Poprvé vzlétl projekt hybridního letounu Tecnam P2010 H3PS

20.02.2022 2 příspěvky

Italský výrobce letadel Tecnam Aircraft zveřejnil informaci, že se uskutečnil první let hybridního letounu P2010 H3PS. Cílem vývoje je dokázat, že hybridní pohon dokáže konkurovat konvenčním motorům a výrazně neovlivní užitečné zatížení ani letové výkony letadla.

Letoun vznikl ve spolupráci firem Tecnam, Rolls-Royce a Rotax a poprvé vzlétl již před Vánoci minulého roku. Jeho jedinečnost podle výrobce tkví v hybridním pohonu, který se skládá z motoru Rotax 915iS a elektromotoru Rolls-Royce. Spalovací motor přitom plní funkci hlavní pohonné jednotky, která je v provozu po celou dobu letu, a elektrický motor dodává potřebný točivý moment během vzletu a stoupání. Během letu v cestovní hladině elektrický motor funguje jako generátor dobíjející baterie a ještě před samotným letem poslouží jako startér.

Instalací hybridního pohonu bylo možné nahradit původní spalovací motor o výkonu 180 koňských sil menším Rotaxem s výkonem 141 koní a 30 kW elektromotorem. Dohromady je celkový výkon totožný jako v případě původního motoru. 

Menší spalovací motor má kromě menší spotřeby ještě několik dalších výhod. Díky menší spotřebě je možné se stávající nádrž prodloužit dolet a protože motor běží téměř vždy v optimálním režimu, je celkově efektivnější a méně se opotřebovává. Tyto faktory by měly přispět k celkově menším nákladům na provoz takového letadla.

I když nebyl H3PS vyvíjen s cílem uvedení na trh, všechny zúčastněné firmy věří, že je to významný milník pro udržitelnější letectví. 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Něco tu chybí

22.02.2022 v 6:16 Kuba

Bylo by skvělé u takového článku uvést, kolik má letoun míst....

Odpovědět

RE: Něco tu chybí

23.02.2022 v 12:33 Václav

P2010 ma 4 mista.

I hmotnost bych cekal podobnou (cti: ne o prilis vyssi) jako bezny P2010 s Lycomingem. Tohle by litat mohlo (narozdil od cistych elektroletu), protoze kapacita baterky staci mozna do 10kWh. Uvidime, co se z toho vyklube.

Odpovědět

Přidat komentář