyřazená z provozu z důvodu čekání na údržbu v roce 2023 činila 15 procent.

„Aby se zlepšila dostupnost letadel, měl by program pokračovat v úsilí o zlepšení systému údržby, zejména u společných procesů rozdělených mezi mnoho různých řidičů [neschopných plnit úkoly údržby], jako jsou opravy s malým počtem pozorování, doba vytvrzování lepidla pro připevnění hardwaru, jako jsou maticové desky,“ a zásobování dostatečným množstvím „nejkritičtějších“ náhradních dílů, po kterých je poptávka, uvádí zpráva DOT&E.

„Program by se měl také zaměřit na zlepšení spolehlivosti komponentů, které nejčastěji nejsou okamžitě dostupné,“ dodává zpráva.

Zejména u verze F-35A pro letectvo „přispěl k nižší dostupnosti letounů výrazný nedostatek plně funkčních motorů F135“.

To bylo částečně kompenzováno „agresivním úsilím programu o zavedení dodatečných skladových zdrojů, zlepšení efektivity skladů a robustnosti klíčových součástí motorů“ a zvýšením „počtu náhradních modulů připravených k vydání“, uvádí zpráva.

Nicméně „další zhoršující faktory, jako jsou problémy s vrchlíkem a únikovým systémem, přispěly ke stagnaci nebo mírnému poklesu dostupnosti“.

Jako letka F-35 stále nesplňuje standardy spolehlivosti a udržovatelnosti stanovené v dokumentu provozních požadavků, uvádí zpráva.

"F-35A splňuje dva a F-35B jeden ze tří požadavků na spolehlivost. Žádná varianta nesplňuje [všechny] požadavky na udržovatelnost,“ uvádí se ve zprávě.

Flotila F-35A měla po 75 000 letových hodinách dosáhnout hodnoty 20 středních letových hodin mezi kritickými poruchami. V roce 2023 však dosáhla pouze hodnoty 10,5, a to i přesto, že od svého zařazení do služby nasbírala více než 288 000 letových hodin. Varianta F-35B, provozovaná námořní pěchotou, a F-35C, provozovaná námořnictvem, rovněž nesplnily své cíle.

Hlavními příčinami kritických poruch byly „odstraňování problémů (včetně stability softwaru), upevňovací hardware (včetně maticových desek), dráty/trubky/kanálky/optická vlákna, rukojeť plynu, paměťové zařízení letadla, oprava [nízké pozorovatelnosti], pohotovostní letový displej, dveře pro doplňování paliva, poziční světlo,“ uvádí zpráva.

Doba opravy „kritických poruch“ byla u letectva dvojnásobná oproti provozním požadavkům, u námořní pěchoty téměř trojnásobná a u námořnictva více než dvojnásobná.

V kategorii průměrných letových hodin mezi opravami si všechny varianty vedly lépe, když u modelu A dosáhly 108 procent a u modelů B a C po 78 procentech.

Všechny varianty se přiblížily požadavku na „průměrný počet letových hodin mezi událostmi údržby (neplánované)“ nebo jej překonaly, přičemž letouny F-35 letectva a námořnictva tento požadavek překonaly o 110, resp. 120 procent, zatímco letouny námořní pěchoty dosáhly 80 procent cíle.

Doporučení DOT&E týkající se RMA se shodovala s doporučeními uvedenými ve zprávě z fiskálního roku 2022. Naléhala na pokračující zlepšování systému údržby a větší investice do náhradních dílů, „zejména pro motory F135, s cílem zkrátit prostoje letadel čekajících [na] náhradní díly rozvojem alternativních zdrojů oprav, včetně organických oprav“. 

Ve skutečnosti budou problémy horší, oni Vám to kluci američtí nepřiznají u svého oblíbeného domácího letadélka naplno, je tam mnoho zájmů a velmi mnoho zbytečně vynaložených investic. Za mne nepoužitelné  násobně předražené letradlo.

Odkaz: https://www.airandspaceforces.com/f-35-reliability-maintainability-availability-2023/

Odpovědět

RE: F-35 předražený zranitelný šrot? V roce 2023 dosáhla flotila letounů F-35 schopnost plnit úkoly ve výši 48 % u bojových a 30 % pro celou flotilu.

Dnes v 7:01 Václav

Ten automaticky preklad je opravdu hrozny.

O vyvoji SW do letadel i do velkych flotil shodou okolnosti neco vim, protoze se na tom uz pres 15 let podilim. Tyhle korporatni clanky musite umet cist (a nebavim se o anglictine). Je BEZNE, ze se resi stovky az tisice ruznych faultu a pripadu kdy jste pod nejakym "cilem" danym obchodni dohodou, nebo danym tzv "industry standarts" apod. Na kazdou sklenici se muzete divat jako na poloprazdnou nebo poloplnou. Ja tam vidim 288 000 letovych hodin, coz je v bojovem letectvi neco neuveritelneho (to snad nemeli ani komousi s Mig-21). 

Opakuji otazku - jake mate alternativy, kdyz si tenhle korporatni vycuc prekladate jako senzacni odhaleni, ze F35 je nepouzitelny srot? Pocitam, ze opet pasivni radary, podzvukove L159 a tunu Katusi???

Odpovědět

RE: F-35 předražený zranitelný šrot? V roce 2023 dosáhla flotila letounů F-35 schopnost plnit úkoly ve výši 48 % u bojových a 30 % pro celou flotilu.

Dnes v 9:07 Vlado

"Ve skutečnosti budou problémy horší, oni Vám to kluci američtí nepřiznají u svého oblíbeného domácího letadélka naplno, je tam mnoho zájmů a velmi mnoho zbytečně vynaložených investic. Za mne nepoužitelné  násobně předražené letradlo."

:-)jasné, skutočnosť vidí jedine Filip, nositeľ pravdy a poznania:-)))))))

Odpovědět

Přidat komentář